Mihanpostپیشنهاد سردبیرحوادث

جزئیات کشف جام«مارلیک ۲» از حفاران غیر مجاز در اردبیل + عکس

به گزارش میهن پست  – مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل از کشف یک جام طلا از محموله‌ی حفاران غیرمجاز خبر داد.
یحیی نقی‌زاده با بیان این‌که ۳۰۰ قلم شیء تاریخی در چند روز گذشته از حفاران غیرمجاز کشف شدند، اظهار کرد: در میان آثار کشف‌شده، یک جام طلا که با جام «مارلیک» برابری می‌کند نیز به‌دست آمده است و اکنون در حال بررسی آن هستیم.

وی تأکید کرد: پس از پایان بررسی‌ها و به‌دست آمدن اطلاعات کامل‌تر، جزییات اطلاعات مربوط به این جام و ۳۰۰ قلم شیء تاریخی دیگر اعلام می‌شود.

«جام مارلیک» اثری ساخته‌شده از طلا به ارتفاع حدود ۱۸ سانتی‌متر است که در تپه‌ای به همین نام واقع در استان گیلان کشف شد. تپه‌ی مارلیک حدود سه‌هزار سال قدمت دارد.

جام کشف شده «مارلیک 2» از حفاران غیر مجاز
جام کشف شده «مارلیک ۲» از حفاران غیر مجاز

روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ظهر امروز (یکشنبه، ۱۸ خردادماه)، اطلاعات تکمیلی را درباره‌ی این کشف در گفت‌وگو با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل – منبع خبری ایسنا – در اختیار رسانه‌ها قرار داد.

یحیی نقی‌زاده در توضیح بیشتر این کشف، گفت: مجموعه‌ای از آثار تاریخی نفیس که در حفاری غیرمجاز توسط عده‌ای سودجو به‌دست آمده بود، در شهرستان مشکین شهر کشف شد. اشیای به‌دست آمده در این عملیات از انواع مختلف تزیینات، ظروف، جام طلا و نقره و ابزار جنگی است و جنس این اشیا از فلز، سنگ، شیشه و سفال است.

وی ادامه داد: در بین این اجناس، دو جام طلایی و نقره‌یی نفیس منقوش به اشکال حیوانی به‌دست آمده که این اشیا با جام‌های مارلیک و حسنلو (دو اثر تاریخی با ارزش) برابری می‌کنند. با توجه به این موضوع و کشف این مجموعه در مشکین‌شهر، اهمیت این منطقه که محوطه‌های تاریخی بسیار باارزشی دارد، افزایش می‌یابد.

تصویر جام اصلی مارلیک
تصویر جام اصلی مارلیک

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل اظهار کرد: حفاران غیرمجاز با دستور مقام قضایی استان بازداشت شده‌اند و پرونده‌ی این افراد در حال بررسی است.

وی افزود: در مجموعه‌ی نفیسی که در شهرستان مشکین‌شهر کشف شده است، ۳۰۰ قطعه شیء وجود دارد که این اشیا در محل سکونت حفاران غیرمجاز جاسازی شده بودند. برای اولین‌بار است که چنین مجموعه‌ای در استان اردبیل کشف شده و ما در نظر داریم پس از اقدامات حفاظتی و کارشناسی این اشیا را در معرض دید عموم قرار دهیم.

براساس اطلاعات اعلام‌شده، این مجموعه‌ی نفیس با مشارکت و همکاری «معاونت اطلاعات سپاه» شهرستان مشکین‌شهر در استان اردبیل کشف شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا