گوناگون

«مرد نامرئی» مذاكرات در رایزنی‌های اتمی ژنو

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

ویلیام جی برنز دیپلمات باسابقه و معاون وزیر خارجه آمریکا که در مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران نقش مهمی داشته‌، قرار است طی امروز و فردا به همراه وندی شرمن و جیک‌سالیوان در ژنو سوئیس با عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای مذاكره كند؛ او  در اکتبر سال جاری میلادی از سمت خود کناره‌گیری خواهد كرد.

روزنامه نیویورک‌تایمز، انتخاب جایگزین او را در ماه اکتبر، مرتبط به ادامه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 6 قدرت جهانی دانسته است.

جی برنز، سال‌ها سفیر آمریکا در اردن و روسیه بوده و در سال ۲۰۰۸ طی دوران ریاست جمهوری جورج بوش، ماموریت یافت تا با مقام‌های ایران در سوئیس دیدارکند. او در دولت باراک اوباما هم از اصلی‌ترین چهره‌های مذاکرات میان تهران و واشنگتن بوده است و به ادعای نیویورک تایمز، در سال ۲۰۱۳ با مقام‌های ایرانی در کشور عمان دیدار و گفت‌وگو کرده است. گفت‌وگوهایی که پیش زمینه
 از سرگیری مذاکرات هسته‌ای میان تهران و گروه 1+5 شد و برای نخستین بار به دیدار وزرای خارجه دوکشور پس از بیش از سه دهه قطع روابط دیپلماتیک انجامید.

برنز دارای مدرک دکترای روابط بین‌الملل از دانشگاه آکسفورد است و از ژوئیه ۲۰۱۱ به عنوان فرد شماره دو وزارت خارجه آمریکا فعالیت می‌کند. او چند ماه پیش به کره‌شمالی توصیه کرد، در مورد برنامه هسته‌ای خود، ایران را الگو قرار دهد و با کشورهای غربی به‌طور جدی وارد مذاکره شود. معاون وزیر خارجه آمریکا دی ماه سال گذشته در خصوص تیم هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با المانیتور گفت که تیم ایرانی به شدت متبحر، حرفه‌ای و سرسخت است و در موضوع منافع ملی ایران مصمم عمل می‌کند.

اهمیت ویلیام برنز برای اوباما تنها به خاطر واسطه‌گری او در گفت‌وگو با مقامات ایرانی نیست، بلکه او به‌دلیل رابطه قوی‌ای که با دموکرات‌ها و محافظه‌کاران آمریکایی دارد، مورد توجه اوباما و کاخ سفید است. پیش‌بینی می‌شود، آنتونی بلینکن، مشاور امنیت ملی اوباما یا وندی شرمن معاون وزیر خارجه که اکنون نیز گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران را هدایت می‌کند، برای جایگزینی او پیشنهاد شوند.

در آستانه برگزاری دیدارهای دوجانبه میان مقامات ایرانی و آمریکایی پیش از دور جدید مذاکرات در وین، آمریکا دیپلمات‌های کلیدی خود به رهبری ويليام برنز را با امید به پیشرفت در مسیر دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با تهران به ژنو می‌فرستد.

ویلیام برنز، وندی شرمن و جیک‌سالیوان دیپلمات‌هایی هستند که قرار است در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در ژنو با مقامات ایرانی دیدار کنند. گفته می‌شود این دیدارها با هدف شکست بن بست این مذاکرات انجام خواهد شد. برنز و سالیوان تاکنون هیچ‌گاه در مذاکرات مستقیم ایران و 6 قدرت جهانی شرکت نداشته‌اند.

از این رو یک مقام ارشد آمریکایی گفته است برای اینکه بفهمیم آیا می‌توانیم برای برنامه هسته‌ای ایران راه‌حلی دیپلماتیک بیابیم دولت آمریکا درگیر یک دیپلماسی کاملا فعال و جسورانه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا