گوناگون

درمان نفخ، به شیوه طب سنتی

سلامت نیوز: نفخ به احساس سفتی و پری شکم، همراه با حس حرکت گاز در آن گفته می‌شود.

دکتر محمود خدادوست، متخصص طب سنتی معتقد است: «نوع و مقدار غذای مصرفی ما می‌تواند در ایجاد نفخ شکم موثر باشد. مثلا افرادی که پرخوری می‌کنند، معده‌شان گنجایش غذای دریافتی اضافی را نخواهد داشت و دچار ضعف، اختلال در هضم و درنهایت هم نفخ خواهد شد».

معاون طب سنتی وزیر بهداشت در گفتگو با سلامانه افزود: «مصرف بیش از اندازه خوراکی‌های مرطوبی مانند خیار و کدو هم می‌تواند منجر به ایجاد نفخ شود. ضمن اینکه برخی از خوراکی‌ها مانند عدس و لوبیا هم به‌خودی‌خود نفاخ هستند. بد نیست این را هم بدانید که از نظر طب سنتی، غذاهای بدرنگ و بدبو هم می‌توانند باعث ایجاد نفخ بشوند».

چرا؟ «چون از نظر طب سنتی، حس معده بسیار قوی است. یعنی از خوراکی‌های خوشبو لذت می‌برد و از خوراکی‌های بدرنگ و بو هم متنفر می‌شود. ورود اجباری خوراکی‌های بدرنگ و بو به معده، باعث ایجاد اختلال در هضم آنها و ابتلا به نفخ خواهد شد». وی اشاره‌ای هم به درمان نفخ به‌صورت سنتی داشت: «مصرف خوراکی‌های ضدنفخ مانند زنجبیل، تخم کرفس، آویشن، رازیانه و زیره در غذاها به عنوان ادویه می‌تواند راهی ساده برای رفع نفخ باشد. ضمن اینکه اگر زیاد نفخ می‌کنید، می‌توانید 2 قاشق غذاخوری گلپر ساییده را با 2 قاشق غذاخوری پودر نبات مخلوط کنید و آن را به همراه عرق بهار نارنج، بنوشید». خدادوست تاکید کرد که می‌توان برای تخفیف نفخ شکمی، حدود 30 گرم روغن کرچک را در 180 گرم عرق انیسون مخلوط کرد و آن را به معده مالید. وی از امام صادق (ع) هم نقل کرد: «وقتی آویشن و نمک باهم قرار گیرند، بادها را از دل بیرون می‌رانند و انسدادها را می‌گشایند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا