Mihanpostپیشنهاد سردبیررپرتاژملیحه بنانی

صبحت ها دکتر ملیحه بنانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در مورد معلمان

دکتر ملیحه بنانی : دولت ما چه کرده است که برخی از معلمان راننده سرویس دانش آموزان خود شده اند؟ از نظر خداوند، کار معلم ، کار خداست و نقش او، نقش پیامبر اکرم (ص) در جامعه، بنابراین باید شرایطی برای معلم فراهم شود تا فردی دلسوز و با ایمان باقی بماند.

شرط اول شناخت قدر و منزلت معلم است. انسان سازی و شخصیت آفرینی فرزندان ما بستگی به رعایت سه شرط اساسی دارد : شرط اول شناختن قدر و منزلت معلم، شرط دوم شناختن قدر و منزلت معلم و شرط سوم باز هم شناختن قدر و منزلت معلم است.

در جامعه باید شرایطی برای معلم فراهم شود تا معلم به خوبی بتواند نقش انسان سازی و شخصیت آفرینی در خور یک جامعه اسلامی را ایفا کند، با توجه به اینکه معلم توانانی انجام کارهای بزرگی را دارد و قادر است افراد صالح به اجتماع عرضه بدارد ، ارج نهادن به شرط بسیار دارای اهمیت است.

خداوند در قران کریم بالاترین درجات را برای معلم منظور نموده و نهج البلاغه نیز بهای معلم را با بهشت مقایسه کرده است . از این سو معلمین نباید درجه والا و مقام رفیع خود را با مادیات دنیویی معاوضه نمایند.

برآوردن حاجت مسلمان بر دو قسم است یکی مربوط به مادیات مانند ادا کردن قرض کسی که مقروض است و دیگری مربوط به معنویات که خدمات علمی و فرهنگی به نسل حال و آینده می شود. مملکت باید اقتصاد صحیح داشته باشد در غیر اینصورت وابسته به بیگانگان میگردد اما از اقتصاد مهمتر فرهنگ صحیح است و اگر فرهنگ صحیحی در کشور برقرار نباشد مملکت نوکر چین و امثال روسیه سلطه گر می شود و به دامن این و آن می افتد .

تفاوت میان اقتصاد و فرهنگ مانند مادیات و معنویت است. تفاوت آنها ، تفاوت جسم و روح است . اگر کسی را سیر کند ، ثواب بسیاری دارد . کار معلم سیر کردن نوجوان از نظر علمی است . پیغمبر و ائمه و اطهار به دنبال تعلیم علم به مردم هستند.

پاسداری از خون شهیدان و یاری انقلاب اسلامی در گروه خدمت فرهنگی به جامعه است بنابراین شرط دوم شناختن قدر و منزلت مردم است . دنیای عرب و مکاتب مغرب زمین ارزش انسانی را تا پایین ترین درجات مادی نزول داده اند . اما اسلام برای انسان واقعی ارزشی والا و عظیم قائل شده است ‌.

دولت های ادواری جمهوری اسلامی ایران سهوی و یا عمدی خیانت بزرگی به فرهنگ و تولید علم در کشور کرده اند. ذهن کودکان ما همانند دوربین عکاسی است و از این رو نباید در هیچ حالتی رفتار و گفتار ناسالمی بروز کند که تاثیر منفی بر ذهن فرزندان این مرز و بوم ، بگذارد.

دولت های ادواری جمهوری اسلامی ایران برای رفاه و تامین اجتماعی و وضعیت معیشتی و اقتصادی معلمین در کشور چه اقدامی کرده اند؟ برخی معلمان ما راننده سرویس دانش آموزان خود شده اند.

آیا این معلم با تمام توان و مهارتی که دارد بخاطر تنزل جایگاه خود در نگاه دانش آموز و اولیا می تواند تاثیر بر ذهن و ضمیر و قلب دانش آموز خود داشته باشد؟

نشاط و سرزندگی از عوامل موثر در موفقیت است و سعادت دنیا و آخرت را در پی دارد. معلمین در ارضا شخصیت نوجوانان و جوانان جایگاه ویژه ای دارند . معلمین در کشور جمهوری اسلامی ایران سعی می کنند مشکلات شخصی مالی ، معیشتی خویش را در محدوده کلاس درس و حتی خارج از محدوده آن نیز بروز ندهند زیرا معلمین آگاه و مهربان ما می دانند این کسالت و خستگی ناشی از بار مشکلات زندگی مستقیما و ناخودآگاه بر ذهن دانش آموز تاثیر می گذارد .

چگونه از یک معلم در دین اسلام انتظار میرود که به فرزند ما در کلاس شخصیت بها بدهد در حالیکه عملا به معلم و شخصیت او با در نظر گرفتن حقوق مالی و معنوی از سوی دولت توهین می شود؟

لازم است در تکریم و تقویت و تعالی معلمین تلاش های بسیاری صورت گیرد ، بدلیل اینکه تنها یک انسان با شخصیت می تواند شخصیت آفرین باشد و این از شاخصه ها و وظایف برجسته معلم است.

حال باید گفت برای این جایگاه مهم در طی ۴۲ سال از پیروزی انقلاب تا به امروز، چه اقدامات تاثیرگذاری برای این قشر عظیم و مورد توجه خاص تمامی دولت های کشورهای جهان، صورت گرفته است؟

۱- آیا دارای بالاترین و کیفی ترین خدمات درمانی نسبت به آحاد جامعه هستند ؟

۲- آیا تعهدات استخدامی معلمان جوان به طور مساوی یکسان و بدونه تبعیض انجام شده است ؟

۳- آیا بالاترین حقوق دریافتی در کشور جمهوری اسلامی ایران به معلمین مربوط بوده است ؟

۴- آیا فعالان صنفی دلسوز و پر تلاش برای اصلاح ساختار آموزش و پرورش و اجرای عدالت تکریم شده یا همانند رای اخیر اخراج معلم دربند محمد حبیبی از استان کرمانشاه و زهرا محمدی از استان کوردستان حق معلمی کف دست شان گذارده شده است ؟

۵- آیا طبق گفته رئیس کمیسیون آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی در سال ۹۷، کفاف ۱۰ ماه هزینه های این وزارتخانه در بودجه سال ۹۷ پیش بینی شده بود برای سال های ۹۸ ، ۹۹ و ۱۴۰۰ نیز اجرا شده است ؟

۶- آیا ترمیم حقوق فرهنگیان از طریق رتبه بندی باید از سال ۹۷ صورت می پذیرفت که در بودجه پیش بینی شده سال ۹۷ در نظر گرفته نشده بود در بودجه های سال هایی بعد ترمیم گردیده است ؟

عدم احترام و تکریم نسبت به معلمین پر سابقه و معلمین جوان سبب شده که ناخودآگاه یک معلم، معیارهای مهم برای تاثیر فطری که در دین اسلام تعریف شده را بر فطرت و ضمیر فرزندان این مرز و بوم نگذارد.

در دین اسلام سفارش اکید به معلمین نسبت به داشتن ایمان ، تعهد ، تخصص ، رفعت و مهربانی ، وجدان اخلاقی و تقوا و رعایت حفظ شخصیت اجتماعی آنها شده است . تنها با توجه به این امر اهمیت دار بودن نقش معلم ، مهم نیست بلکه معلم بزرگ به دانش آموزان احترام می گذارد. معلم بزرگ حس جمع گیرای و تعلق به کلاس درس را ایجاد می کند. معلم بزرگ خونگرم ، مهربان ، در دسترس ، مشتاق و مراقب است. معلم بزرگ انتظارات زیادی برای همه دانش آموزان دارد . معلم بزرگ علاقه بسیاری به علم آموزی به دانش آموزان خود دارد و با شور و شوق برای آموزش و پرورش آنها تلاش می کند.

معلم بزرگ یک رهبر ماهر است. موثر بر تصمیم گیری مشترک و کار گروهی و ایجاد تمرکز بوده و می تواند چرخ دهنده ها را تغییر دهد . معلم بزرگ همواره با همکاران خودهمکاری می کند. معلم عالی حرفه ای بودن را در تمام زمینه ها حفظ می کند . دوست داشتن و احترام از جمله واکنش هایی است که یک معلم بزرگ به دلیل شیوه حرفه ای که دارد دریافت می کند و انتظار میرود این محبت را دریافت نماید .

متاسفانه روند احضارها، بازداشت ها و صدور احکام ناعادلانه برای همکاران صنفی این قشر عظیم سرعت گرفته و برخورد قهر آمیز و خشن همراه با سرکوب به جای به رسمیت شناختن حق اعتراض و دادخواهی متناسب با نیازها و ویژگی های امروز جامعه نیست.

جامعه ای که در صد سال اخیر دوباره با جان فشانی و خون دادن انقلابی ها برای آزادی اسلامی ، دموکراسی و عدالت علی (ع) تلاش کرده اند، مورد بی مهری قرار گرفته اند.

دغدغه سازماندهی و تقسیم ساعت مدارس در سال های اخیر یکی از مهمترین مطالبات فرهنگیان ما می باشد که به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح بعضا سازماندهی خارج از چهار چوب و ضوابط به معضل و منشا اضطراب تبدیل شده است.

متاسفانه برنامه ریزان آموزش و پرورش بدونه داشتن دید واقع بینانه برای حل این معضل با ایجاد برنامه ی غیر کارشناسی به منظور بهبود وضعیت برای معلمان تمام وقت، استمرار خدمت و خرید خدمت میخواهد معضلی که خود ایجاد کرده اند را حل کنند .

۱- اجرای اصل ۳۰ و ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی و نفی تبعیض میان فرزندان این مرز و بوم و ایجاد شرایط استاندارد آموزش مطابق با قواعد علمی پذیرفته شده برای همه فرزندان ایران اسلامی .

۲- تلاش برای برگزاری دادگاه های علنی معلمان زندانی مطابق با اصل ۱۶۸ قانون اساسی و برگزاری علنی جلسات محاکمه بیشتر از هر زمان دیگر در هیات تخلفات به واسطه فعالیت های صنفی و شفافیت یکی دیگر از حداقل مطالبات معلمان کشور جمهوری اسلامی ایران است.

۳- اجرای قوانین مصوب مجلس برای آموزش و پرورش و پرداخت به موقع نیروهای قرار دادی و اضافه کار نیرو های رسمی و پاداش پایان خدمت فرهنگیان به صورت یکجا و تاکید بر امنیت شغلی نیروهای غیر رسمی از حداقل های حقوق حقه این قشر خاص و سفارش شده در دین مبین اسلام می باشد.

۴- پیگیری افزایش حقوق فرهنگیان بازنشسته و شاغل به بالای خط فقر و اجرای رتبه بندی برای معلمان

۵- جلوگیری از اجرای طرح تحقیر آمیز معلم تمام وقت به دلیل اینکه مقایسه ساعات تدریس معلم با کار کارمندی و کارگری اشتباه بود چرا که معلم کارمند نیست ، معلم، معلم است .

۶- همسان سازی بیمه کارکنان دولت و رفع تبعیض در زمینه بهداشت و درمان .

هرگز تماشگر بی عدالتی یا حماقت نباشیم مرگ فرصت زیادی برای سکوت به ارزانی میدارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا