گوناگون

جذب ۱۶ هزار کادر پرستاری جدید در وزارت بهداشت

سلامت نیوز: معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت گفت: حدود 16 هزار نیرو در گروه پرستاری کم داریم که از حدود یک ماه و نیم گذشته آگهی جذب آنها داده شده اما نیروها به عنوان کارمند دولت استخدام نمی‌شوند.

ایرج حریرچی در گفت‌وگو با فارس در رابطه با مراجعه بالای بیماران در اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: با افزایش حجم مراجعان به بیمارستان‌ها فشار مضاعفی روی کارکنان،پزشکان و پرستاران وارد شده است، البته توزیع این فشار متفاوت است.

وی افزود: در برخی بیمارستان‌ها فشار به طرز قابل توجهی افزایش یافته که اغلب بیمارست‌های ارجاعی و خاص در شهرها هستند که بیمارستان اصلی محسوب می‌شوند، اما در برخی بیمارستان‌ها کمتر از ظرفیت معمولی فعالیت می‌کنند و در نتیجه فشاری در آنجا احساس نشده است.

حریرچی گفت: به هر حال فکری باید اندیشیده می‌شد تا تأمین نیرو در بیمارستان‌های اصلی انجام شود، این تأمین نیرو در گروه پرستاری و گروه‌های وابسته مانند تکنسین اتاق عمل، هوشبری و بهیاری انجام شده است، اما در مورد پزشکان به روش دیگری مشکل کمبود نیرو برطرف شده است.

معاون مدیریت توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از محدودیت‌هایی که در دولت وجود دارد از جمله در وزارت بهداشت، حجیم شدن شدید نیروی انسانی است که این امر در موارد قابل توجهی در نیروهای غیرمؤثر ستادی، پشتیبانی و اداری بوده است و ما با یک تناقض روبه‌رو هستیم، چرا که منابعی که باید اختصاص داده شود، دولت را دچار مشکل می‌کند.

وی افزود: این حجیم شدن در انتخاب نیروها و توزیع آنها ایجاد شده که باید به تدریج حل شوند و در جاهایی که کمبود واضحی وجود دارد باید اصلاح شود.

حریرچی ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت با اعتبار 6 هزار و 800 میلیارد تومانی آغاز شده که جوابگوی پیش‌بینی‌های انجام شده است، به عنوان مثال یکی از بسته‌های آن ارتقای کیفیت خدمات هتلینگ است که بخشی به سخت‌افزاری مثل تخت و امکانات و بخشی مربوط به خدمات پرستاری و مراقبتی است که اعتبار لازم در آن دیده شده است.

وی تصریح کرد: به عبارتی نیروی انسانی که جذب می‌شود دوباره به بدنه کارمندان دولت اضافه نخواهد شد بلکه در بسته هتلینگ دیده شده است.

معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت بهداشت گفت: با بررسی‌های اولیه انجام شده حدود 16 هزار نیرو در گروه پرستاری کم داریم که حدود یک ماه و نیم گذشته آگهی جذب آنها داده شده و در مورد نحوه بکارگیری اعلام نظر کرده‌ایم، همچنین آزمون مربوطه برگزار شده و از طریق قراردادهایی نسبت به جذب آنها اقدام می‌کنیم.

حریرچی ادامه داد: اما برای پزشکان به صورت روش پرداخت حقوق به ازای عملکرد آنهاست، یعنی در مورد پزشکان حقوق خالصی مطرح نیست بلکه پزشکانی که ساعات کار بیشتری دارند مثلاً مقیم بیمارستان می‌شوند و حقوق بیشتری دریافت می‌کنند.

وی گفت: اکنون در بیمارستان‌های بیش از 64 تخته خواسته‌ایم 1تا6 متخصص حضور مستمر داشته باشند تا به ازای حضورشان پرداختی داده شود.

معاون مدیریت منابع و نیروی انسانی وزارت بهداشت افزود: بنابراین در برخی جاها پرداخت ثابت به ازای ساعاتی است که پزشک حضور دارد چرا که در بعضی بیمارستان‌ها میزان انجام عمل جراحی یا ویزیت به حدی نیست که پزشک را راضی کند اما مجبور است که در منطقه محکوم و دورافتاده بماند، به همین دلیل با توجه به شرایطی که این پزشکان دارند و ساعات حضورشان، دریافتی‌هایشان افزایش می‌یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا