گوناگون

قصور هواشناسی در پیش بینی توفان

سلامت نیوز: واقعيت اين است كه شوراي شهر تهران سازمان هواشناسي را در اين زمينه متهم به سهل‌انگاري مي‌كند. اگر اين سازمان توانسته بود پيش بيني دقيق و به موقع داشته باشد ميزان خسارت‌هاي ناشي از توفان پايين مي‌آمد.

احمد حكيمي پور،عضو شوراي شهر تهران در روزنامه آرمان نوشت: دوشنبه هفته گذشته توفاني تهران را در‌نورديد كه همانطور كه اعلام شد علاوه بر اينكه خسارت‌هاي مالي زيادي به جاي گذاشت، تعدادي از شهروندان تهراني بر اثر اين حادثه جان خود را از دست دادند.

به محض تمام شدن توفان و برآورد هزينه‌ها و خساراتي كه اين بلاي طبيعي به بار آورد، اين مساله مهم مطرح شد كه چرا سازمان هواشناسي بروز اين توفان را پيش بيني نكرده و هشدار‌هاي لازم را در اين زمينه نداده بود. اين بحث در جلسه شوراي شهر تهران كه يك روز پس از توفان تشكيل شد، به صورت مفصل مطرح شد.

واقعيت اين است كه شوراي شهر تهران سازمان هواشناسي را در اين زمينه متهم به سهل‌انگاري مي‌كند. اگر اين سازمان توانسته بود پيش بيني دقيق و به موقع داشته باشد ميزان خسارت‌هاي ناشي از توفان پايين مي‌آمد. با اين وجود، هواشناسي زير مجموعه شهرداري نيست و شوراي شهر نمي‌تواند به عنوان اينكه يك سازمان زير مجموعه شهرداري سهل انگاري كرده است وارد عمل شود هر چند، ما به عنوان منتخبان مردم تهران نسبت به توفان و قصور هواشناسي واكنش نشان داده و جبران خسارت و گزارش‌گيري سازمان‌هاي مرتبط را در دستور كار قرار مي‌دهيم. به جز مساله سهل انگاري سازمان هواشناسي، چند روز بعد از بروز حادثه، حداقل دو مساله ديگر نيز وجود دارد. همواره عنوان شده است كه تهران روي گسل زمين لرزه قرار دارد و احتمال اينكه زمين لرزه‌اي شديد، آن را دستخوش بحران كند وجود دارد. همواره عنوان مي‌شود اگر سازمان‌ها و دستگاه‌هايي كه در زمان بحران بايد وارد عمل شوند، درست عمل نكنند، خسارت‌هاي حادثه‌اي مانند زمين لرزه در تهران بسيار زياد خواهد بود. اتفاقي كه روز دوشنبه رخ داد به نوعي تمريني براي سنجش ميزان آمادگي سازمان‌ها و ستاد‌هايي است كه در چنين مواقعي وظايفي بر عهده دارند. شوراي شهر تهران عملكرد سازمان‌هاي زيرمجموعه شهرداري در مورد حادثه روز دوشنبه را بررسي كرده است.

برآورد‌ها نشان مي‌دهد كه اين سازمان‌ها آمادگي خوبي داشته‌اند و خوب عمل كرده اند. هم آتش نشاني و هم سازمان‌هايي كه مسئوليتي در زمينه آماده سازي معابر براي برقراري عبور و مرور عادي بر عهده داشتند در زماني كوتاه توانستند وظايف خود را انجام دهند و آرامش را به شهر بازگردانند. شاهد بوديم توفان كه در مواردي به قطع درختان و بسته شدن معابر منجر شده بود، نتوانست عبور و مرور در شهر تهران را دچار مشكلي اساسي كند همانطور كه، قطعي برق نيز به موقع رفع شد. هر چند توفان روز دوشنبه خسارات جاني و مالي به دنبال داشت اما، بسياري از سازمان‌ها توانستند نمره قبولي در برخورد با اين حادثه كسب كنند. با اين وجود، نكته ديگري نيز درباره حادثه روز دوشنبه وجود دارد. اين حادثه خساراتي را به دنبال داشته است كه بخشي از اين خسارات مالي هستند و براي مثال شهر را با مشكلاتي
رو به رو كرده است. بازسازي شهر بعد از توفان بودجه‌هايي مي‌خواهد كه تاكنون شهرداري تا جايي كه توانسته آن را تامين كرده و سعي دارد شهر را به حالت سابق بازگرداند. از طرف ديگر، در جريان توفان برخي شهروندان دچار حادثه شده و اين حادثه طبيعي خسارت‌هايي را براي آنها به بار آورده است. در جريان هستيم كه تعدادي از شهروندان جان خود را از دست داده اند همانطور كه، تعداد بيشتري مصدوم شده و كارشان به بيمارستان كشيده است. هزينه‌هاي اين افراد بايد از محلي جبران شود و اينكه اين محل كجاست در روزهاي اخير محل پرسش بوده است. آنچه مسلم است اين است كه بيمه حوادث مي‌تواند به جبران خسارت‌هاي ناشي از اين ماجرا كمك كند.

بايد ديد آيا حادثه‌ديدگان از اين بيمه‌ها برخوردار هستند يا نه؟ اگر چنين بيمه‌هايي داشته باشند كه ديگر مشكلي براي آنها وجود ندارد. بيمه‌ها وظيفه دارند خسارت‌ها را جبران كنند اما، مساله ديگري كه هست اين است كه ممكن است افرادي بيمه حوادث نباشند. شايد بتوان اين موضوع را مطرح كرد كه سازمان‌هايي كه در امر پيش بيني دقيق توفان سهل انگاري كرده اند اينجا بايد پاسخگو باشند. به هر حال، هر چند حادثه‌اي كه رخ داده است يك حادثه طبيعي بوده است اما، مي‌توان عنوان كرد كه پيش بيني حادثه مي‌توانسته است از ميزان خسارت‌ها بكاهد. اگر افراد مي‌دانستند توفان خواهد آمد حتما اقدامات پيشگيرانه انجام مي‌دادند. اين گفته‌ها البته به اين معنا نيست كه ما از يك واقعيت غفلت كنيم. بايد شهروندان را تشويق به داشتن بيمه‌هاي حوادث كرد. به هر حال همواره عنوان شده است كه حادثه خبر نمي‌كند و اساسا بيمه داشتن براي اين است كه اگر مساله پيش آمد بشود از محلي جبران خسارت كرد. اگر همه حادثه ديدگان بيمه حوادث داشتند اكنون مساله‌اي براي جبران خسارت وجود نداشت بنابراين، مي‌توان لزوم بيمه حوادث براي تمامي شهروندان را درس ديگر توفان هفته گذشته تهران دانست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا