گوناگون

عراقچی: فضای حاکم بر مذاکرات مثبت بود

383647 544سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان پس از پایان ۲ روز رایزنی‌های ایران و آمریکا با حضور هلگا اشمیت در ژنو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که فضای حاکم بر مذاکرات مثبت بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، رایزنی‌های ایران و آمریکا در ژنو پس از دو روز لحظاتی پیش پایان یافت.

در این مذاکرات ۲ روزه طرفین در حدود ۱۲ ساعت بر سر میز مذاکره به گفت‌وگو نشستند.

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان و ویلیام برنز قائم مقام وزیر خارجه آمریکا و با حضور هلگا اشمیت معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیروز در ژنو به رایزنی پرداختند.

هیأت‌های ایران و آمریکا دیروز (دوشنبه) پنج ساعت به گفت‌وگو نشستند و مذاکراتشان صبح امروز(سه‌شنبه) ساعت ۹ صبح به وقت ژنو آغاز و پس از سه ساعت و نیم به منظور صرف ناهار و اقامه نماز هیأت ایرانی متوقف شد و در ساعت ۱۵ به وقت ژنو (۱۷:۳۰ به وقت تهران) از سر گرفته شد و بیش از سه ساعت به طول انجامید.

در حاشیه نشست صبح امروز نیز جلسه کارشناسی و فنی به ریاست حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و کارشناسان آمریکایی برگزار شد.

عراقچی دیشب نیز بعد از پنج ساعت گفت‌وگوی ایران و آمریکا در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که فضای حاکم بر گفت‌وگوها مثبت و سازنده بوده و به مسائل مطروحه در برنامه هسته‌ای پرداخته شده است.

به گزارش فارس، این رایزنی‌ها در آستانه پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین صورت گرفت و آنگونه که عراقچی در بدو ورودش به ژنو عنوان کرد: انتظار ما این است که در این دور بتوانیم از کلیات وارد جزئیات شویم و نگارش متن توافق جامع را آغاز کنیم؛ انتظاری که از مذاکرات وین 4 داشتیم.

عراقچی ابراز امیدواری کرد که در نشست بعدی این هدف تحقق یابد تا بتوان اختلافات را در مسائل کلی به هم نزدیک‌تر کرد و به جزئیات پرداخت که به گفته وی البته این هنوز خوشبینانه است.

وی گفت: در این مذاکرات هدفی جز تثبیت حقوق ملت ایران در موضوع هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز نداریم که امیدواریم به این هدف در فرصت باقیمانده تا پایان شش ماه اول توافق ژنو برسیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای افزود: امیدواری‌ها بر این بوده است که توافق نهایی در این مدت حاصل شود، اما اگر چنین نشود ناچاریم توافق ژنو را برای شش ماه دیگر تمدید کنیم تا مذاکرات بتواند ادامه یابد.

عراقچی در عین حال گفت: هنوز زود است قضاوت کنیم که آیا نیاز به تمدید توافق ژنو هست یا نه، هنوز امیدواری وجود دارد که قبل از پایان شش ماه این توافق، 30 تیر بتوانیم به توافق نهایی برسیم.

پس از آنکه ظریف و اشتون پنجم و ششم خرداد ماه در استانبول به مدت ۲ روز به رایزنی پرداختند، توافق شد که تا قبل از پنجمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین، رایزنی‌هایی در سطح سیاسی و کارشناسی بین طرفین برگزار شود.

در همین راستا نشست کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ به ریاست بعیدی‌نژاد و استفان کلمنت دستیار ارشد کاترین اشتون طی روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد ماه در حاشیه اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار شد.

در راستای رایزنی‌های دوجانبه سیاسی نیز قرار است هیأت‌های ایران و فرانسه فردا در ژنو به گفت‌وگو بپردازند.

لازم به ذکر است این بار «نیکلا دوریویر» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه به جای ژاک اودیبر نمایندگی کشورش در این مذاکرات را برعهده دارد.

پس از آن هیأت ایرانی و روس در رم بر سر یک میز رایزنی خواهند کرد.

هیأت آلمانی نیز قرار است یکشنبه هفته آینده ۲۵ خرداد ماه در تهران با هیأت ایرانی به گفت‌وگو بپردازد.

پنجمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ قرار است هفته آینده (۲۶ تا ۳۰ خرداد ماه) در شهر وین و برای پنجمین بار برگزار شود. چهارمین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ که ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت ماه در وین برگزار و قرار بود کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای در این مذاکرات آغاز شود به دلیل زیاده خواهی‌های طرف مقابل این کار محقق نشد.

وزرای امور خارجه ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به همراه کاترین اشتون در تاریخ سوم آذرماه ۱۳۹۲ در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که گام اول این توافقنامه در تاریخ ۳۰ دی ماه سال گذشته وارد مرحله اجرایی شد و پس از آن مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع در وین آغاز شد.

۲۹ تیر ماه زمان پایان گام اول توافقنامه ژنو است که البته در صورتی که توافقی حاصل نشود شش ماه دیگر نیز تمدید خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا