گوناگون

سیمای‌ زیست‌محیطی ایلام

‌مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: احترام به محیط زیست، احترام به زندگی و اهمیت قائل شدن برای سلامت روحی و جسمی شهروندان هر منطقه است.

«غلامحسین کاظمی»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: استان ایلام با 20 هزار و 150 کیلومتر مربع حدود 1.2 درصد مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد و از جنوب با خوزستان و از شرق با لرستان از شمال با کرمانشاه همسایه بوده و از غرب دارای 425 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است.

وی افزود: ایلام از نظر اقلیمی جزء مناطق گرمسیری محسوب می‌شود، ولی به علت وجود ارتفاعات و اختلافات درجه حرارت و بارندگی در بخش‌های شمالی آب و هوای سرد، بخش‌های میانی معتدل و بخش‌های جنوبی گرمسیری در آن مشاهده می‌شود.

‌کاظمی با اشاره به اینکه ایلام از ویژگی‌های دو رویشگاه ایرانی- تورانی و خلیج عمانی برخوردار است‌، خاطرنشان کرد: این منطقه داری چهار ناحیه رویشی گیاهی با حدود 1000 گونه گیاهی بوده ‌و گونه‌های درختی شامل بلوط ایرانی، بنه، زالزالک و ارغوان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام ادامه داد: در استان 183 گونه از پرندگان و 63 گونه از پستانداران زیست می‌کنند.

وی با بیان اینکه منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ با وسعت 33 هزار هکتار در شمال و شمال غربی شهر ایلام، جنوب شهر سرابله و شرق ایوان واقع شده است، افزود: علاوه بر این منطقه حفاظت شده جنگی “کبیر کوه” با وسعت 20 هزار هکتار، منطقه جنگی “دینار کوه” با وسعت 20 هزار هکتار، منطقه حفاظت شده “کولک” با وسعت 58 هزار هکتار و منطقه شکار ممنوعه “بینا، بیجار و چکر” با وسعت 50 هزار هکتار در استان وجود دارد که تحت حفاظت قرار دارد.

کاظمی با بیان اینکه در مجتمع آثار طبیعی ملی شهرستان دهلران غار خفاش، چشمه‌های قیر و سراب آب گرم با وسعتی یک هزار و 400 هکتار نهفته است، تصریح کرد: علاوه بر این اثر طبیعی ملی تنگ رازیانه با مساحتی 75 هکتار که در شهرستان دره‌شهر وجو دارد.

مدیر‌کل حفاظت محیط زیست استان با تاکید بر اینکه در راستای حراست از محیط زیست باید به فرزندان مزایای درخت و احترام به محیط زیست آموخته شود، ادامه داد: صرفه‌جویی در مصرف آب به حفظ منابع آب شیرین و در نتیجه به بقای زندگی گیاهان و جانوران می‌انجامد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه شهروندان هنگام تفریح در مناطق طبیعی از صدمه زدن به گیاهان و حیات وحش خودداری کنند، خاطرنشان کرد: محیط زیست سالم یعنی روح شاداب و جسم سالم که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه زندگی پایدار یعنی هماهنگی و سازگاری با طبیعت، افزود: احترام به طبیعت احترام به زندگی است و محیط زیست سالم تضمن کننده سلامت روحی و جسمی شهروندان هر منطقه است.

‌انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا