گوناگون

تهیه کننده «سمت خدا»:برای نهی ازمنکر مدیران صداوسیما برکنار شدم

برکناری تهیه‌کننده‌ برنامه‌ «سمت خدا» به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه‌ مذهبی تلویزیون در حالی صورت پذیرفت که تهیه کننده این برنامه علت وقوع این اتفاق و تغییرات بنیانی که در این برنامه در حال وقوع است را امر به معروف و نهی از منکرِ مدیران رسانه ملی عنوان کرد که ضرغامی و دارابی برنتابیده‌اند و برخی مدیران سازمان راساً پیگیر تغییر این برنامه بوده است.

به گزارش «تابناک»، اگر پیگیر برنامه‌های شبکه سوم سیما شده باشید، در چند سال اخیر حداقل یک بار هنگام ظهر شاهد برنامه مذهبی متفاوتی بوده‌اید؛ برنامه‌ای که لحن نرمی در این حوزه دارد و مخاطبانش نیز آهسته و پیوسته افزایش یافته‌اند، به گونه‌ای که هم‌اکنون به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه مذهبی تلویزیون در چند سال اخیر شناخته می‌شود اما نقدی که از زبان یکی از کارشناسانِ روحانی این برنامه مطرح شد، فضا را تغییر داد و منجر به برکنار تهیه کننده و کناره گیری مجری و کارشناسان سمت خدا شد اما این اتفاق چگونه به وقوع پیوسته است؟

سید عبدالمجید رکنی تهیه کننده این برنامه در گفت‌وگو با «تابناک» با اشاره به جایگاه این برنامه گفت: برنامه سمت خدا به عنوان پرمخاطب ترین برنامه مذهبی تلویزیون در جشنواره جام جم حضور داشت و طبق آمار ارائه شده توسط صداوسیما یک ششم مخاطبان تلویزیون به تماشای این برنامه می‌نشینند. از ابتدای این برنامه تاکنون که در حدود 1150 قسمت پخش شده نیز بنده به عنوان تهیه کننده حضور داشته‌ام و این برنامه نیز عین همه برنامه‌های صداوسیما 90 قسمت، 90 قسمت به درخواست صداوسیما تمدید شده و رضایت بالایی نسبت به «سمت خدا» وجود داشته است.

تهیه کننده «سمت خدا»: برای نهی از منکر مدیران صداوسیما برکنار شدم

وی در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود این رضایت بالا، شاهد تغییر تهیه کننده بودیم، تاکید نمود: برکناری بنده به واسطه نهی از منکر آقای ماندگاری در 14 فروردین بود که این تذکرات را در 27 فروردین ماه در قالب نامه‌ای که ایشان در برنامه خواند به آقای ضرغامی در قالب امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد. تذکرات نیز به دو موضوع معطوف بود.

رکنی ادامه داد: تذکر نخست درباره پخش آگهی در برنامه کودک بود که خلاف نص صریح آیین نامه 70-25 صداوسیما است که تاکید دارد هرگونه تبلیغ در قبل، حین و بعد از برنامه کودک ممنوع است اما متاسفانه در صداوسیما به بهانه کسری بودجه شاهد این تبلیغات هستیم که کودکان را هدف گرفته است. تذکر دوم نیز درباره برگزاری مسابقات با جوایز غیرمتعارف است که مقام معظم رهبری در یازده آذر 83 در دیدار با مسئولان صداوسیما صراحتاً فرمودند اینها بی منطقی است و منطقی نیست بابت پاسخ به یک سوال یک جایزه بزرگ بدهند و روحیه تلاش را می‌کشد و متاسفانه صداوسیما خلاف نص صریح سخنان رهبری همچنان این مورد خاص را انجام می‌دهد.

تهیه کننده سمت خدا متذکر شد: این تذکرات، بیان برخی از انتظارات حداقلی از مدیران رسانه ملی بود. آقای ضرغامی نیز دستور دادند که تبلیغات در برنامه کودک قطع شود اما رویه مسابقات مورد اشاره که تبلیغ برنج و نظایر اینها هم است، ادامه دارد. در مقابل دستور داده شد که تهیه کننده برنامه «سمت خدا» هم تغییر کند و این حداقل تاوان نهی از منکر است. کارشناسان برنامه و آقای شریعتی مجری برنامه نیز تاکید کردند که در صورت تغییر تهیه کننده ادامه نمی‌دهد. تهیه کنندگان همکار در شبکه سوم سیما نیز هریک به یکی از دو دلیل غیرحرفه‌ای بودن چنین عملی و هم عقیده بودن و عرق دینی حاضر به پذیرش تهیه کنندگی سمت خدا نشدند و از خارج از شبکه تهیه کننده آوردند!

تهیه کننده «سمت خدا»: برای نهی از منکر مدیران صداوسیما برکنار شدم

وی درباره علت مطرح شده برای برکناری اش گفت: گفته اند تمرد سازمانی انجام شده و پیش از انتقاد از صداوسیما در برنامه، باید با مدیران مکاتبه می‌کردید. مگر تلویزیون قبل از آنکه از دیگر دستگاه‌ها انتقاد کند، با آنها مکاتبه می‌کند؟ نهی از منکر نباید در کشور ما هزینه داشته باشد، مگر آنکه دروغ باشد که در موارد فوق یکی مخالف نص صریح قانون بوده و دیگری نیز با نص صریح کلام رهبری در تضاد بوده و بنابراین کاملاً مشروع است. زمانی در رسانه ملی با آمر به معروف و ناهی منکر که انتقادی بسیار نرم را مطرح کرده چنین برخوردی می‌شود، در دیگر نهادها و سطح جامعه چه انتظاری می‌توان داشت؟

رکنی در پاسخ به این پرسش «تابناک» که آیا این عمل خلاف قوانین صداوسیما بوده که مستوجب چنین برخوردی بوده، تصریح نمود: تنها اعتراضی که درباره غیرقانونی بودن شد، درباره پخش سخنان رهبری درباره مسابقات بود که نیازمند مجوز بود و اتفاقاً ما مجوز پخش این سخنان را نیز داشتیم ولی مدیران دقیقاً نمی‌دانستند این سخنان قرار است در چه بستری پخش شود. شاید بتوانم بگویم که برنامه «سمت خدا» قربانی تقابل رسانه برای سرگرمیِ صرف و رسانه در خدمت ارزش‌ها شد که ظاهراً نگاه اول دار حال حاضر ارجحیت دارد.

وی درباره اینکه زمزمه شده که استعفاء داده‌اید، گفت: بله ممکن است بگویند استعفاء دادم. بنده 14 فروردین ماه که دستور عزلم را دادند و پشیمان شدند و دیدم چه نقشه‌هایی می کشند، استعفاء دادم و استعفایم را هم نه به مدیران شبکه که برای شخص آقای ضرغامی نوشتم و دلیلی هم ننوشتم. تصورم این بود که ایشان بنده را می‌خواهد و علت را جویا می‌شود اما ایشان کوچک ترین واکنشی نداشتند. تصور کنید مثلاً آقای سیروس مقدم استعفاء دهد و بگوید پایتخت 4 را نمی‌سازم، آیا آقای ضرغامی تماس نخواهند گرفت که چه شده است؟ این حداقل انتظار بود که درباره پربیننده ترین برنامه مذهبی رسانه ملی برآورده نشد.

رکنی درباره نقش معاونت سیما در وقوع این تغییرات تصریح نمود: پررنگ ترین نقش را این معاونت داشتند و بقیه پیاده نظام هستند. آقای دارابی روزی چند بار تماس می‌گرفتند که: «این رکنی را برداشتید یا نه؟» ایشان با آزادگی مخالف هستند و هیچ برنامه‌ای نباید حریت داشته باشد و لذا برنامه شهیدی فر به همین دلیل قطع می‌شود و این روند خوبی نیست که ایشان در رسانه ملی پی می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا