گوناگون

تکذیب حضور نظامیان ایران در عراق

خبرگزاری ایسنا: باوجود برخی خبرسازی‌ها، حضور نظامیان ایرانی در عراق و ارسال تجهیزات نظامی به این کشور نه تنها از سوی مقامات کشورمان که حتی از سوی پنتاگون نیز تکذیب شد.

حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه که در سفری منطقه‌ای در کویت به سر می‌برد با بیان این‌که شهادت نیروهای سپاه پاسداران ایران در عراق را تکذیب می‌کنیم، تأکید کرد: در داخل عراق هیچ نظامی ایرانی شهید نشده است. وی در عین حال تأکید کرد که امنیت عراق امنیت همه کشورهای حوزه خلیج فارس و منطقه است.

همچنین روز گذشته مرضیه افخم سخنگوی وزارت امورخارجه در اظهاراتی درباره وضعیت عراق و موضع ایران در قبال اظهارات مسئولان کردستان عراق در خصوص استقلال این منطقه از عراق، با بیان این‌که «اعلام کرده‌ایم که خواهان حفظ وحدت، تمامیت ارضی و یکپارچگی عراق هستیم و این سیاست رسمی ما است و از هر حرکتی که در این مسیر باشد حمایت می‌کنیم»، گفت: «تجزیه عراق به نفع این کشور نیست و مطمئن هستیم که هیچ عراقی‌ای به تجزیه و تضعیف شدن کشورش رضایت نخواهد داد.» افخم همچنین در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر بازپس داده شدن تعدادی از جنگنده‌های عراق از سوی ایران به این کشور تأکید کرد: «ایران هیچ‌گونه تسلیحات یا هواپیمایی به عراق نفرستاده است.»

درهمین حال روز گذشته پنتاگون، وزارت دفاع امریکا نیز با رد ادعای حضور نیروهای ایران در عراق اعلام داشت: هیچ شواهدی که نشان دهنده حضور منظم نیروهای ایرانی در عراق باشد، وجود ندارد. 

دریاسالار جان کربی سخنگوی وزارت دفاع امریکا در کنفرانس خبری پنتاگون، گفت: البته برخی نیروهای ایرانی در عراق در حال آموزش و مشاوره نیروهای امنیتی عراقی هستند. امریکا هم نیروهای خود را در قالب دو هیأت جداگانه برای «حفظ امنیت دیپلمات‌ها» و هیأت دوم برای «برآورد نیروهای امنیتی عراقی در بغداد و اربیل» به این کشور فرستاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا