Mihanpostپیشنهاد سردبیر

عراقچی:در مذاکرات پیشرفت محسوسی حاصل نشد

به گزارش میهن پست -عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در پایان مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت: در این دور از مذاکرات پیشرفت محسوسی صورت نگرفت.
به نقل از مهر،سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در پایان چهارمین دور از مذاکرات هسته ای کشور در وین با اشاره به اینکه در این چند روز ترکیبی از گفتگوها و مذاکرات صورت گرفت و بحث ها بسیار جدی بود گفت: گفتگو ها در فضای کمابیش بدون تنش صورت گفت.

وی گفت: اختلاف نظرها در سطح گسترده وجود دارد . بحث های خوبی داشتیم اما پیشرفت خاصی در مذاکرات از این منظر که به نگارش مفهوم برسیم صورت نگرفت.

عراقچی گفت: طبیعی است این دور اولین دور رسمی مذاکرات بود. در سه دور گذشته بیشتر بحث می کردیم و از این جلسه رسما وارد مذاکره شدیم.

معاون وزیرخارجه خاطرنشان کرد: طبیعی است که پیشرفت زیادی نداشتیم . در خردادماه یک یا دو جلسه مذاکراتی خواهیم داشت البته تاریخ ها چون منتظر تایید نهایی بعضی از هیات ها هستیم به زودی اعلام می شود.

عراقچی تاکید کرد: مذاکرات جریان دارد ولی در این دور پیشرفت محسوسی صورت نگرفت.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ تیر یا ۲۰ جولادی اجرای گام اول توافق به ایان می رسد اظهار داشت:  اگر تا آن تاریخ به نتیجه نرسیم باید در باره نحوه ادامه کار تصمیم بگیریم. بر اساس توافق ژنو تمدید تنها برای یک دوره شش ماهه  صورت می گیرد و طول دوره مذاکراتی برای توافق نهایی را یک سال معین کرده است.

معاون وزیرخارجه گفت: اگر تا ۳۰ تیر به نتیجه نرسیم یک دوره شش ماهه زمان داریم که باید در مورد آن تصمیم گیری کنیم. البته امیدوارم تا قبل از ۳۰ تیرماه توافق نهایی حاصل شود. طرف مقابل نیز به این موضوع تاکید دارد البته توافق به شرطی خواهد بود که خواسته ها و حقوق هسته ای مردم ما  مورد نظر قرار گیرد.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که یک مقام آگاه عصر امروز اعلام کرد که غرب باید از زیاده خواهی های خود دست بکشد و آیا در روند مذاکرات زیاده خواهی هایی از طرف مقابل مطرح بوده است اظهار داشت: هر دو طرف مواضعی درباره مذاکرات اتخاذ می کنند که تعبیرهای مختلفی می توان در این مورد داشت. ما در موضعی نیستیم که در مورد طرف مقابل قضاوت داشته باشیم. ما با جدیت در مذاکره هستیم.

وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگری اظهار داشت: در سه دور پیشین  مذاکرات که در وین داشتیم فعالیت ها و حرکت های خوبی انجام دادیم و به سمت درک مشترک نسبت به مواضع یکدیگر حرکت کرده و درباره نقطه نظراتی که مشابه یکدیگر هستند صحبت کردیم. در این دور از مذاکرات تلاش کردیم پیش نویس توافق را مورد بررسی قرار دهیم اما تا حدودی نتوانستیم به این مسئله در این مرحله دست پیدا کنیم البته ناامید نیستیم مذاکرات در جریان است و می توانیم پیشرفت های خوبی را داشته باشیم. این شروعی بر مذاکرات است تا گفتگوهای خود را در سطوح دیپلماتیک و فنی در سطح وزرا ، معاونین و کارشناسان ادامه دهیم تا به نتیجه برسیم.

معاون وزیرخارجه تاکید کرد: در دستور کار خود چیزی را نمی بینیم که به نتیجه نرسد برای هر موضوعی راه حلی وجوددارد و به نتیجه رسیدن بستگی به حسن نیت و موضع سیاسی است که هر دو طرف اتخاذ می کنند. ما امیدواریم این مذاکرات بر اساس این اراده ادامه پیدا کند و امیدواریم مذاکرات پیش از ۲۰ جولای به نتیجه نهایی برسد.

عراقچی افزود: هیچ پیشرفتی در مورد مذاکرات بین ایران و آمریکا وجود ندارد و ما با ۱+۵ مذاکره می کنیم و نشست های دوجانبه ای که وجود دارد تنها به دلیل رسیدن  به درک مشترک از مواضع یکدیگر در مورد مسئله هسته ای است. ما امیدواریم که با ۱+۵ به توافق برسیم نه با یک کشور خاص.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اختلافات ۱۳ گانه ای که گفته می شود بین ایران و کشورهای ۱+۵ وجود دارد اظهار داشت: من نمی دانم این اختلافات ۱۳ گانه از کجا آمده است. چنین عددی را نداریم . من قبلا نیز گفته ام که اختلافات بیشتر از این ارقام است و اگر اختلافات وجود نداشت نیازی به مذاکره نبود.

معاون وزیر خارجه بااشاره به اینکه مذاکره  اصلی را از این جلسه آغاز کردیم اظهار داشت: در جلسه اول این مذاکرات پیشرفتی نداشتیم در مورد تجهیزات دفاعی ایران نیز همانطور که همواره اعلام کردیم باز هم اعلام می کنیم که  تجهیزات دفاعی ایران قابل مذاکره نیست.

عراقچی درباره جلسه سه جانبه اشتون، ظریف و شرمن در ساعات پایانی مذاکرات نیز گفت: جلسه سه جانبه ای که آخرین دفعه با خانم اشتون و شرمن  داشتیم از نظر روال مذاکراتی پیچیده نیست. قبلا هم چنین جلساتی را داشتیم در طول مذاکرات هر گاه نیاز به جلسات دوجانبه یا سه جانبه باشد انجام می دهیم. مهم نیست که طرف سوم آمریکایی را اروپایی باشد.

وی خاطرنشان کرد: البته با طرف آمریکایی جلساتی بیشتری داریم چرا که بخش قابل توجهی از تحریم ها بر علیه ایران تحریم های آمریکاست و رفع آنها مذاکره بیشتری را می طلبد.

معاون وزیرخارجه گفت: خواهش می کنم دوستان به گمانه زنی ها در مورد اختلافات ، چگونگی اختلافات، تعداد سانتریفیوژها و دستگاهها توجه نکنند. هیچ کدام صحبت، پایه و مبنای درستی ندارد. در خارج از کشور خیلی از گمانه زنی ها با اهداف خاص صورت می گیرد. مهم این است که مذاکرات ادامه دارد اختلافات البته وجود دارد و تلاش ما نزدیک کردن دیدگاهها به یکدیگر است.

عراقچی در این باره که آیا مذاکرات تا تیرماه به نتیجه خواهد رسید اظهار داشت: فشار خاصی دراین باره که مذاکره را تا ۳۰ تیر به نتیجه برسانیم نداریم. اگر تا ۳۰ تیر به نتیجه برسیم خوب است اما اگر نتیجه ای حاصل نشود فاجعه رخ نداده و دنیا به آخر نمی رسد. البته یک دیدگاه وجود دارد که تقریبا همه معتقدند فرصت تا پایان تیرماه برای توافق فراهم تر است و بعد از آن ممکن است تغییراتی در آمریکا و اروپا روی دهد که توافق سخت تر باشد.

وی تاکید کرد: تمدید مهلت شش ماهه دوم احتمالا نیاز به مذاکرات جداگانه ای دارد که هنوز وارد آن نشده ایم اگر به ۳۰ تیرماه نزدیک شویم و به توافق نرسیده باشیم به ناچار در این باره مذاکرات را ترتیب می دهیم.

عراقچی درباره انجام مذاکرات کارشناسی در ماههای آینده اظهار داشت: ما مذاکرات را در همه سطوح، کارشناسی، مدیران سیاسی و خانم اشتون وظریف ادامه می دهیم بسته به این است که چه نیازی در چه موضوعی تعریف شده باشد. برنامه ریزی هایی نیز در این باره صورت گرفته است.

وی درباره بحران اوکراین و تاثیر آن بر مذاکرات هسته ای ایران اظهار داشت: اوکراین یک موضوع جدی بین المللی است تاکنون تاثیری در مذاکرات نداشته است همه طرف ها به ویژه طرف روس تاکید دارند که هیچ موضوع دیگری از جمله اوکراین بر موضوع مذاکرات هسته ای ایران تاثیر نگذارد.

معاون وزیرخارجه در پاسخ به سئوال دیگری در این باره که آیا عدم پیشرفت در این دوره از مذاکرات به این مفهوم که است که در چارچوب های کلی متن توافق نیز هیچ توافقی صورت نگرفته است تصریح کرد: در خصوص چشم انداز کلی ، چارچوب و اصول قبل از این در توافق ژنو توافق شده بود. مذاکرات ما بر اساس همان توافق خواهد بود .

عراقچی افزود: موضوعاتی در دست مذاکره است که در سه دور مذاکرات قبلی به صورت کلی درباره آنها بحث کردیم و درباره دیدگاههای هم آشنا شدیم. در این دوره از مذاکرات تصمیم ما بر این بود و هست که از کلیات خارج و وارد نگارش متن شویم که چندان محقق نشد. بحث ها ادامه پیدا کرد و اختلاف نظرها  آنقدر گسترده بود که امکان نگارش شروع متن وجود نداشت.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که به دیدگاه واحد نرسیم نگارش متن ممکن نیست در مذاکرات قبلی هم در این موارد بحث شده بود . در بعضی از موضوعات  به راه حل نزدیک شده بودیم و قرار ما این بود که روی موضوعاتی که توافق کردیم بودیم نگارش را شروع کنیم اما نشد که البته دنیا به آخر نرسیده است.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که با توجه به اینکه تا دیروز آقای ظریف روند مذاکرات را سازنده ارزیابی می کردند و امروز مذاکرات بدون پیشرفت ماند آیا امروز اتفاق خاصی افتاده است اظهار داشت:  روند مذاکرات سازنده است ولی به نتیجه مشخصی نرسیدم مذاکرات جدی است و ادامه می یابد. معنی، این نیست که مذاکرات به شکست انجامیده و پیشرفتی نداشته است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا عدم قدرت تصمیم گیری از سوی  اعضای ۱+۵ باعث کندی می شود بیان کرد: در هر مذاکراتی هیات ها با اختیار صد درصد در همه موضوعات حاضر نیستند و باید با پایتخت ها مشورت کنند البته این به این مفهوم نیست که باید مشورت ها لحظه به لحظه باشد. هیات ما نیز چنین کاری انجام نمی دهد.

معاون وزیرخارجه با اشاره به اینکه شش کشور باید مواضع خود را هماهنگ کنند گفت: عدم هماهنگی در مواضع آنها در کار کندی ایجاد می کند به هر حال آنها شش کشور هستند که باید مواضعشان یکسان شود.

عراقچی همچنین درباره زمان دور آتی مذاکرات گفت: در خرداد یک دور مذاکره را قطعا تنظیم کرده ایم یک دور دیگر نیز در حال تنظیم است اما قطعا بدانید که مذاکرات ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا