Mihanpostآثار تاریخیمعماریمعماری اسلامی

جزئیات ترک خوردگی قلعه «فلک الافلاک» + عکس

به گزارش میهن پست – مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان مرمت غیراصولی را عامل ترک خوردگی فلک الافلاک دانست و از آغاز کار استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک خبر داد.

قلعه تاریخی فلک الافلاک
قلعه تاریخی فلک الافلاک

عبدالرضا مهاجری نژاد اظهار داشت: بعد از فصل بهار کار استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک استان لرستان آغاز می شود.
وی با اشاره به طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک عنوان کرد: با توجه به ایجاد ترک هایی که در قسمتهای مختلف قلعه ایجاد شده کار استحکام بخشی آن در دستور کار قرار گرفته شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان داشت: در مجموع هم اکنون کار استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک لرستان دارای پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی است.
مهاجری نژاد با اشاره به آخرین مرمتهای صورت گرفته قلعه فلک الافلاک بیان داشت: آخرین مرمتها مربوط به سال ۸۹ بوده است که به نحو مطلوبی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: دو تا سه ماه بعد از این مرمتها ایجاد ترکها در قسمتهای مختلف قلعه شروع شده است.

قلعه تاریخی فلک الافلاک
قلعه تاریخی فلک الافلاک

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان مهم ترین عامل را در ایجاد این ترکها مرمتهای غیر اصولی عنوان کرد و گفت: در این راستا تنها راه در این زمینه آغاز مرمتها بعد از فصل بارندگی و بهار است.
وی با بیان اینکه آسیبها و ترکهایی در قسمتهای مختلف بنای قلعه فلک الافلاک ایجاد شده است تصریح کرد: قسمت جنوبی قلعه بیشترین آسیب را دیده که ضرورت دارد هرچه سریع تر اقدام به مرمت این قسمتها کرد.

رسیدگی به وضعیت قلعه فلک الافلاک در دستور کار قرار گیرد
این سخنان مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در حالی مطرح می شود که پیش از این نیز وضعیت نم زدگی و رانش دیواره های قلعه فلک الافلاک و توقف طرح استحکام بخشی این بنای تاریخی موجب ابراز نگرانی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد شده بود.
حجت الاسلام سید احمد میرعمادی در خطبه های نماز جمعه خرم آباد با اشاره به وضعیت بنای تاریخی قلعه فلک الافلاک اظهار داشت: در حال حاضر شاهد هستیم که این قلعه تاریخی در حال تبدیل شدن به تلی از خاک است.

قلعه تاریخی فلک الافلاک
قلعه تاریخی فلک الافلاک

وی با بیان اینکه دیوار اطراف این بنا در حال رانش است افزود: حیف است این اثر تاریخی که میراث تاریخی و فرهنگی مردم لرستان است نابود شود.
نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به مشاهده آثار نم زدگی در دیواره های قلعه تاریخی فلک الافلاک یادآور شد: بایستی اقدامات جدی برای استحکام بخشی این بنای تاریخی صورت گیرد و همچنین به زیبا سازی آن اهمیت داده شود.
حجت الاسلام میرعمادی با بیان اینکه گردشگرانی که به لرستان سفر می کنند اولین جایی که سراغ آن را می گیرند قلعه فلک الافلاک است، از مسئولان و متولیان امر خواست که اقدامات جدی را در این زمینه در دستور کار قرار دهند افزود: باید رسیدگی به وضعیت قلعه فلک الافلاک در دستور کار قرار گیرد.

قلعه تاریخی فلک الافلاک
قلعه تاریخی فلک الافلاک

قائم مقام رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی: نم زدگی های دیواره قلعه فلک الافلاک
این سخنان در حالی مطرح می شود که پیش از این خبرگزاری مهر در گزارش و مصاحبه های مختلفی در زمینه وضعیت کنونی قلعه تاریخی فلک الافلاک اطلاع رسانی کرده بود.
جلیل گلشن قائم مقام رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در جریان سفر به لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود که آب زیادی که از زیر قلعه خارج می شود و از سوی دیگر قرار گرفتن آن بر روی تپه باعث شده که نیاز به استحکام بخشی قلعه احساس شود.
گلشن با اشاره به اینکه تاکنون بیشتر در قسمت برج ها کار شده است، افزود: از ظاهر برج ها مشخص است که یک حالت رانش پیدا کرده و دیوارهای اطراف نیز حالت رانش دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد و تمهیدات حفاظتی و مرمتی در آنها انجام شود تا کاملا تثبیت شود.
وی ادامه داد: نم زدگی های دیواره قلعه نیز مربوط به آبی است که از پایین به بالا می رود و باید مطالعه شود و بنا به حالت خشک دربیاید.

قلعه تاریخی فلک الافلاک
قلعه تاریخی فلک الافلاک

مشکل گلسنگ ها در دیواره قلعه فلک الافلاک
همچنین احمد نصرالهی مدیر پایگاه قلعه تاریخی فلک الافلاک نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به توقف سه ساله طرح استحکام بخشی فلک الافلاک گفته بود که طرح استحکام بخشی قلعه تاریخی فلک الافلاک در سال ۹۰ متوقف شده است.
وی همچنین در مورد نم زدگی دیواره های قلعه فلک الافلاک نیز به مهر گفت: یک بخشی از نم زدگی مربوط به پشت قلعه است که این موضوع به وجود سرویس بهداشتی تعبیه شده در فضای قلعه برمی گردد که در این راستا اولین کاری که انجام می دهیم این است که این سرویس بهداشتی را جابجا می کنیم.

قلعه تاریخی فلک الافلاک
قلعه تاریخی فلک الافلاک

نصرالهی همچنین با بیان اینکه فضای سبز کاشته شده در قلعه فلک الافلاک متناسب با این محل نیست افزود: در این راستا برنامه داریم که گیاهان بومی در این محل کاشته شوند تا آب کمتری نیاز داشته باشند.
مدیر پایگاه قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد به مشکل گلسنگ ها در دیواره قلعه نیز اشاره کرد و افزود: برنامه داریم که آرام آرام گلسنگ ها را نیز بتوانیم پاکسازی کنیم که با انجام این کارها فکر می کنیم مشکل نم زدگی رفع شود.

فلک الافلاک در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد
مشکلات کنونی این بنای تاریخی در حالیست که قلعه تاریخی فلک الافلاک در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد و مطابق برنامه ریزی مسئولان قرار است در سال ۹۵ یا ۹۶ به ثبت جهانی برسد.
بنابر این گزارش قلعه فلک الافلاک بر بلندای تپه ای باستانی و طبیعی در مرکز شهر خرم آباد واقع شده و دارای هشت برج و دو حیاط مستطیل شکل بوده است.
زیبایی و معماری شگفت انگیز قلعه فلک الافلاک موجب شده که این قلعه تاریخی و باستانی لرستان از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی و معماری دنیا لقب گیرد.

قلعه تاریخی فلک الافلاک
قلعه تاریخی فلک الافلاک

از زمان برپایی بنادر عهد ساسانی تا دوره های متاخر الحاقاتی به آن اضافه شده است (به خصوص در دوره صفوی و قاجار) و این اثر همان دژمعروف شاپورخواست است که در تاریخ ذکر شده است.
این بنای کم نظیر مربوط به دوره ساسانی است و به شماره ۸۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع:mehrnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا