Mihanpostپیشنهاد سردبیرفرهنگیکتاب

هشدار به عوامل تکثیر غیرقانونی کتاب

به گزارش میهن پست – رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از اجرایی نشدن معافیت مالیاتی کتابفروشان به رغم اعلام مسئولان سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد.

محمود آموزگار در نشست خبری امروز چهارشنبه 15 بهمن خود به عنوان سخنگوی شورای سیاستگذاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و در جایگاه رایست  اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، در مورد مسائل مبتلابه صنف نشر گفت: مدتی پیش طرحی تقدیم مجلس شد با نام طرح یک فوریتی الحاق یک تبصره به بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در جلسه ۹۳/۱۱/۴ به دو فوریت آن رسیدگی شد که یک فوریت آن به تصویب رسید و در دستور کار عادی مجلس قرار گرفت. سه‌شنبه گذشته این موضوع در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح شد که خوشبختانه به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه خلاء چنین قانونی تا پیش از این، مشکلات عدیده ای را برای صنف ناشران کتابفروش به جهت شمول آنها در قانون نظام صنفی به وجود آورده بود، اظهار داشت: خوشبختانه با توضیحاتی که داده شد، ناشران از این تبصره حذف شدند و این امیدواری به وجود آمده است که مشکلات ناشران بیش از پیش کاهش یابد.

معافیت مالیاتی کتابفروشان هنوز اجرایی نشده است
آموزگار در ادامه با اشاره به مناظره سه جانبه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان امور مالیاتی کشور و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که به ابتکار خبرگزاری مهر در مرداد امسال در این رسانه برگزار شد، گفت: آقای وکیلی، معاون سازمان امور مالیاتی در این نشست اعلام کردند که کتابفروشان از معافیت مالیاتی برخوردار شده اند اما از آن تاریخ تاکنون متاسفانه ما شاهد در حال رد و بدل شدن نامه‌های زیادی بین وزارت ارشاد و وزارت اقتصاد و دارایی از یک سو و بین اتحادیه ناشران و وزارت ارشاد از سوی دیگر بوده‌ایم تا این مساله صورت اجرا به خود بگیرد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران توضیح داد: متاسفانه تا این لحظه لیست جدول مشاغل دستورالعمل ۱۲ آئین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم، اجرایی نشده است. آخرین اشکالی که به این لیست گرفته شده، این است که معافیت مالیاتی کتابفروشان از ابتدای سال ۹۳ اجرایی شود، این در حالی است که در متن ارسالی قرار بود این معافیت از ابتدای سال ۹۲ باشد.

وی در عین حال از ارسال نامه ای به امضای حسین نوش‌آبادی، معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی به تاریخ ۹۳/۱۰/۲۷ با هدف اصلاح مدت شمول آئین نامه اجرایی یاد شده خبر داد و اظهار امیدواری کرد: رئیس سازمان امور مالیاتی هر چه زودتر این نامه را امضاء کند و آن را به حالت اول برگردانند تا ما بتوانیم اطمینان پیدا کنیم که تلاش های چند ساله‌یمان بی ثمر نمانده است.

هشدار به عوامل تکثیر غیرقانونی کتاب و یک توصیه به ناشران
آموزگار همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به برخی اقدامات غیرقانونی و غیراخلاقی از سوی برخی عوامل در فضای واقعی و نیز سایبر که هدفشان ضربه زدن به منافع اهالی صنعت نشر است، ضمن اشاره به عدم پیوستن ایران به کنوانسیون هایی مانند برن که حق مؤلف را پاس می دارند، گفت: متاسفانه ما حتی قانون حقوق مؤلفان و مصنفان را جدی نمی گیریم، این در حالی است که قانون مذکور علی رغم همه کاستی هایی که دارد، کارایی های زیادی هم دارد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران تاکید کرد: متاسفانه این قبیل اقدامات که از سوی متخلفین صورت می گیرد، وضعیت همکاران ما را در صنف ناشر و کتابفروش به مخاطره انداخته به ویژه امروزه که برخی سایت ها به راحتی مبادرت به انتشار فایل کامل یک کتاب در فضای اینترنت می کنند. خوشبختانه قوه قضائیه در این خصوص همکاری خوبی دارد و با توجه به روشن و شفاف بودن نص قانون، موارد عدیده ای احصاء شده که برای مدیران برخی سایت ها، حکم صادر شده است.

وی هشدار داد: کسانی که کتاب های ناشران را هم به صورت غیرقانونی چاپ و تکثیر می کنند، تحت تعقیب قرار گرفته اند و قرار خواهند گرفت ضمن اینکه ما از همکارانمان خواسته ایم که نسبت به حصول اطمینان از اصالت فاکتورها اطمینان حاصل کنند. سودجویانی که کتاب های ناشران را به صورت غیرقانونی و زیرزمینی چاپ و تکثیر می کنند، تحت پیگرد قرار گرفته اند و گزارش هایی در این خصوص به پلیس اماکن ارائه شده و مقرر شده که با آنها برخورد صورت گیرد.

آموزگار همچنین با اشاره به اینکه عدم تمایل اهالی فرهنگ به حضور در جاهایی مانند دادگاه و مراجع قضایی به جهت نوع نگاه آنها به اینگونه مسائل از آنها خواست که داوری در این خصوص را به کمیسیون حل اختلاف که در اتحادیه ناشران و کتابفروشان مستقر است، بسپارند.

قیمت کتاب بالا نیست
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پاسخ به سوالی در مورد قیمت کتاب که سوال کننده معتقد بود در سال های اخیر افزایش یافته است، گفت: من معتقدم که قیمت کتاب در قیاس با کالاهای دیگر زیاد نیست و در همه جای دنیا وضعیت به همین ترتیب است اما نکته این است که ما باید مطالعه را از کتابخانه های شخصی خودمان، به کتابخانه های عمومی بکشانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا