Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

اگر شما آدم کم خوابی هستید حتماً منتظر این عوارض باشید ؟

میهن پست – استرس های زندگی روزمره می تواند توانایی خوب خوابیدن را تحت الشعاع قرار دهد یا شاید به علت کار و فعالیت زیاد ساعات خواب خود را کاهش دهیم یا ممکن است دچار مشکلات جسمی و روانی باشیم که خواب را مختل کرده و از این که دچار کمبود خواب هستیم نیز کاملاً آگاه نباشیم.

خستگی، بدخلقی و نیاز بدن به نوشیدن دومین فنجان قهوه یا چای آن‌ هم تا پیش از ساعت ۹ صبح از علایم کمبود خواب هستند که اکثر ما با آنها آشنایی داریم اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که شب‌بیداری‌ تا چه حد می‌تواند برای سلامتی مضر باشد.
بنابراین نخستین نشانه کم‌خوابی تاثیر منفی آن بر بازده کاری در منزل و محل کار است. شاید تصور کنید انجام برخی کارها در ساعات پایانی شب در منزل و شب قبل از آمدن به سرکار ایده خوبی باشد اما اگر این مسئله قرار است که خواب شما را دچار اختلال کند پس بهتر است به جای آن کمی بیشتر بخوابید تا روز بعد با انرژی بیشتر و تمرکز بهتر به کارهایتان برسید.

لذا خواب نقش حیاتی را در تفکر و یادگیری ایفا می‌کند. بنابراین کمبود خواب می‌تواند توان فکر و ذهن را بیش از آنکه تصور می‌کنید، کاهش دهد. کمبود خواب نه تنها تمرکز، هوشیاری، توجه و قدرت استدلال را دچار آسیب می‌کند بلکه شما را از حل مشکلات و توانایی تصمیم‌گیری عاجز می‌سازد. این مسائل سبب کاهش شدید کارآیی و توانایی یادگیری موثر در شما می‌شود.

کمبود خواب عامل برخی از بزرگ ترین حوادث ناگوار در طی تاریخ بوده است، مثل بحران هسته ای چرنوبیل در سال ۱۹۸۶٫

بی‌خوابی از جمله مشکلات رایج میان انسان‌ها در دوران معاصر است. دل‌مشغولی‌های بیش از حد انسان‌ها، آن‌ها را دچار کم‌خوابی می‌کند که این موضوع می‌تواند از نظر جسمی و روانی اثرات مخربی بر سلامت افراد کم‌خواب یا دیرخواب بگذارد. برخی از موارد این سرانجام ناخوشایند در ادامه منتشر شده است.

در جوامع شهری امروزی، بی‌خوابی یکی از مشکلاتی محسوب می‌شود که می‌توان بروز آن را در میان بسیاری از افراد به روشنی دید. در سال ۱۹۴۲ میلادی متوسط ساعت خواب هشت ساعت بود، اما هم‌اکنون این میزان به ۶/۸ ساعت در هر شب رسیده است. میزان متوسط خواب ایده‌آل برای هر فرد بالغ در طول ۲۴ ساعت شبانه روز بین ۷ تا ۹ ساعت است.

براساس آمارهای منتشر شده، بیش از ۴۰ درصد از آمریکایی روزانه کمتر از هفت ساعت می‌خوابند، بر این اساس بیش از ۷۰ میلیون نفر از آمریکایی‌ها دچار کمبود و اختلالات خواب هستند. با اینکه همگان از اهمیت میزان مناسب برای خوابیدن آگاه هستند، اما باز هم شاهد کم خوابی مخصوصاً در میان جوانان هستیم.

در جامعهٔ ایرانی اغلب جوانان پس از بازگشت از محل کار یا دانشگاه مشغول اموراتی نظیر تماشای انواع سریال‌ها، فیلم‌های سینمایی یا انجام بازی و وب‌گردی هستند، از این‌رو بی‌خوابی در کشورمان نیز به مشکلی در میان جوانان تبدیل شده است.

برخی از آسیب‌ها، مشکلات و خطراتی که احتمال بروز آن‌ها در صورت کم‌خوابی زیاد خواهد بود :

– بیماری های قلبی

– حمله قلبی

– نارسایی قلبی

– بی نظمی ضربان قلب

– فشار خون بالا

– سکته مغزی

– دیابت

– آسیب‌پذیری در مقابل بیماری‌ها

– تصادف

– ناتوانی در یادگیری

– افزیاش وزن بدن

– ادرار بیش از حد معمول

– کند شدن تصمیم گیری

– حواس پرتی

– عدم تولید واکسن و بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری

– اختلال در تکلم

– افسردگی

– سرطان

– درد بدن

– بی حوصلگی

– کاهش عمر

– مرگ زود هنگام

و …

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا