گوناگون

عمق مرداب انزلی به کمتر از ٢متر رسید

سلامت نیوز: در سه‌دهه عمق تالاب انزلی از ١١متر به کمتر از ٢متر رسیده و تالاب را در آستانه رقم زدن فاجعه زیست‌محیطی دیگری قرار داده است.

مدت‌هاست وضع تالاب انزلی اسفناک توصیف می‌شود و در کنار ٦تالابی قرار می‌گیرد که در لیست سیاه قرار دارند.
محمدرضا برجی، مدیرکل سازمان محیط‌زیست گیلان با اشاره به این‌که تالاب انزلی به دلیل مشکلات زیست‌‌محیطی فراوان جزو لیست سیاه تالاب‌های در حال نابودی قرار گرفته، می‌گوید: «تالاب بین‌المللی انزلی در‌ سال ١٣٥٤ در کنوانسیون رامسر به همراه ٢تالاب امیرکلایه لاهیجان و سفیدرود به ثبت رسید و قرار شد برای برطرف شدن مشکلات آنها اقدامات لازم صورت گیرد. اما با گذشت بیش از سه‌دهه میانگین عمق تالاب انزلی از ١١متر به کمتر از ٢متر کاهش یافته و عرصه زیادی از این تالاب نابود شده است. اکنون وضع تالاب انزلی بسیار اسفناک است و در لیست سیاه ٧تالابی قرار دارد که رو به نابودی هستند.»

او که در جمع استانداری گیلان صحبت می‌کرد با اشاره به امضای تفاهمنامه با آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن «جایکا» در ‌سال ٨٢ یادآور می‌شود: «این تفاهمنامه بین سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران و جایکا در راستای احیای تالاب انزلی منعقد و یک مرحله طرح جامع آن در سال‌های ٨٢ و ٨٣ اجرا شد. در فاز نخست اجرایی شدن تفاهمنامه مذکور مشکلات تالاب انزلی مشخص شد و فاز دوم آن در سال‌های ٨٥ و ٨٦ خروجی مطالعات، دادن پیشنهادهای اجرایی برای برطرف شدن مشکل تالاب بود اما باید قبول کنیم که مشکل تالاب انزلی تنها آب نیست. برای برطرف شدن مشکل تالاب انزلی باید به مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی، مدیریت پسماند تالاب، مدیریت پساب‌ها و فاضلاب‌ها، مدیریت آموزش و مدیریت اکوتوریسم تالاب توجه داشت. اعتقاد داریم برای برطرف شدن مشکل تالاب انزلی باید از ورود فاضلاب‌ها جلوگیری شود و اجازه ندهیم تا در حوزه آبخیزداری رسوبات به تالاب انزلی سرازیر شود.»

مدیرکل سازمان محیط‌زیست گیلان با تأکید بر این‌که مدیریت بر تالاب انزلی نیازمند اعتبارات کافی است، ادامه می‌دهد: «امیدواریم با اختصاص اعتبارات لازم در ٢‌سال آینده شاهد برطرف شدن مشکل تالاب انزلی و احیای دوباره آن باشیم.»
تالاب انزلی نیازمند همکاری ژاپنی‌هاست
تجربه مشابهی که ژاپنی‌ها در احیای تالاب ویگاه داشتند، باعث شده تا استاندار گیلان رفع مشکل تالاب انزلی را نیازمند همکاری ژاپن بداند. محمدعلی نجفی در این خصوص می‌گوید: «برای رفع مشکل تالاب بندرانزلی، نیازمند همکاری آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) هستیم. بر همین اساس، قرار شده امسال کمک‌های کنوانسیون ژاپن برای احیای تالاب انزلی انجام گیرد.» او با اشاره به این‌که وضع ویگاه در ژاپن خیلی بدتر از تالاب انزلی بود اما امروز جزو نقاط گردشگری ژاپن به‌شمار می‌رود، یادآور می‌شود: «کنوانسیون حفظ تالاب‌های جهان برای اولین‌بار در رامسر با هدف حفظ و حراست از آب‌های دریاها، دریاچه‌ها و آبگرفتگی تشکل شد که برخی از کشورها از جمله ژاپن دقت عمل بیشتری داشتند و بهتر شدند. اما ما به دلیل برخی مشکلات از جمله خشکسالی و تحریم‌ها، نسبت به منابع زیست‌محیطی کم‌توجه‌تر شدیم و این منابع آسیب دیدند.»
استاندار گیلان با بیان این‌که دریاچه ارومیه، زاینده رود و تالاب انزلی با مشکل مواجه هستند، ادامه می‌دهد: «جلوگیری از سموم خانگی، صنعتی و کشاورزی بسیار حایزاهمیت است که در این رابطه به همکاری مردم نیازمندیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا