گوناگون

رازهای نهفته حجاب و عفاف

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران حجاب پرده حائل و ساتر و اصطلاحا به پوشش بانوان گفته می‌شود.  
 
حجاب با پوشش بعد از ماجرای حضرت آدم(ع) و  حضرت حوا(ع) پس از خوردن میوه ممنوعه برای نخستین بار به وجود آمده است.
 
*حجاب برای بانوان است یا مردان….؟!

اولین آیات حجاب در قرآن کریم برای مردها است نخستین دستورات الهی ندا به مردان است که هنگامی که می‌خواهید وارد خانه‌های دیگران شوید باید اجازه بگیرید و براهل خانه سلام کنید و بعد وارد شوید.
 
اگر به درون خانه‌ای بدون اطلاع رفتید و صاحب خانه گفت باز گردید بدون ناراحتی بازگردید.
 
در ادامه این گزارش آمده است که خداوند در قرآن بارها سفارش کرده است که ای پیامبر(ص) به مردان بگو دیدگان خود را فرو پوشند و دامن‌های خود را حفظ کنند، برای آن‌ها موجب پاکی و طهارت بیشتر روح و جسم است.
 
در حقیقت اولین آیه حجاب امر به مردان است در قسمت اول آیه شریفه حجاب باطنی یعنی عفت و حیا و قسمت دوم حجاب ظاهی را بیان فرموده است. یعنی نه خود به نامحرم نگاه کنند و نه خود را در معرض نگاه دیگران بگذارند.  
 
پس از حکم حجاب برای مردها،‌ حکم برای زنان آغاز می‌شود،‌ خداوند در قرآن خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید: به زنان بگو که دیدگان خود را فرو، ظاهر سرو گر بیان‌های خود را با مقنعه یا روسری بپوشانند و زینت خود را آشکار نکنند مگر زینت‌های خود را فقط برای محرمان خود آشکار کنند.  
 
*بدحجابی و بی‌حجابی فردی است یا اجتماعی….؟!

بی‌حجابی پدیده اجتماعی است و افزایش آن برجامعه تاثیر مخربی دارد.  
 
در فرهنگ مسلمانان یکی از اساسی‌ترین اعتقادات مسئله حجاب و پوشش زنان است.
 
حجاب به معنای پوششی که زن را از دنیای مرد جدا می‌کند و براساس یک وظیفه اسلامی و به عنوان یک دستور دینی بر مسلمانان واجب شده است.  
 
حجاب جدا از دین برای سلامت روحی، جسمی و کری یک امر الزامی است.  
 
گسترش بدحجابی و بی‌حجابی عامل افزایش آسیب‌های اجتماعی به ویژه فسادهای اخلاقی در جامعه است. در حقیقت نمی‌توان گفت بدحجابی و بی‌حجابی فردی است بلکه یک پدیده اجتماعی است.
 
*حجاب بانوان ایران قبل از اسلام 

لباس بانوان ایرانی از یک پیراهن که روی آن را به انواع مختلف گلدوزی، قلاب دوزی و کارهای تزیینی دیگر در رابطه با وضعیت اجتماعی زنی که آن را می‌پوشید یا رنگ زده و با آستین‌های بلند تشکیل می‌شد.
 
شلواری از پارچه‌ای نازک با رنگی غیر از رنگ پیراهن که در قسمت مچ تنگ بود، به پا می‌کردند، برای پوشاندن سر از یک سربند که در زیر چانه به وسیله دو بست محکم می‌گردید استفاده می‌نمودند. روی این سربند یک روی سری بزرگ سه فنری از ابریشم که دور دوزی شده بود به نام مکو می‌پوشیدند.
 
این روسری از سرتاسر روی شانه و پشت گردن را به خوبی می‌پوشانید و گردی صورت و گاهی قسمتی از موی جلوی سر بیرون می‌ماند.
 
 فصل سرما بر روی این روسری هم روسری مربع شکل می‌پوشیدند و گاهی بلندی داشت و از جلو به وسیله دکمه بسته می‌شد پوشش بانوان ایران قبل از اسلام دارای تزیینات مختلف براساس طبقه و درجه اجتماعی آن‌ها بود.
 
بانوان طبقه مرفه و سرشناس از لباس‌های اشرافی، پوتین و کفش‌های پاشنه بلند و از مانتوی پوست با پوست روباه نقره دوزی شده استفاده می‌کردند و خانواده‌های معمولی حق استفاده چنین پوششی را نداشتند.  
 
فرم ساده این لباس‌ها تا صد سال پیش، زنان زردتشتی د ایران در تن داشتند.  
 
*حجاب بانوان عرب قبل از اسلام 

بانوان عرب قبل از اسلام لباسی بسیار ساده داشتند 4 تکه برای زنان لازم بود. اولین تکه به نام دراعه که پیراهن بلندی بود که تمام بدن را می‌پوشاند دومین قسمت به نام خمار که سر و گردن و دور سینه را می‌پوشانید سومین قسمت به نام جلباب که از سر تا پا را در برمی‌گیرد و پیراهن و خمار در زیر آن پنهان می‌شود و نقش چادر را دارد. قسمت چهارم ازار نامیده می‌شود که تمام هیکل تا پاها را در برمی‌گیرد.  
 
اولین قسمت پوشش بانوان عرب را مردان نیز استفاده می‌کردند و بسیار بلند و گشاد بوده است به طوری که پایین آن همیشه کثیف بوده است.  
 
پیامبر(ص) مردان را از پوشیدن لباس بسیار بلند منع نموده بود.
 
در طول قرون این فرم لباس تغییر کرده و در حال حاضر به عبا مشهور است.
 
*از حجاب تا عفت و درک حقیقت واقعی آن 

مسئله حجاب به معنای منزوی کردن بانوان و دختران نیست، حجاب به معنای جلوگیری از اختلاط و آمیزش بی‌قید و شرط که هم به ضرر جامعه و هم به ضرر زن و مرد به خصوص زن است.  
 
خیلی‌ها براین باورند کسانی که حجاب دارند عفت ندارند و کسانی که عفت دارند حجاب ندارند در حالی که این حرف درست نیست. حجاب و عفت لازمه و مکمل یکدیگرند برای داشتن جامعه‌ای سالم باید به حجاب و عفت توجه خاصی شود.  
 
ما باید تلاش کنیم تا حجاب و عفت مورد حمله تهاجم فرهنگی قرار نگیرد.  
 
برای این که جامعه‌ای سالم داشته باشیم باید محیط زندگی، محیط کار، محیط اجتماعی و افراد سالم باشند و توجه بسیاری به حجاب و عفت شود.  
 
*چرا باید حجاب داشته باشیم؟

حجاب شخصیت و عزت و وقار و آرامش است نه محدودیت.

هر چیز ظریف و لطیف نیاز به محافظت دارد. زنان ریحانه هستند اگر حفظ نشوند مورد اذیت و پ‍ژمرده می‌گردند.  
 
چادرحجاب برتر و پوشش کامل است بی‌حجابی و بدحجابی انسان را همگانی می‌نماید.  
 
الگوی حجاب، عفت و پاکی، زنان برتر تاریخ آسیه(س)، ساره(س)، هاجر(س)، حضرت مریم(س)، حضرت خدیجه(س)، حضرت فاطمه (س)، حضرت زینب(س)هستند.  
 
زنان باید در مقابل نامحرم با عشوه‌گری سخن نگویند، جایگاه اعتقادی و عملی افراد در ثواب و عقاب مختلف است.

انتهای پیام
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا