گوناگون

شرایط نامساعد زیست محیطی، بیکاری و کمبود منابع آبی زیبنده ایران نیست

81242160 5831126

پوراندخت نیرومند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: کشوری با این همه منابع و حدود 80 میلیون نفر جمعیت نباید دچار معضلاتی نظیر نرخ بالای بیکاری، کمبود منابع آبی و آلودگی هوا باشد.

وی با اشاره به موضوع شایسته سالاری گفت: هم اکنون با مسائل و مشکلات برآمده ازعوامل مختلف در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، صنعتی، فناوری و اقتصادی مواجه هستیم اما در صورتی که نتایج مطالعات را بررسی کنیم ریشه همه اینها در نیروی انسانی به ویژه مدیران نهفته است.

وی ادامه داد: تا زمانی که در انتصاب و انتخاب مدیران، رویکرد شایستگی محوری را دنبال نکنیم به نتیجه نخواهیم رسید.

نیرومند گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، متولی نظام آموزش غیررسمی کشور است، به عبارتی این سازمان متولی آموزش های کوتاه مدتی است که افراد برای دستیابی به کار و همچنین حفظ شغل باید ببینند. قدمت این سازمان به بیش از چند دهه می رسد و برهمین اساس است که سازمان از ابعاد سخت افزار، نرم افزار، مغز افزار، سازمان افزار، ظرفیت ها و امکانات مناسبی برخوردار می باشد اما در عین حال به دلایل مختلف، آن طور که انتظار است نتوانسته به نتایج مورد نظرش دست یابد.

وی با اشاره به دلایل عدم دستیابی کامل سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به ماموریتش گفت: دخالت غیرحرفه ای برخی از دستگاهها در ار ائه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی به دلیل نداشتن زیرساخت های مناسب باعث شده آموزش های ارائه شده، کیفیت مناسب، نداشته باشند.

معاون آموزشی سازمان ادامه داد: همین بخش نگری، باعث سردرگمی متقاضیان آموزش های فنی و حرفه ای و در نتیجه کاهش بهره وری آموزش می شود البته ما طی دو تا سه سال اخیر سعی کردیم که با انتقال موضوع به متولیان قانوگذاری کشور از جمله مجلس شورای اسلامی و شورای انقلاب فرهنگی، موضوع را تببین کنیم و امیدواریم با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی، بازنگری قوانین و مصوبات مرتبط در این حوزه بتواند زمینه تحقق سیاست ها را فراهم آورد.

وی در خصوص اهمیت مشارکت دستگاهها در استقرار نظام جامع اطلاعات بازار کار، اظهار داشت: موضوع دیگر فقدان نظام جامع اطلاعات بازار کار است البته طراحی و استقرار نظام جامع اطلاعات بازار کار، موضوعی بین بخشی است و باید کلیه سازمان ها و وزارتخانه ها، با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مشارکت کرده و بند چهار سیاست های اشتغال ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری را عملیاتی کنند.

نیرومند تصریح کرد: ضروری است تمام دستگاههای اجرایی در یک شبکه ساماندهی شوند و براساس استراتژی ها، سیاست ها و برنامه های کلان ملی و منطقه ای، برنامه های خود را تبیین و اجرا کنند، ما در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، با تدوین سند راهبردی مهارت و فناوری، تلاش کرده ایم که به این هدف دست یابیم.

وی با اشاره به فلسفه آموزش های فنی و حرفه ای، ادامه داد: آنچه در آموزش های فنی و حرفه ای باید محور باشد تقاضا محوری است.

معاون آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور؛ افزود: به طور معمول دولت ها در کشورهای مختلف آموزش های کوتاه مدت و مهارت بنیان و به عبارتی آموزش های فنی و حرفه ای را در سه زمینه طبقه بندی و دنبال کنند. آموزش هایی که به منظور حفظ میراث فرهنگی ودانش فنی به دست می آید و هدفش حفظ و انتقال تجارب خبرگان و متخصان صنایع بومی و محلی است. به عبارت دیگر در این گروه، حفظ میراث فرهنگی و دانش فنی مرتبط صنایع سنتی دنبال می شود و رویکرد ارائه این آموزش ها، اجتماعی فرهنگی است.

وی نوع دوم آموزشها را آموزش هایی دانست که با رویکرد همگام کردن کشور با آخرین تغییرات فناوری دنبال می شود. آموزش های مرتبط با نانو و بیو فناوری، آینده پژوهی و آینده نگری از این دست هستند. رویکرد این آموزش علاوه بر ابعاد اجتماعی، فرهنگی، ابعاد اقتصادی، سیاسی نیز هستند.

به گفته این مقام مسئول، گروه سوم آموزش های مهارتی، آموزش هایی هستند که به منظور تربیت نیروی انسانی ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز صنایع در دو طیف کلی آموزش به کارجویان و شاغلان ارائه می شود. رویکرد اینگونه آموزشها ایجاد فرصت های شغلی با توجه به نیاز بازار کار و صیانت از مشاغل موجود است به عبارتی این گروه ابعاد اقتصادی، فناوری و تولید دنبال می شود.

وی ادامه داد: شرایط اجتماعی ، اقتصادی ،شغلی کشور ارائه اینگونه آموزش ها را الزامی کرده و در حال حاضر سازمان در الگوی آموزش تقاضا محور این گروه از آموزش ها را دنبال می کند لکن تربیت نیروی انسانی ماهر مورد نیاز حفظ و توسعه صنایع، بنگاههای اقتصادی و صنفی، نیاز به شناسایی نیازهای مهارتی بنگاههای اقتصادی دارد. وزارت صنعت و معادن و تجارت، گردشگری،میراث فرهنگی وصنایع دستی، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و بخش های خصوصی لازم است که نیازها را شناسایی کرده و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای را در ارائه آموزش های مبتنی بر بازار یاری دهند.

وی تاکید کرد: با توجه به محدودیت منابع و اعتبارات، لازم است آموزش ها را به سمتی هدایت کنیم که مورد نیاز بوده و منجر به شغل شود و این محقق نمی شود مگر آنکه استراتژی ها ،برنامه ها ،اقدامات تمام دستگاهها و سازمان های استان منسجم و هماهنگ و متناسب با نظام جامع اطلاعات بازار کار باشد؛ مورد دیگر اینکه ما آمادگی داریم فضا و امکانات مان را در اختیار افرادی که طرح های اشتغالزا دارند بگذاریم تا از توسعه فعالیت های کارآفرینان و دارندگان کسب و کار حمایت کنیم تا امکان آموزش و اشتغال افراد فراهم شود.

نیرومند در مورد اهمیت درک صحیح از تسهیل فضای کسب و کار و ایجاد بستر مهارت آموزی به دانشجویان دانشگاه ها در راستای الگوی دانشگاه – صنعت-دولت، گفت: نگرش و آگاهی مدیران نسبت به بسترهای تسهیل فضای کسب و کار باید تغییر کند، طراحی و برگزاری دوره های آموزش حمایت از فضای کسب و کار و کارآفرینی برای مدیران و کارشناسان کلیه دستگاهها باید را در اولویت قرار گیرد.

وی یادآور شد: سازمان آمادگی دارد تا برای کاهش نرخ بیکاری دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی صورت مشارکت وزرات علوم ،تحقیقات و فناوری و دانشگاهها، معاونت برنامه ریزی راهبردی ریاست جمهوری اقدام به پیاده سازی طرح های مهارت آموزی و کار آموزی با رویکرد شایستگی های حرفه ای کند.

معاون آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: اجرای طرح های یادشده می تواند خلاء مهارتی دانشجویان را تکمیل کند. به عبارتی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آمادگی دارد تا در کنار دانش ارائه شده در واحدهای درسی رشته های مختلف ،دوره های مهارتی که با رویکرد شایستگی (دانش، مهارت و نگرش) تبیین می شود،ارائه کند و البته این امر هم نیاز به تغییر بخشی از واحدهای درسی رشته های دانشگاهی و هم تغییر نگرش به آموزش های رسمی و غیررسمی دارد.

وی در خصوص ظرفیت های استانها در نظام جامع برنامه آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه ای گفت: مورد دیگری که سازمان در دستور کار قرار دارد طراحی و اجرای برنامه جامع آموزشی با توجه به ظرفیت های ملی و استانی استان ها می باشد البته این سازمان درسنوات قبلی نیز هر سال سند برنامه آموزش برای هر استانها تدوین کرده لکن با تغییراتی جامع در کل فرآیند آموزشی در نظر دارد از آموزش های منجر به اشتغال حمایت کند.

اقتصام(4)9123**1558

انتهای پیام /*

ارتباط با سردبير:
mail32 newsroom@irna.ir

contact تماس بی واسطه با مسئولین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا