Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

شکار عکس هایی دیدنی از سطح سیاره مریخ توسط فضاپیمای اوربیتر

به گزارش میهن پست – بَهرام یا مریخ چهارمین سیاره در سامانه خورشیدی است که در مداری طولانی تراز زمین و با سرعتی کمتر از زمین حرکت می‌کند. هر یک باری که به بدور خورشید می‌چرخد معادل ۶۸۷ روز (روز زمین) به درازا می‌کشد و شب و روز کمی طولانی‌تر از کره زمین است.بزرگی سیاره سرخ نزدیک به یک دوم زمین است و قطر آن ۶۷۹۰ کیلومتر می‌باشد.

جو مریخ سرخ‌فام است و در آسمان شب از زمین نیز سرخی آن دیده می‌شود. کره مریخ دو ماه کوچک به نام‌های فوبوس و دِیموس دارد که ریختی نابسامان دارند. این دو ماه شاید شهاب‌سنگ‌هایی هستند که در مدار  مریخ به دام افتاده‌اند. اگر شخصی در کرهٔ  مریخ باشد خواهد دید که فوبوس سه بار در یک روز طلوع و غروب می‌کند. دیموس نیم فوبوس بوده و چنانچه از  مریخ به آن نگاه کنیم این ماه بیشتر همانند به یک ستاره خواهد بود تا یک ماه. خورشیدگرفتگی در مریخ به دلیل کوچک بودن قمرهای آن خورشید کامل از بین نمی‌رود ، قمرهای مریخ به آن نزدیک هستند و بزرگترین قمر آن قمر فوبوس است که یک دور ان در حدود ۷ساعت و۳۹دقیقه و۲۷، ثانیه است. قمر دیموس نیز ۱روز و ۶ساعت و۲۱دقیقه و۱۶ثانیه است.

مریخ  ، سیاره سرخ‌فام سامانهٔ خورشیدی، یک دوم زمین قطر دارد و مساحت سطح آن برابر با مساحت خشکی‌های روی زمین است. همانند زمین، یخ‌های قطبی، دره‌های گود، کوه، غبار، توفان و فصل دارد. در دشت‌های آن مانند ماه، گودال‌هایی برآمده از برخورد سنگ‌های آسمانی دیده می‌شود. با وجود اندازه کوچکش، بلندترین قلهٔ سامانهٔ خورشیدی یعنی کوه المپوس و بزرگ‌ترین دره سامانهٔ خورشیدی در این سیاره پیدا شده‌است.

فرسوده بودن بیشتر دهانه‌های برخوردی سیاره بسرخ نشان‌دهندهٔ پرکاری زیاد زمین‌شناختی در این سیاره‌است. درضمن در سال ۲۰۲۰فضانوردانی به مریخ می‌روند و آن جا را کاوش می‌کنند.

روزهای بهرام ۲۴ ساعت و ۳۷ دقیقه درازا دارند. از آن‌جا که محور سیارهٔ بهرام همانند زمین ۲۴ درجه کج است در این سیاره نیز فصل‌های سال وجود دارند. اما هر سال بهرامی کمابیش دو برابر سال زمینی یعنی ۶۷۸ روز به‌درازا می‌کشد.

بنابراین شاید نتوان از زمین، مریخ را به خوبی مشاهده نمود اما با نگاهی به نماهای بسته گرفته شده از این سیاره می توان تا حدودی به زیبایی وصف ناشدنی اش پی برد.

از سال ۲۰۰۶ میلادی تا کنون فضاپیمای Reconnaissance Orbiter به دور مریخ می چرخد و با استفاده از دوربین HiRISE عکس هایی فوق العاده از سطح آن می گیرد.

در ادامه این مطلب با میهن پست همراه باشید تا به اتفاق به تماشای مجموعه از تصاویر باورنکردنی از این سیاره بنشینیم که ظرف سالیان اخیر از آن گرفته شده.

در نظر داشته باشید عکس هایی که در ادامه خواهید دید دارای رنگ های غیر واقعی هستند تا بهتر خصوصیت مریخی بودنشان برای شما روشن شود. از طرفی پژوهشگران با دستکاری رنگ تصاویر بهتر می توانند روند تغییر پستی ها و بلندی ها و شیارهای سطح این سیاره را مورد ارزیابی قرار دهند.

سیاره مریخ
سیاره مریخ

theres-a-maze-on-mars-calle

proctor-crater-is-famous-fo

believe-it-or-not-mars-has-

dark-and-light-streaks-craw

this-is-a-part-of-a-heavily

pictured-here-is-an-area-ab

this-arresting-image-of-san

the-textured-surface-in-thi

the-steep-slope-of-a-crater

these-honeycomb-shaped-feat

on-one-late-spring-afternoo

this-is-what-is-referred-to

in-the-lower-right-corner-y

layers-of-rock-are-stacked-

looking-like-a-serpent-swim

one-of-the-longest-ancient-

978

believe-it-or-not-mars-has-

dark-and-light-streaks-craw

during-the-summer-on-mars-n

geologists-think-that-this-

here-is-the-rim-of-a-crater

when-the-ice-on-mars-sublim

when-temperatures-heat-up-i

what-created-this-jagged-cr

this-is-what-is-referred-to

this-is-of-a-flat-topped-hi

this-is-a-part-of-a-heavily

منبع:businessinsider

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا