گوناگون

خروج بازار از شرایط فعلی در گروی تأمین نقدینگی /کارگزاران دست به کار شوند

2386360 985به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، محمد اقبال نیا مدیر عامل کارگزاری حافظ با بیان مطلب فوق گفت: بخشی از حقوقی ها عمده منابعشان سهام است و اغلب اهل خرید و فروش – نه در بازار منفی نه در بازار مثبت- نیستند، آن بخشی از سهام هایشان را هم که نقد می کنند معمولاً بابت پرداخت اقساطی است که به مجموعه های دیگر مانند خصوصی سازی دارند. مثلاً از خصوصی سازی سهمی خریده اند که باید قسط آنرا بدهند بابت این، بخشی از سهام خود را در قیمت های بالا می فروشند و پایین تر باز خرید می کنند تا بتوانند قسط خصوصی سازی را بدهند.

وی افزود : علاوه بر تأمین هزینه هایی از این دست، شرکت ها طرح های توسعه ای و افزایش سرمایه دارند که انجام آن نیاز به تزریق نقدینگی دارد به این دلیل اقدام به فروش سهام می کنند. با این اوصاف این بخش از حقوقی ها نیز خیلی سهام پرتفوی خود را دست نمی زنند و اهل اینکه سهام بفروشند و از بازار خارج بشوند، نیستند.

این کارشناس بازار سرمایه به گروه دیگری از سهامدارن حقوقی اشاره کرد و گفت :  در این میان، حقوقی هایی دیگری مانند بیمه ها یا صندوق های بازنشستگی هستند که بخشی از سرمایه شان در قالب سپرده های بانکی نگهداری می شود و از آنجایی که در چند ماه قبل که بانکها روی عدد و رقم های بالا سود سپرده هایی بعضاً بالای 25 درصد می دادند  این بخش از سهامدارن حقوقی بخش قابل توجهی از منابعشان را در قالب سپرده های بلند مدت سپرده گذاری کرده اند.
 
وی افزود: اگر این گروه از حقوقی ها هم اکنون به هر عنوانی از جمله حمایت از بازار سرمایه و خرید سهام بخواهند این مبالغ سپرده گذاری شده را از بانک ها خارج کنند نرخ سودشان با شکست مواجه می شود و باید بابت خروج سرمایه از بانک ها خسارت بدهند و بدین ترتیب متضرر می شوند در نتیجه چنین اقدامی انجام نمی دهند.

اقبال نیا در ادامه به موضوع انتظار بازار در خصوص روشن شدن نتیجه مذاکرات ایران با 1+5پرداخت و گفت: شرایط بازار نسبت به چشم انداز مذاکرات و اینکه آیا در کوتاه مدت یعنی تا آخر تیر ماه این مذاکرات به سرانجام می رسد در ابهام قرار دارد و بعضاً کسانی که نقدینگی قابل تزریق به بازار دارند منتظر مانده اند که نتیجه مذاکرات به طور روشن و  ملموس معلوم شود بدین معنا که آیا این موضوع تا تیر ماه به پایان می رسد یا اینکه وارد فاز 6 ماهه دوم می شود.

مدیر عامل کارگزاری حافظ درباره اقداماتی که در شرایط فعلی می توان انجام داد به انتشار اوراق تبعی به عنوان یک اقدام درست و به جا اشاره کرد و گفت: اقدام سازمان بورس درست بود اما اینکه تعداد اوراق تبعی که سهامداران حقیقی می توانند از آن استفاده کنند، زیاد نیست مورد بحث است اما در اصل اقدام خوبی بوده است.

وی افزود: اگر حجم و تعداد این اوراق افزایش پیدا کند می تواند به کاهش فشار فروش کمک بسزایی کند.

* کارگزاران دست به کار شوند

اقبال نیا با تاکید بر حل مشکل نقدینگی سهامداران حقوقی گفت: مشکل نقدینگی حقوقی ها می تواند به دست شرکت های کارگزاری رفع شود چون شرکت های کارگزاری با تعامل خوبی که با نظام بانکی دارند می توانند منابعی را با نرخ های مناسب مثلاً 21 درصد و کمتر در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند.

وی افزود: منتهای مراتب بحث کفایت سرمایه و دستورالعمل خرید اعتباری مانع این قضیه شده است و اگر سازمان بورس تسیهلاتی قائل بشود و با مکانیزمی ریسک شرکت های کارگزاری کنترل و مدیریت شود، شرکت های کارگزاری می توانند تسهیلات خوبی را در اختیار حقوقی های بازار سرمایه قرار دهند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از آنجایی که سهام خریداری شده توسط حقوقی ها نزد کارگزاری نگهداری (فریز) می شود از این جهت ریسکی متوجه شرکت های کارگزاران نمی شود، بنابراین شرکت های کارگزاری می توانند بدین ترتیب تسهیلات مناسبی را به حقوقی ها بدهند تا آنها بتوانند حداقل سهام های خودشان را بازار گردانی کنند.

اقبال نیا درباره اهمیت این اقدام تصریح کرد: بدین شکل حداقل کف قیمت سهام بسته می شود و سهامدارای خرد این اطمینان را بدست می آورند که فردا قیمت ها کمتر از امروز نیست و همین امر فشار فروش را به مرور می گیرد و مانع ریزش های شدید در بازار و فروش های هیجانی و ناشی از نگرانی سهامداران حقیقی خرد می شود.

مدیر عامل کارگزاری حافظ در ادامه به لزوم همکاری سازمان بورس با کارگزاری ها درخصوص این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: این امکان را شرکت های کارگزاری دارند اما لازم است سازمان بورس در این زمینه مساعدتی کند این امکان در اختیار کارگزاری ها قرار گیرد تا منابع لازم در اختیار سهامداران معتبر حقوقی بازار قرار گیرد و بدین بخشی زیادی از مشکل نقدینگی حقوقی که به طور مقطعی با آن مواجه شده اند، برطرف می شود.

وی به شرایط آتی بازار خوش بین بود و درباره شرایط فعلی بازار بر اساس ارزش ذاتی سهم ها خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی خوشبختانه قیمت ها خیلی جذاب شده اند بطوریکه الان سهم های زیادی هستند که  بر اساس همان سود اعلامی شرکت ها P/E به محدوده 4 یا پایین تر رسیده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازار در حالی به این مرتبه رسیده است که بعضی از شرکت ها طرح های توسعه ای و برنامه های افزایش تولید دارند که همه این مسایل می تواند در سال جاری و سال آینده به بازار کمک کند که شرکت ها با P/E بالاتر معامله شوند.

اقبال نیا ادامه داد: همچنین یکی از فاکتورهای کاهنده بورس در ماه های اخیر وضعیت نرخ سود بانکی بود که با توجه به  چشم انداز کاهش تورم و چشم انداز کاهش نرخ سود بانکی می توان در ماههای آتی برای بازار سرمایه P/E بالاتری در نظر گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: اتفاقی که در چند ماه اخیر افتاده و شرایط فعلی بازار را رقم زده به گونه ای باعث شده اغلب سهم ها دچار افت شوند و بازار به کف خود برسد همین امر عمده سهم ها را به نقطه بسیار جذاب برای خرید رسانده بنابراین در شرایط فعلی اگر کسی با دید میان مدت 6 ماهه تا یک ساله وارد بازار شود سود قابل ملاحظه ای خواهد برد، مشروط به اینکه پرتفوی خوبی هم داشته باشد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا