Mihanpostدسته‌بندی نشدهسیاسی

اظهار نظر سرگئی لاوروف درباره تحویل موشک های «S-300» به ایران

به گزارش میهن پست – وزیر خارجه روسیه با تاکید بر قدرت و نقش ایران در سطح منطقه و لزوم مشارکت ایران در حل مشکلات بین‌المللی، یادآور شد مسئله موشک‌های «S-300» همواره در دستور کار روابط تهران ـ مسکو بوده و باقی خواهد ماند.«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه بعد از ظهر روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی که طی آن به بررسی نتایج سال ۲۰۱۴ برای دستگاه دیپلماسی خارجی این کشور پرداخت، یادآور شد که موضوع سامانه‌های موشکی «اس-۳۰۰» همواره در سطح روابط دوجانبه با ایران مطرح بوده و خواهد بود.

طبق اطلاعات خبرگزاری «ایتارتاس»، لاوروف در این مورد گفت: «ایران همسایه بزرگ روسیه است و ما در حال توسعه روابط خویش با این کشور در عرصه های تجاری-بازرگانی، همکاری‌های فنی-نظامی و کلیه زمینه هایی که شامل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل نمی شود، هستیم و مشارکت نزدیکی در زمینه مسائل مربوط به دریای خزر، بخصوص حفظ امنیت آن داریم».

وزیر خارجه روسیه افزود: «البته من خبری نشنیده‌ام که در جریان سفر «سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه به تهران، موضوع موشک‌های اس-۳۰۰ بطور مشخص مطرح و بررسی شده باشد، ولی این مسئله همواره در چارچوب روابط مسکو و تهران قرار داشته و در آینده نیز مطرح خواهد بود».

سامانه‌های موشکی «اس-300»
سامانه‌های موشکی «اس-۳۰۰»

ژنرال «لئونید ایواشف» رئیس مرکز بین المللی تجزیه و تحلیل راهبردی روسیه و رئیس سابق اداره همکاری‌های بین المللی وزارت دفاع روسیه بعد از امضای توافقنامه مربوط به توسعه همکاری‌های نظامی بین وزرای دفاع روسیه و ایران اعلام کرد: «با امضای این قرارداد گامی در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی و نظامی فنی بین دو کشور برداشته شده و در نهایت امر ما سامانه‌های موشکی تدافعی مانند “اس-۳۰۰” و “اس-۴۰۰” را به ایران تحویل خواهیم داد».

سرگئی لاورف همچنین تاکید کرد: «ایران یک قدرت منطقه‌ای با تاریخی بسیار غنی است و بدون حضور این کشور مسائل و مشکلات منطقه، از جمله مناقشه سوریه، عراق و افغانستان، قابل حل و فصل شدن نیستند. دیگر بازیگران عرصه بین المللی هرچه زودتر این واقعیت را درک کنند، این مسئله به نفع تلاش‌های بین المللی در جهت برقراری ثبات در منطقه خواهد بود».

مقامات روسیه پیش از این نیز بارها بر لزوم مشارکت ایران در حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه خاورمیانه و بین المللی تاکید کرده بودند.
منبع:farsnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا