Mihanpostسیاسی

لاریجانی : عربستان در موضوع یمن حیثیت خود را بر باد داد

به گزارش میهن پست – اسف آورتر این است که دولت سعودی اعلام کرده است مرحله بازگرداندن و احیای امید به یمنی ها به منظور عملیات سیاسی آغاز می شود، به نظر می رسد یک مرحله را جا انداخته اند و آن مرحله بازسازی روحی و روانی دولت سعودی در این شکست مفتضحانه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس توفیق ملت یمن را در مبارزه با متجاوزان تبریک می گوید و امیدوار است که مذاکرات، مصالح ملت را بر مبنای استقلال رقم بزند.به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه روز چهارشنبه مجلس با استناد به حدیثی از امام هادی(ع) مبنی بر اینکه خداوند کسی که مومنی را به قصد بکشد نگاهش نمی کند و نمی بخشد، گفت: این امر برای کسانی که امروز با جنگ افروزی جان بی گناهان را ستانده اند و در جنگ یمن هزاران نفر مسلمان را به خاک و خون کشیدند باید تابلویی از آینده باشد.

وی ادامه داد: شب گذشته دولت سعودی بعد از بیست و هفت روز بمباران کشور مسلمان یمن اعلام کرد مرحله عملیات توفان قاطع به پایان رسید و ما به اهداف خود رسیدیم.

علی لاریجانی ادامه داد: در این بیست و هفت روز در یمن چه چیزی رخ داد؟ یک؛ بیش از هزار نفر از مردم زن و مرد و کودک به شهادت رسیدند و هزاران نفر مجروح شدند.  دو؛ مقداری از زیرساخت های این کشور تخریب شد. سه؛ نیروهای انقلابی انصارالله و ارتش یمن بر تعداد زیادی از استان ها مسلط گشتند. حالا باید از دولت سعودی سوال کرد کدام یک از این سه موضوع جزو اهداف عملیات به اصطلاح توفان قاطعیت بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از این همه سر و صدا به چه رسیدید که در بیانیه خود اعلام می کنید به اهداف خود رسیدید. آیا مقصود شما از این عملیات کشتن مردم یمن بود یا تخریب زیرساخت های این کشور یا اینکه می خواستید مردم انقلابی یمن بر استان های این کشور مسلط شوند.

وی تصریح کرد: این رفتار نسنجیده هیچ سنخیتی با هویت این کشور اسلامی ندارد.

لاریجانی اظهار داشت: ادعای عربستان مبنی بر اینکه موشک های اسکات در اختیار ملت یمن بود و این امر مضر به امنیت سعودی بود و به همین دلیل جنگ آغاز شد، وقیحانه تر از دعاوی دیگر این کشور است.

وی ادامه داد: با این استدلال کشورهای دیگر نیز می توانند به شما حمله کنند چون شما با کمک آمریکا و فرانسه امکانات نظامی زیادی انبار کرده اید و می تواند این امر برای امنیت آنها مضر باشد. آیا این منطق درستی برای یک کشور اسلامی است یا اینکه باید امکانات ملل مسلمان را به پشتوانه همه امت اسلامی بدانید، این ضعف دیدگاه استراتژیک یک کشور اسلامی را نشان می دهد.

لاریجانی افزود: تاسف آورتر این است که دولت سعودی اعلام کرده است مرحله بازگرداندن و احیای امید به یمنی ها به منظور عملیات سیاسی آغاز می شود، به نظر می رسد یک مرحله را جا انداخته اند و آن مرحله بازسازی روحی و روانی دولت سعودی در این شکست مفتضحانه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با چه رویی دولت سعودی سخن از احیای امید به یمنی ها دم می زند. آیا مردم یمن با این همه خسارت جانی و مالی ذره ای امید به رفتار شما دارند یا قلوب یمنی ها با این جنگ افروزی ناشیانه مملو از نفرت از شماست؟

لاریجانی گفت: همین توهمات بحران های متنوع منطقه را رقم زده است. اسم چنین اقدام بی اصل و مبنایی را عملیات سیاسی گذاشته اند. شاید تصور می کنند با این اقدامات نظامی هیمنه ای برای خود ساخته اند که در چانه زنی سیاسی دست بالا را داشته باشند.

وی تاکید کرد: این جنگ افروزی بیست و هفت روزه و اعلام ختم آن یک پیام داشت و آن شکست عملیات کودکانه نظامی در یمن بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیروز این میدان ملت یمن هستند که با پایداری و استقامت متجاوزان را پشیمان کردند.

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی از ابتدای این جنگ افروزی آن را در راستای خواست رژیم صهیونیستی ارزیابی می کرد و بارها اعلام کرد دخالت بیگانگان در امور یمن خاصیتی جز فرسایش قدرت مسلمانان ندارد. حالا باید عقلای سعودی از رفتار خود ارزیابی دقیقی داشته باشند و ببینند که این گونه روش ها نه تنها فایده ای برای امنیت آنها ندارد بلکه حیثیت اسلامی آنان را به کلی بر باد می دهد.

لاریجانی افزود: اگر آمریکا و برخی کشورها آنها را تحریک به چنین اقدامی کردند شاید به این دلیل است که به دولت سعودی بفهمانند شما قدرت لازم برای حل و فصل مسائل منطقه را ندارید و از این طریق آنان را بیشتر نیازمند خود کنند.

وی تصریح کرد: تاسف آورتر وضع و حال آن رئیس جمهور نگون بختی است که کشور دیگر را تحریک به عملیات نظامی در کشور خود کرد و این جفای به ملت یمن هیچ مشروعیتی برای او باقی نگذاشت و حالا دولت سعودی و این فرد دم از مذاکرات یمنی می زنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آیا قبل از این عملیات خسارت بار راه برای گفتگوی یمنی بسته بود. نتیجه تمام این جنگ افروزی بازگشت بر سر همان جای اول است.

لاریجانی اظهار داشت: این بار انقلابیون انصارالله هستند که در پناه مجاهدت و ایستادگی دست بالا دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی توفیق ملت یمن را در مبارزه با متجاوزان تبریک می گوید و امیدوار است مذاکرات، مصالح ملت را در مبنای استقلال رقم بزند.

وی ادامه داد: از وزارت خارجه و هلال احمر می خواهیم هرچه سریعتر برای مداوای مصدومین و کمک های انسان دوستانه به ملت یمن اقدام کنند.

علی لاریجانی در ابتدای جلسه امروز شهادت اما هادی(ع) را به نمایندگان و ملت ایران تسلیت گفت.

منبع: مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا