گوناگون

دیپلماسی یوتیوبی ایران و آمریکا

همزمان با آغاز ششمین دور مذاکرات هسته ای ایران و امریکا مقام های بلندپایه دیپلماتیک دو کشور به شیوه ای نوین برای رساندن پیام خود به یکدیگر روی آورده اند. از مقاله نویسی “کری” و “ظریف” در “واشنگتن پست” و “لوموند” تا پاسخ های “یوتیوبی” به یکدیگر همگی نشان از فعال شدن “دیپلماسی رسانه ای” در دو طرف دارند.

به گزارش “تدبیر”، نشریه “نشنال ژورنال” با انتشار گزارشی به “دیپلماسی یوتیوبی” ایران و امریکا با یکدیگر پرداخته و در این باره می نویسد:”ایران و امریکا از یوتیوب و مقاله نویسی در رسانه های ارتباط جمعی برای برقراری رابطه مستقیم با یکدیگر استفاده می کنند. همزمان با آغاز دور تازه مذاکرات میان مقام های ایرانی و نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 در پشت درهای بسته در وین به منظور تدوین پیش نویس نهایی توافق جامع هسته ای “جان کری” وزیر امور خارجه امریکا و “محمد جواد ظریف” همتای ایرانی او با انتشار دو مقاله جداگانه در روزنامه های”واشنگتن پست” و “لوموند” به طرح مسائلی درباره مذاکرات هسته ای و چالش های پیش روی آن پرداخته اند. در این میان “ظریف” پیامی ویدئویی را نیز در سایت “یوتیوب” منتشر کرده است. این پیام خطاب به افکار عمومی است. ظریف  از این تاکتیک برای تقویت ارتباط با مخاطبان عمومی در سطح بین المللی و هم چنین رساندن پیام ایران به مقام های قدرت های غربی استفاده کرده است.”

“نشنال ژورنال” در ادامه می افزاید:”ظریف” در این پیام ویدئویی اشاره کرد که در طول هفته های آینده فرصتی تاریخی برای رسیدن به توافق نهایی هسته ای وجود دارد. او هم چنین اظهار داشت که تحریم ها باعث عقب نشینی ملت ایران از برنامه هسته ای نخواهد شد. او تاکید کرد که در آینده نیز چنین موضوعی روی نخواهد داد. او بار دیگر تاکید کرد که برنامه هسته ای ایران ماهیتی صلح آمیز دارد.” “نشنال ژورنال” اشاره می کند که این نخستین باری نیست که ظریف از یوتیوب برای رساندن پیام دولت ایران استفاده کرده است. در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، تنها چند هفته پس از مکالمه تلفنی “روحانی” و “اوباما” ظریف پیامی را در یوتیوب منتشر کرد.”

این نشریه امریکایی در پایان اشاره می کند که پیش تر نیز رییس جمهوری امریکا با استفاده از سایت “یوتیوب” جشن نوروز را به ایرانیان شادباش گفت. او در این پیام که در ماه مارس منتشر شد اظهار داشت که برای ملت ایران احترام زیادی قائل است. پیش تر نیز روسای جمهوری پیشین امریکا از جمله “کلینتون” و “بوش” جشن نوروز را به ایرانیان شادباش گفته بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا