Mihanpostپزشکیپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوری

ساخت روده انسان روی تراشه الکترونیکی در سوئیس

دانشمندان سوئیسی موفق به ساخت روده انسان روی یک تراشه الکترونیکی شدند و به نوعی آن را شبیه سازی کرده اند. در ادامه با ما همراه شوید.

پژوهشگران سوئیسی در بررسی جدید خود توانستند نمونه کوچکی از روده انسان را روی یک تراشه ایجاد کنند.  پژوهشگران “موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان”(EPFL) سوئیس، نمونه کوچکی از روده انسان را روی یک تراشه ابداع کرده‌اند که شباهت نزدیکی به نحوه شکل‌گیری و ترکیب سلولی روده کوچک دارد. شاید این تراشه بتواند به پیشرفت پزشکی شخصی‌سازی شده و بررسی دارو کمک کند و حتی راه را برای پرورش بافت‌ها و اندام‌های جدید در آزمایشگاه‌ها هموار سازد. ساخت روده انسان

برای به وجود آوردن اندام‌واره‌ها معمولا از سلول‌هایی استفاده می‌شود تا بافت‌ها و اندام‌های جدید را شکل دهند اما روش‌های کنونی در تقلید از بافت‌های طبیعی انسان با محدودیت‌هایی رو به رو هستند و پژوهشگران هنوز نمی‌دانند که چگونه به کنترل و هدایت حرکت و رشد سلول‌ها بپردازند.

پژوهشگران موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان در جدیدترین تلاش خود، از یک قالب استفاده کردند که با کمک لیزر درون هیدروژل و در یک کانال ریزسیال ایجاد شده و می‌تواند سلول‌های بنیادی را برای داشتن آرایش بافتی مناسب شبیه به روده کوچک هدایت کند. قالب هیدروژل، ساختارهایی مشابه ساختارهای موجود در روده به وجود می‌آورد.

پژوهشگران در کمال شگفتی مشاهده کردند که سلول‌ها به محض رسیدن به ساختارهای ایجاد شده، بدون نیاز به راهنمایی به سازمان‌دهی خود پرداختند و به سلول‌هایی تبدیل شدند که در قسمت‌های خاصی از روده یافت می‌شوند. شکل و ترکیب هیدروژل کافی بود که سلول‌ها را ارتقا دهد تا مانند سلول‌های روده عمل کنند.

“ماتیاس لوتولف”(Matthias Lütolf)، از پژوهشگران این پروژه گفت: به نظر می‌رسد هندسه چارچوب هیدروژل با حفره‌های اسرارآمیز خود، مستقیما رفتار سلول‌های بنیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا بتوانند مانند بافت طبیعی باشند.

“مایک نیکلایو”(Mike Nikolaev)، از پژوهشگران این پروژه گفت: سیستم ریزسیال به ما امکان داد تا این روده‌های کوچک ایجاد کنیم و اندام‌واره‌ای داشته باشیم که تعادل میان تولد و مرگ سلول‌ها در آن برقرار شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا