گوناگون

معجزه های درمانی چای چوپان

بصسق معجزه های درمانی چای چوپان

یک متخصص گیاهان دارویی گفت: «چای چوپان» یکی از گیاهان موثر در درمان سرماخوردگی است.


 شهرام امیرمرادی در گفت‌وگو با ایسنا  در خصوص گیاه دارویی چای کوهی یا چای چوپان اظهار کرد: نام علمی این گیاه «Stachyslavandulifolia» بوده و از خانواده «Lamiaceae» است.
وی افزود: چای چوپان، گیاهی معطر است، با خاصیت آرام بخشی، نشاط آور، تقویت کننده اعصاب و در درمان افسردگی مفید بوده، همچنین برای شستشوی کلیه و مثانه مناسب است.

این متخصص گیاهان دارویی با بیان اینکه چای‌چوپان از نظر طب سنتی گرم و خشک است، گفت: این گیاه در ارتفاعات کم و متوسط رشد کرده و فصل رویش آن از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد است. این گیاه دارای خاصیت ضد درد برای دردهای مفصلی، سردرد، سرگیجه، دردهای عصبی و رماتیسمی بوده و دارای ویژگی انرژی‌زایی و نشاط انگیزی است. با توجه به این موضوع برای افراد افسرده و کم حوصله بسیار مناسب است.

وی تصریح کرد: این گیاه در درمان بیماری‌های معده و روده که منشا روانی دارند و همچنین بیماری‌های اسهال توام با تحریکات عصبی، نقش موثر و آرام بخشی داشته و در تنظیم اعمال گوارشی و تقویت کبد به ویژه در کمک به هضم غذا نقش پررنگی دارد.

این متخصص اکولو‍‍ژی گیاهان زراعی و دارویی، خواص چای چوپان را اینگونه تشریح کرد، این گیاه دارویی ضد کرم معده و روده بوده و همچنین ادرارآور، قاعده‌آور و خلط آور است.

این متخصص گیاهان دارویی اضافه کرد: چای چوپان در درمان کزاز، اسهال و اسهال خونی موثر است؛ همچنین بهترین دارو جهت درد دنبالچه، درد پشت و گردن و خشکی گردن است و برای درمان تب و اثر نیش سمی حشرات به کار می‌رود.

امیرمرادی با بیان اینکه این گیاه دارویی از خونریزی مغزی جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: چای چوپان در درمان فلج و سیاه سرفه موثر بوده و درمان کننده بیماری مننژیت است. این گیاه برای کم خونی مفید بوده و اشتهاآور است، علاوه بر این در رفع افسردگی و درمان بی‌خوابی نقش داشته ضمن اینکه معجزه‌ای برای درمان سرماخوردگی به شمار می‌رود.

این متخصص گیاهان دارویی، روش مصرف چای چوپان را اینگونه شرح داد: یک قاشق مربا خوری چای کوهی را در یک لیوان آب جوش ریخته و روی آن رابه مدت ۲۰ دقیقه پوشانده تا دم بکشد؛ چای صاف کرده را می‌توان با کمی عسل استفاده کرد.

امیرمرادی با اشاره به منع مصرف این گیاه دارویی، گفت: مصرف زیاد چای چوپان، باعث سقط جنین در زنان باردار می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا