Mihanpostپیشنهاد سردبیرتغذيهعلمی و فناوری

سهم بزرگی از غذای آینده بشر را جلبک ها و حشرات تشکیل خواهند داد !

با رشد جمعیت و تغییر شیوه زندگی انسان ، قطعا تامین غذا برای زیست نیز با چالشی بزرگ مواجه خواهد شده و در این میان حشرات و جلبک ها سهم بزرگی از غذای آینده بشر را به خود اختصاص خواهند داد. چرا که یکی از حوزه هایی که شاهد بیشترین میزان تغییر در آینده آن خواهیم بود ، صنعت مواد غذایی است ، به طوری که اوج گیری روش های مختلف مانند مهندسی ژنتیک در این مسیر تاثیر خواهد گذاشت. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

غذای آینده بشر اگر چه در حشرات و جلبک ها خلاصه نخواهد شد اما امروزه نزدیک به ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان برای تغذیه از مورچه‌ها و لارو سوسک استفاده می‌کنند. هم‌ اکنون شرکت‌های مختلفی در حال تولید شکلات‌های حاوی پروتئین جیرجیرک هستند که می‌تواند آینده غذایی بسیاری من‌جمله مردم کشور آمریکا را تغییر دهد.

غذای آینده بشر

با این حال تغییر غذای آینده بشر به پیشرفت تکنولوژی و توانایی صنعت در بالا بردن تنوع زیستی مواد بستگی دارد. براساس گزارشات رسمی فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد)، ۷۵ درصد غذای فعلی جهان از ۱۲ گیاه و ۵ گونه حیوانی مختلف به دست می‌آید. با این‌وضع، نه‌تنها بلایای طبیعی سیستم غذایی ما را در معرض خطر قرار می‌دهند، بلکه برای ادامه تولید مواد غذایی باید از آفت‌کش‌ها و کودها استفاده کرد. ما باید توان تولید غذای مورد نیاز انسان به کمک مواد متنوع را داشته باشیم.

حشرات : هر چند شاید عده ای  ایده خوردن حشرات را نپسندند اما نمی توان احتمال تغذیه انسان از حشرات را در آینده نادیده گرفت. براساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل برخی حشرات قابل خوردن هستند. این دسته پروتئین بالا، ویتامین و آمینو اسیدهای مفید برای انسان  را در بردارند.

غذای آینده بشر

 علاوه بر ویژگی های غذایی حشرات،  تغذیه از آنها آسیب کمتری به زمین می رساند. درهمین راستا FAO در گزارش خود اشاره می کند پرورش جیرجیرک به عنوان یک منبع غذایی  هزینه ای شش برابر کمتر از پرورش گاو دارد. علاوه برآن حشرات گازهای گلخانه ای کمتری تولید می کنند و دورریز پرورش آنها نیز ارگانیک است. در حال حاضر نیز در فرانسه شرکتی مشغول بررسی پرورش حشرات در مقیاس بزرگ است.

جلبک : در سال ۲۰۱۳ میلادی تحقیقی درباره جلبک ها نشان داد میکروجلبک ها از دی اکسید کربن  موجود در جو تغذیه و پروتئین، کربوهیدرات و مواد دیگری تولید می کنند. در این اواخر تحقیق دیگری نیز تایید کرد که برخی انواع خاص جلبک برای قلب مفید هستند زیرا مقادیر کلان اومگا ۳ و اسیدهای مغذی در خود دارند. البته تاکنون در برخی مواد غذایی از جلبک نیز استفاده شده است مانند نوشیدنی و روغن خوراکی.

غذای آینده بشر

اگرچه برخی کارشناسان با تکیه بر علم و پیشرفت تکنولوژی عقیده دارند حشرات و جلبک ها جایگزین غذای آینده بشر خواهند بود، ولی باز هم نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد. درواقع فضای پیش‌بینی و گفتگو در مورد آینده به بحث و جدل میان کارشناسان تبدیل شده است. اما آیا شما هم با کارشناسان هم‌عقیده هستید و در آینده از حشرات تغذیه خواهید کرد؟

منبع    bbc

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا