Mihanpostپزشکیپیشنهاد سردبیررپرتاژ

6 لوازم پزشکی ضروری که همه باید در خانه داشته باشیم ؟

با این حال و با خرید لوازم پزشکی ضروری و نگهداری آن ها در خانه باعث می شود که افراد در تشخیص زود هنگام بعضی از بیماری‌ ها و اقدام برای درمان سریع عمل کنند

قبل از معرفی 7 لوازم پزشکی ضروری باید گفت که این روزها و به واسطه ی پیشرفت علم از جمله علم پزشکی و یا بهتر بگوییم به واسطه ی پیشرفت های زیادی که حوزه مهندسی پزشکی رخ داده است ، گجت های پزشکی که در دهه های قبل فقط در مراکز پزشکی ، مطب ها و مراکز درمانی دیده می شد این روزها جای خود را در خانه ها پیدا کرده است.

در این میان لوازم پزشکی ضروری هستند که جای آن ها در خانه لازم است . با این حال اگر قبلا پارامترهای مهم سلامتی از جمله سطح قند خون یا فشار خون فقط باید توسط پزشک چک می شد اما الان این کار توسط افراد غیر پزشک هم در خانه می تواند انجام شود.

با این حال و با خرید لوازم پزشکی ضروری و نگهداری آن ها در خانه نه تنها باعث می شود که افراد در تشخیص زود هنگام بعضی از بیماری‌ ها و اقدام برای درمان سریع عمل کنند بلکه دیگر نیازی نیست که افراد برای یک آزمایش ساده پزشکی ، دیگر در مطب ها و مراکز درمانی وقت بگذارنند و هزینه ای هم برای آن پرداخت کنند.

بنابراین با خرید لوازم پزشکی ضروری و نگهداری آن ها در خانه یا در محل کار می‌توان به نوبه‌ ی خود با چک کردن سلامت جسمی و تشخص زود هنگام بیماری یا اختلال احتمالی در سلامت جسمی و کیفیت زندگی تاثیر گذاشت که امروز ما 7 لوازم پزشکی ضروری را جهت خرید و نگهداری در منزل و یا محل کار را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما در میهن پست همراه شوید.

1- تب‌ سنج از مهمترین لوازم پزشکی ضروری برای نگهداری در منزل است

لوازم پزشکی ضروری
تب سنج

تب‌ سنج ابزاری است که برای بررسی دمای بدن استفاده می‌شود. بخصوص برای آن هایی که در خانه ن.زداد یا کودک دارند و البته سالمند . بنابراین وجود این وسیله در هر خانه‌ای بسیار ضروری است، به‌ ویژه در فصل زمستان که تب، سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار شایع می‌شود. چون می‌تواند زمان مراجعه به پزشک و شروع درمان را نشان دهد.

دمای بدن بزرگسالان   میانگین ۹۸/۶ درجه‌ ی فارنهایت (۳۷ درجه‌ی سانتی‌گراد) است، اما می‌تواند بین ۹۷ تا ۹۹ درجه‌ ی فارنهایت (۳۶/۱ تا ۳۷/۲ درجه‌ی سانتی‌گراد) متغیر باشد. دمای طبیعی بدن در نوزادان و کودکان کمی بالاتر است، به طوری که ۹۷/۹ تا ۱۰۰/۴ درجه‌ی فارنهایت (۳۶/۶ تا ۳۸ درجه‌ی سانتی‌گراد) در نظر گرفته می‌شود.

به یاد داشته باشید که دمای بدن به عوامل زیادی از جمله سن، میزان فعالیت بدنی و زمان اندازه‌گیری بستگی دارد. به‌طور کلی، دمای بدن سالمندان کمتر از افراد جوان است.

البته توجه داشته باشید که تب‌ سنج ابزاری حساس ایت و گاهی نیز می تواند به دلایلی دمای بدن را دقیق نشان ندهد ، بنابراین اگر از تب سنج های دیجیتال استفاده می کنید حتما از سالم بودن ان اطمینان داشته باشید.

2- دومین لوازم پزشکی ضروری برای نگهداری در منزل ، جعبه‌ کمک‌ های اولیه است

جعبه‌ کمک‌ های اولیه
جعبه‌ کمک‌ های اولیه

به‌ طور کلی یک جعبه کمک‌های اولیه برحسب نوع نیاز، دارای لوازم و وسایل گوناگونی است. جعبه کمک‌های اولیه یک امدادگر حرفه‌ای با جعبه کمک‌های اولیه مورد استفاده در اتومبیل شخصی از نظر نوع وسایل و ملزومات تفاوت دارد. همچنین، جعبه کمک‌های اولیه مورد استفاده در منزل با جعبه کمک‌های اولیه یک مدرسه از نظر حجم و تنوع وسایل داخل جعبه متفاوت است.

بنابراین فهرست زیر فقط حداقل‌های مورد نیازیست که باید در این جعبه وجود داشته باشد تا بتوان به آن عنوان جعبه کمک‌های اولیه کامل را اطلاق نمود.

مهم‌ترین لوازم و داروهایی که باید در جعبه‌ی کمک‌های اولیه قرار بگیرند عبارتند از: گاز استریل در اندازه‌های مختلف، چسب زخم، پنبه، محلول ضدعفونی‌کننده‌ی زخم، موچین و قیچی کوچک، دستکش یک‌بار مصرف، ضدعفونی‌کننده‌ ی دست، تب‌ سنج، پماد سوختگی، داروهای ضد اسهال، داروهای سرفه و سرماخوردگی، داروهای ضدآلرژی و داروهای مسکن.

3- سومین لوازم پزشکی ضروری برای نگهداری در منزل ، ترازو دیجیتال است

ترازو دیجیتال
ترازو دیجیتال

هنگامی که در خصوص لوازم پزشکی ضروری در خانه صحبت به میان می‌آید، ترازو یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که باید به آن اشاره کرد. اندازه‌گیری منظم وزن برای همه‌ی افراد، به‌ویژه کسانی که می‌خواهند لاغر شوند، ضروری است. چون این کار موثر بودن برنامه‌ی کاهش وزن و میزان پایبندی فرد را به آن نشان می‌دهد.

معمولا برای غربالگری چاقی از شاخص توده‌ی بدنی (BMI) استفاده می‌شود. این شاخص از تقسیم وزن (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد (برحسب متر) به دست می‌آید و در افراد با وزن مناسب بین ۱۸/۵ تا ۲۴/۹ است. BMI کمتر از ۱۸/۵ نشان‌دهنده‌ی کم‌وزنی است، در حالی که BMI بین ۲۵ تا ۲۹/۹ اضافه وزن و BMI بالاتر از ۳۰ چاقی در نظر گرفته می‌شود.

4- چهارمین لوازم پزشکی ضروری دستگاه‌ تست قند خون یا گلوکومتر است

دستگاه‌ تست قند خون
دستگاه‌ تست قند خون

دستگاه تست قند خون نیز یکی از ضروری ترین لوازم پزشکی مورد نیاز در منزل است چرا که این روزها با همه گیر شدن اختلالات دیابتی در افراد وضعیتی ایجاد شده است که هر روز افراد مبتلا با بالا رفتن سطح قند خون مواجه می شوند.

بنابراین بیماری دیابت زمانی خوئدش را نشان می دهد که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی‌کند یا بدن نمی‌تواند به‌درستی به اثرات انسولین پاسخ دهد. دیابت می‌تواند گروه‌های سنی مختلف حتی کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. در بیشتر موارد، این بیماری مادام‌العمر است و با تغییر سبک زندگی و مصرف دارو کنترل می‌شود.

با گذشت زمان، بالا بودن مداوم قند خون ممکن است به عوارض جدی از جمله بیماری قلبی، آسیب عصبی و مشکلات چشمی منجر شود. به همین دلیل، بیماران مبتلا به دیابت یا پیش‌دیابت باید به‌طور مداوم سطح قند خون خود را اندازه‌گیری کنند. این کار را می‌توان به‌راحتی در خانه و با استفاده از تجهیزات خانگی به نام گلوکومتر انجام داد.

با داشتن دستگاه قند خون در خانه و پایش مداوم قند خون برای بیماران دیابتی مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • می‌توانند فورا هر گونه نوسان شدید در سطح قند خون را تشخیص و به پزشک اطلاع دهند.
  • تاثیر داروهای دیابت را بر سطح قند خون ارزیابی کنند.
  • پیشرفت خود را در رسیدن به اهداف کلی درمان پیگیری کنند.
  • از تاثیر رژیم غذایی و ورزش بر سطح قند خون آگاه شوند.
  • تاثیر سایر عوامل مانند بیماری یا استرس را بر سطح قند خون بررسی کنند.

اطلاعات فوق به پزشک کمک می‌کند که در صورت لزوم، برنامه‌ی درمان را به منظور کنترل بهتر قند خون اصلاح کند.

5- پنجمین لوازم پزشکی ضروری برای نگهداری در منزل دستگاه‌ بخور یا رطوبت‌ساز

دستگاه‌ بخور
دستگاه‌ بخور

رطوبت‌ ساز یا دستگاه بخور هم در لیست لوازم پزشکی ضروری قرار دارد . دستگاهی است که هوا را با تولید بخار آب مرطوب می‌کند. این وسیله برای درمان خشکی پوست، بینی، گلو و لب‌ها موثر است. همچنین می‌تواند بعضی از علائم ناشی از آنفولانزا یا سرماخوردگی را کاهش دهد.

سطح رطوبت بسته به فصل، آب و هوا و محل زندگی متفاوت است. به‌طور کلی میزان رطوبت در تابستان افزایش و در زمستان کاهش می‌یابد. در حالت ایدئال بهتر است رطوبت خانه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد باشد، چون رطوبت خیلی کم یا خیلی زیاد ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

6- ششمین لوازم پزشکی ضروری برای نگهداری در منزل فشارسنج است

فشارسنج
فشارسنج

از دیگر لوازم پزشکی ضروری قابل استفاده در منزل می اوان به فشار سنج اشاره کرد .این دستگاه که به‌ صورت فشارسنج دیجیتال و فشارسنج عقربه‌ای در بازار به فروش می‌رسد، برای کسانی که از فشار خون بالا یا فشار خون پایین رنج می‌برند یا در معرض  خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی هستند، بسیار مناسب است.

چون معمولا به این افراد توصیه می‌شود که فشار خون خود را به‌صورت روزانه چک کنند و به پزشک گزارش دهند. با این کار می‌توان از موثر بودن داروهای تجویزی مطمئن شد و تاثیر استرس، ورزش، رژیم غذایی و سایر عوامل را روی فشار خون بررسی کرد.

فشار خون کمتر از ۱۲۰/۸۰ میلی‌متر جیوه طبیعی تلقی می‌شود. هر چقدر فشار خون از این محدوده بالاتر باشد، خطر بروز عوارض جانبی بیشتر است. به فشار خون بالاتر از ۱۸۰/۱۲۰ میلی‌متر «بحران پرفشاری خون» می‌گویند که یک مشکل اورژانسی به شمار می‌رود. چون ممکن است به حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی یا سایر مشکلات تهدیدکننده‌ی حیات منجر شود.

افت شدید یا ناگهانی فشار خون هم می‌تواند به اندازه‌ی افزایش آن برای سلامتی مضر باشد. معمولا فشار خون کمتر از ۹۰/۶۰ میلی‌متر جیوه پایین در نظر گرفته می‌شود. فشار خون پایین تا زمانی که علائم کمبود اکسیژن (گیجی، سرگیجه، سردرد، تاری دید، تپش قلب، حالت تهوع و غش) وجود نداشته باشد، خطرناک نیست. در غیر این صورت، به درمان فوری نیاز دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا