گوناگون

رقابتی شدن صنعت پتروشیمی با ابلاغیه جدید وزارت صنعت

2409473 223به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی ، اظهار داشت: شرکت‌هایی که واقعا به دنبال شفافیت هستند، از عرضه کامل محصولاتشان در بورس کالای ایران حمایت می‌کنند، چراکه عرضه در بورس همه چیز اعم از تولید، فروش و درآمد شرکت‌ها را شفاف می‌کند و این امر یکی از مزیت‌های بزرگ بورس است.

وی تصریح کرد: به این ترتیب تصمیم اخیر شورای عالی بورس و موافقت وزیر صنعت با این ابلاغیه، پیامدهای مثبتی را برای تولید و صنعت پتروشیمی به همراه خواهد داشت.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تبصره‌ای در این ابلاغیه وجود دارد که با کلیت موضوع یعنی شفافیت، همخوانی ندارد و گفت: قرار است همه محصولات پتروشیمی با قیمت‌های واقعی در بورس کالا عرضه شود اما اینکه تبصره‌ای در این ابلاغیه مبنی بر امکان خروج پتروشیمی‌ها از بورس و عرضه محصولات در بازار آزاد گنجانده شده نشان دهنده ادامه مقاومت‌های برخی شرکت‌های پتروشیمی در خصوص عرضه در بورس است.

هاشمی نخل ابراهیمی اظهار داشت: براساس این تبصره، اگر محصول یک شرکت پتروشیمی پس از دو نوبت عرضه در بورس به فروش نرفت، آن شرکت می‌تواند همان میزان محصول را خارج از بورس به فروش برساند که در عمق این تبصره اتفاقات زیادی امکان رخ دادن دارد.

به گفته وی، این تبصره راه فرار و روزنه‌ای برای تداوم غیر شفاف بودن پتروشیمی‌ها است چراکه امکان هر گونه هماهنگی و سوء‌استفاده برای مجتمع های پتروشیمی فراهم می شود تا آنها بتوانند کماکان بخشی از محصولات شان را در بازار آزاد معامله کنند. بازاری که نظارت کاملی بر آن وجود ندارد و مکانی مناسب برای فرار مالیاتی به شمار می‌رود.

هاشمی نخل ابراهیمی با بیان اینکه متاسفانه برخی پتروشیمی‌ها به دنبال شفافیت نیستند افزود: ما در کشور، مشکلات اقتصادی زیادی داریم و همه فعالان صنعت باید دست به دست هم دهند تا رونق به اقتصاد کشور بازگردد در این بین برخی از شرکت‌های پتروشیمی به جای آنکه به فکر رشد تولید، اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده باشند فقط به دنبال رشد سودآوری شخصی از هر طریق ممکن هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر پتروشیمی‌ها کل محصولاتشان را در بورس کالا عرضه نکنند، مجلس چه اقدامی انجام خواهد داد؟ گفت: پتروشیمی‌ها مجوز احتساب نرخ محصولاتشان با ارز آزاد را برای این دریافت کرده‌اند که کل کالاهایشان را در بورس کالا و برای واحدهای تولیدی عرضه کنند که اگر در این عرضه کوتاهی انجام شود، مجلس به سرعت با آنها برخورد می‌کند. از طرفی این ابلاغیه در شورای عالی بورس و با حضور 3 وزیر تدوین شده و خود دولت نیز باید با کوتاهی پتروشیمی‌ها برخورد کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: اگر عزم جدی در وزارت صنعت برای شفافیت معاملات پتروشیمی‌ها از طریق بورس کالا وجود داشته باشد و برخی تصمیم‌ها براساس توصیه‌ها، سفارش‌ها و برخی ارتباطات گرفته نشود، بازار پتروشیمی نیز همانند بازار آهن رقابتی و آزاد می‌شود و این اتفاق به سود منافع ملی خواهد بود.

انتهای پیام/
 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا