Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیرتغذيه

روش‌هایی ساده برای شناخت گوشت سالم و تازه ؟

میهن پست – اکنون که تابستان است و هوا در همه جای کشورمان گرم است شرایط نگهداری انواع گوشت سخت‌تر شده ، بنابراین کوتاهی در رعایت اصول بهداشتی باعث ایجاد فساد در گوشت می‌شود.
با توجه به این شرایط همواره انتخاب گوشت تازه و خرید آن به عنوان یکی از چالش های مهم برخی از افراد در کشورمان محسوب می شود .

با توجه به چنین شرایطی اگر به هنگام خرید گوشت متوجه یکی از نشانه‌های تازگی گوشت شدید، بدین معنی نیست که گوشت تازه است. البته برعکس این موضوع نیز صادق است؛ یعنی اگر یکی از نشانه‌های کهنگی را در گوشت مشاهده کردید، بدین معنا نیست که گوشت خراب شده است. شما باید تمام نشانه‌های کیفیت را در نظر بگیرید تا بتوانید تازگی گوشت را مورد بررسی قرار دهید.

نحوه قصابی
مهارت قصابی گوشت به طور غیرمستقیم تازگی گوشت را نشان می‌دهد. تکه‌ای از گوشت که به خوبی قصابی شده نشان می‌دهد که قصاب ماهر و صرفه‌جو است و به تازه نگه‌داشتن گوشت به اندازه فرآیند بریدن آن اهمیت می‌دهد. لبه‌های تروتمیز تکه‌های گوشت و همسانی ضخامت و شکل تکه‌ها نشان می‌دهد که قصاب قصد دارد هزینه مواد غذایی را کاهش دهد. این افراد سعی می‌کنند گوشت خود را تازه نگه دارند.

میزان سفتی گوشت
گوشت تازه سفت است؛ اما برخی بخش‌ها آهسته‌تر از سایر بخش‌ها به شکل اصلی خود بر می‌گردند. به عنوان مثال اگر تکه‌های پرچرب گوشت گاو مانند گوشت دنده و تکه‌هایی که بافت‌های پیوندی کمتری دارند مانند گوشت فیله را محکم فشار دهید، بسیار آهسته‌تر از بخش‌های سفت گوشت به حالت اول بر می‌گردند. با این حال، این موضوع نشان‌دهنده کیفیت نامناسب گوشت نیست. اگر بخشی از گوشت را فشار دهید و جای انگشتتان روی آن بماند، بدین معنی است که گوشت کهنه است و تازه نیست. زمانی که گوشت به این مرحله از کهنگی می‌رسد، دارای رنگ و بوی غیرعادی است. این تست سفتی را می‌توانید برای گوشت ماکیان نیز استفاده کنید. این گوشت‌ها نیز بایستی پس از فشردن به حالت اولیه بازگردند.

رنگ گوشت
گوشت تازه گاو رنگ قرمز روشنی دارد؛ هرچه رنگ قرمز کم‌رنگ‌تر باشد گوشت گاو تازه‌تر است. البته این موضوع در صورتی صادق است که به گوشت مونوکسید کربن نزده باشند تا رنگش را حفظ کند. اگر رنگ گوشت طبیعی نیست، از فروشنده سؤال کنید که آیا از مونوکسید کربن برای حفظ رنگ آن استفاده شده یا خیر. از طرف دیگر اگر رنگ گوشت قرمز متمایل به قهوه‌ای است، بدین معنی نیست که گوشت تازه نیست. این رنگ نشان‌دهنده آن است که این گوشت حداقل به مدت ۳۰ دقیقه در معرض اکسیژن قرار گرفته یا منجمد شده است. گوشت تازه ماکیان ممکن است رنگ سفید مایل به آبی تا زرد داشته باشد؛ این تنوع رنگ به دلیل رژیم غذایی ماکیان، وضعیت تولیدمثل، سن، سطح فعالیت و چربی زیرپوست به وجود می‌آید.

بو گوشت
گوشت تازه تمام حیوانات مجاز تقریباً بو ندارند. اگر گوشت بسته بندی شده، ممکن است کمی بوی ک‍‍‍‍پک بدهد. این بوی کپک بی‌خطر زمانی بلند می‌شود که نم داخل بسته آزاد شده و اکسید شود. بوی نم معمولاً با بوی فاسد شدن پروتئین تفاوت زیادی دارد. بوی فاسد شدن پروتئین شبیه بوی آمونیاک است که به اشتباه فاسد شده است. قبل از پختن، گوشت را نشویید؛ این بوی نم ضرری ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا