Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

با خواص درمانی و جادویی گیاه آویشن آشنا شوید ؟

به گزارش میهن پست – آویشن یکی از شناخته شده‌ترین گیاهان دارویی از تیره نعنا است. آویشن درختچه‌ای کوتاه و پرشاخه است که دارای  برگهای نازک ،  گل‌هایی سفید چتری و منفرد است و در روایات از آن به صعتر یاد شده است. محمد زکریای رازی دانشمند ایرانی نیز معتقد است آویشن نفخ شکن، موجب گرمی تن و گوارش خوراک است.

بیشتر افراد، این گیاه را به عنوان نوعی ادویه می‌شناسند؛ اما باید بگوییم آویشن خواص درمانی بسیاری دارد که احتمالاً از آن‌ها بی‌خبر هستید.

آویشن به دلیل مزه خاصی که دارد، از گذشته تاکنون مورداستفاده قرار گرفته است. با این حال، آویشن شهرت زیادی از نظر خواص درمانی نیز دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

Thymus_vulgaris0

درمان آکنه
اگر از دست داروهای ضدجوش بدون نسخه که تأثیری ندارند، خسته شده‌اید، احتمالاً خوش‌شانس هستید. آویشن دارای خواص ضدباکتری است و به عنوان یکی از مواد اولیه داروهای ضدجوش به کار می‌رود.
اگر آویشن را چند روز یا چند هفته در الکل بخیسانید، تبدیل به ترکیبی به نام تنتور می‌شود. محققان بریتانیایی تأثیر تنتور آویشن را بر روی جوش مورد بررسی قرار داده‌اند.
نتایج یک تحقیق که در مورد تنتور آویشن صورت گرفته، بسیار شگفت‌انگیز است. این ترکیب طبیعی گیاهی بهتر از محصولات ضدجوش با جوش‌ها مقابله کرد. با استفاده از این ترکیب و گذشت زمان متوجه تأثیر آن بر درمان آکنه خواهید شد.

کاهش فشارخون
Thymus linearis Benth نام گونه‌ای از آویشن است که در پاکستان و افغانستان وجود دارد.
طبق یک تحقیق جدید، عصاره این گیاه می‌تواند ضربان قلب موش‌هایی را که دچار فشارخون بالا هستند، به شدت کاهش دهد و سطح کلسترول آن‌ها را پایین آورد.
یکی از روش‌هایی که می‌توانید از آویشن برای کاهش ضربان قلب خود استفاده کنید، استفاده از آویشن به جای نمک در غذاها است.

درمان سرفه
روغن آویشن که از برگ‌های این گیاه به دست می‌آید، معمولاً به عنوان یک روش طبیعی برای درمان سرفه به کار می‌رود. طبق یک تحقیق، ترکیبی از برگ‌های پیچک و آویشن به تسکین سرفه و علائم دیگر برونشیت حاد کمک می‌کند.
در نتیجه دفعه بعد که دچار سرفه یا گلودرد شدید، چای آویشن بنوشید.

تقویت سیستم ایمنی
تأمین تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن، کار آسانی نیست. خوشبختانه، آویشن سرشار از ویتامین C و منبع خوبی از ویتامین A است. اگر فکر می‌کنید در حال سرما خوردن هستید، آویشن به شما کمک می‌کند از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری کنید.
همچنین آویشن منبع خوبی از مس، فیبر، آهن و منگنز است.

Thymus_vulgaris_'Common_thyme'_(Lamiaceae)_flower

ضدعفونی‌کننده
قارچ انگلی گیاهان یکی از رایج‌ترین و خطرناک‌ترین آلودگی موجود در هوا محسوب می‌شود که احتمالاً در خانه شما زندگی می‌کند. زمانی که این قارچ را شناسایی کردید، با استفاده از روغن آویشن اقدامات لازم برای از بین بردن آن را انجام دهید.
روغن آویشن و تیمول که یکی از ترکیبات موجود در آویشن است، خواص کاربردی زیادی دارند. محققان توصیه می‌کنند از این روغن به عنوان یک ضدعفونی‌کننده در خانه خود استفاده نمایید.

دور کردن حشرات مزاحم
تیمول یکی از مواد اولیه حشره‌کش‌ها محسوب می‌شود و اغلب برای از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها به کار می‌رود. همچنین از تیمول برای از بین بردن انواع موش‌ و حیوانات مزاحم دیگر استفاده می‌شود.
طبق یک تحقیق جدید، عصاره آویشن می‌تواند پشه‌ها را دور کند؛ اما با کاشت آویشن در باغچه خود نمی‌توانید پشه‌ها را دور کنید. برای دستیابی به بهترین نتیجه، برگ‌های آویشن را بین دست‌های خود بمالید تا روغن آن خارج شود.
همچنین می‌توانید از طریق ترکیب ۴ قطره روغن آویشن به ازای هر قاشق روغن‌زیتون یا ۵ قطره روغن آویشن به ازای هر ۵۶ میلی‌لیتر آب، یک ماده دفع‌کننده حشرات به دست آورید.

خوشبوکننده
محصولات طبیعی و ارگانیک مراقبت از پوست در تمام فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند و بسیاری از آن‌ها حاوی آویشن هستند.
به لطف خواص ضدعفونی‌کننده و ضدقارچ آویشن، در مواد اولیه دهان‌شویه‌ها استفاده می‌شود. همچنین آویشن یکی از مواد اولیه مشهور دئودورانت‌های طبیعی است و معمولاً در مخلوط‌های خوشبوکننده‌های طبیعی وجود دارد.

بهبود روحیه
روغن آویشن اغلب برای اهداف خوشبوکنندگی و درمانی به کار می‌رود؛ زیرا ماده‌ای بسیار فعال به نام کارواکرل دارد.
طی یک تحقیق که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، کارواکرول فعالیت عصب‌ها را تحت تأثیر قرار داده و حس خوبی به فرد القاء می‌کند.
بنابراین اگر به طور مرتب از روغن آویشن استفاده کنید، احتمالاً تأثیر مثبتی بر روی احساسات و روحیه شما می‌گذارد.

بهبود مزه غذاها
آویشن یک ماده فوق‌العاده عالی است که در آشپزخانه‌های سراسر جهان به ویژه در فرانسه، ایتالیا و سرزمین‌های مجاور دریای مدیترانه به کار می‌رود.
آویشن یکی از مواد اصلی سس پستو است که به عنوان یک چاشنی استفاده می‌شود یا بر روی پاستا و برنج ریخته می‌شود.
برگ‌های تازه یا کل شاخه آویشن را می‌توان در روند آماده‌سازی گوشت قرمز یا ماکیان مورد استفاده قرار داد. همچنین آویشن با ماهی فوق‌العاده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا