Mihanpostپیشنهاد سردبیرعمومی

مهمترین نکات در خرید کولر گازی

با نزدیک شدن به فصل گرما و تابستان مهمترین نکات در خرید کولر گازی را برای شما کاربران عزیز آماده کرده ایم. با این نکات خرید بهتری را تجربه خواهید کرد. با ما همراه شوید.

مهمترین نکات در خرید کولر گازی

وسعت اتاق را درنظر بگیرید

دست به‌کار شوید و فضایی را که کولر باید خنک کند، با متر اندازه بگیرید. بلندی سقف، جایی که کولر قرار خواهد گرفت، اندازه پنجره‌ها و راهروها را فراموش نکنید.

اگر اتاق یا سالن آفتاب‌گیر و خیلی روشنی دارید، ۱۰ درصد به اندازه‌های آن اضافه کنید. برعکس اگر اتاق آفتاب‌گیر نیست و نور غیرمستقیم و کمی دارد، می‌توانید ابعاد اتاق را ۱۰ درصد کمتر تلقی کنید.

همان‌طور که اول مطلب توضیح دادیم، کولر پرتابل فقط به‌درد اتاق‌های کوچک یا دفتر کار می‌خورد. برای نشیمن، ناهارخوری و هال بزرگ باید به‌فکر مدل پنجره‌ای یا دو تکه باشید.

ظرفیت کولر را در نظر بگیرید

بعد از اندازه‌گیری فضای اتاق‌ها یا نشیمن، باید به ظرفیت کولر گازی توجه کنید که واحد اندازه‌گیری آن BUT است. البته خیلی از مصرف‌کننده‌ها چیزی از واحد اندازه‌گیری ظرفیت کولر نمی‌دانند، چراکه ظرفیت آن به عددی که مضرب هزار است معروف شده. وقتی از ظرفیت کولر حرف می‌زنیم، یعنی باید دید باتوجه به وسعت فضای موردنظرتان، کولر گازی چند هزار مناسب است.

مهمترین نکات در خرید کولر گازی
مهمترین نکات در خرید کولر گازی

ظرفیت کولرها از ۹ هزار شروع می‌شود و در مدل‌های ایستاده به ۴۸ هزار می‌رسد. ظرفیت‌های ۱۲ هزار، ۱۸ هزار و ۲۴ هزار هم وجود دارد.

در کنار ظرفیت کولر باید به تعداد افرادی که در خانه یا محل کار رفت‌وآمد دارند، و مشخصه‌های جغرافیایی توجه کرد. شهرهای گرمسیری معمولا کولر با ظرفیت بالاتر انتخاب می‌کنند، اما در شهرهایی که هوای معتدل‌تری دارند، به کمتر از آن نیاز هست. برای مثال، اتاق‌خواب‌ها با کولر ۱۲ هزار خنک می‌شوند، کولر ۲۴ هزار برای اتاق نشیمن کافی‌ست و برای سالن‌های بزرگ ۴۸ هزار گزینه‌ مناسب‌تری‌ست.

صدای کولر چگونه است؟

اگر اسپلیت بخرید، احتمالا مشکل خاصی با صدای آن نخواهید داشت. اما کولر گازی پنجره‌ای صدای بیشتری دارد. اگرچه طرفداران کولر پنجره‌ای باور دارند صدای کولر عادی می‌شود و مانع خواب و استراحت کسی نیست. اگر کولر پرتابل انتخاب کنید، صدای آن آزاری به شما نمی‌رساند.

مصرف برق کولر چقدر است؟

واقعیت این است که هیچ کس از دیدن عدد زیاد روی قبض برق خوشحال نمی‌شود. در روزهای گرم سال، کولر به‌صورت مداوم روشن است و بنابراین، مبلغ قبض را حسابی بالا می‌برد. کولر پرتابل مصرف برق کمی دارد، پس برای اتاق خواب جمع‌وجور بهترین گزینه به‌نظر می‌رسد.

مهمترین نکات در خرید کولر گازی
مهمترین نکات در خرید کولر گازی

خنکی کولر پنجره‌ای خیلی مطبوع است و کاری می‌کند به‌کلی فراموش کنید هوای بیرون خانه چقدر گرم است. اما به همین نسبت برق بیشتری مصرف می‌کند. می‌ماند کولرهای دو تکه با مصرف متعادل‌تر که بیشتر مصرف‌کنندگان از همین کولر گازی‌ها می‌خرند.

اینورتر دارد یا نه؟

تقریبا همه مدل‌ها کمپرسور روتاری ( مکانیزم جابه‌ جایی مثبت دارند و از نوع چرخشی هستند. معمولا در جاهایی که حجم فشار و هوا بالاست، از کمپرسورهای روتاری استفاده می‌شود.) دارند. کمپرسور همان بخشی در کولر گازی‌ است که حجم گاز را کم و فشار آن را زیاد می‌کند. در بعضی از مدل‌های کولر یک برد الکتریکی به کمپرسور وصل می‌شود تا قابلیت اینورتر پیدا کند. کمپرسوری که اینورتر دارد، خاموش و روشن نمی‌شود. برعکس وقتی به دمای موردنظر رسید، دور موتور را کم می‌کند. کارشناسان معتقدند کولرهای اینورتردار مصرف برق کمتری دارند.

کولرهایی که اینورتر ندارند، با رسیدن به دمای موردنظر اتاق، کمپرسور را خاموش می‌کنند و با گرم شدن اتاق آن‌را روشن می‌کنند. همین فرایند باعث بالا رفتن مصرف برق می‌شود. این‌ را هم درنظر داشته باشید کولرهای مجهز به اینورتر گران‌تر از کولرهای معمولی هستند.

خدمات پشتیبانی مهم است

هر وسیله‌ برقی ممکن است روزی خراب شود و به رسیدگی، سرویس یا تعویض قطعه نیاز پیدا کند. بنابراین، یکی از موارد مهم قبل از خرید کولر این است که برند خوبی انتخاب کنید. یکی از عواملی که برند را قابل‌اطمینان نشان می‌دهد، کیفیت خدمات پس از فروش آن است.

ممکن است کمپرسور دستگاه از کار بیفتد، برد الکترونیکی آن به مشکل بخورد، شارژ گاز آن تمام شود، از پنل کولر آب چکه کند یا موارد مشابه دیگر. پس قبل از خرید مطمئن شوید شرکت فروشنده در شهر و منطقه شما خدمات پشتیبانی خوب و خوش‌نامی دارد.

برندهای مطرح کدامند؟

برندهای مختلفی در بازار وجود دارند و قبل از خرید خوب است باتوجه به بودجه‌ خریدتان، کیفیت و خدمات پشتبیانی همه برندها را مقایسه کنید. سامسونگ، ال جی، اوجنرال، توشیبا، هایسنس، هایر و تراست از معروف‌ترین برندهای کولر گازی به‌حساب می‌آیند. در این میان، اوجنرال و ال‌جی از نظر کیفیت محصول و خدمات پشتیبانی بیشتر از برندهای دیگر مصرف‌کنندگان را راضی نگه داشته‌اند.

بهتر است قبل از خرید کولر گازی، ببینید چه مدل‌هایی وجود دارد، هر کدام چه خوبی‌هایی دارد و چه مدلی برای خانه‌ شما مناسب‌تر است.

کولرهای پنجره‌ای یا یونیت کولر پنجره ای

تا همین چند سال پیش‌، کولرهای پنجره‌ای بازار داغی داشتند و هنوز در بخشی از خانه‌های شهرهای جنوبی کولر پنجره‌ای استفاده می‌شود.

کولر پنجره‌ای همان‌طور که از نامش برمی‌آید، اغلب در پنجره نصب می‌شود. درواقع اگر در دیوار اتاق جای کولر تعبیه نشده باشد، می‌تواند در شیشه‌ پنجره جاسازی شود. بخش کوچکی از کولر داخل اتاق قرار می‌گیرد و بخش بزرگ‌تر آن بیرون از ساختمان است.

مهمترین نکات در خرید کولر گازی
مهمترین نکات در خرید کولر گازی

این کولرها یک تکه هستند و نصب پیچیده‌ای ندارند. کولر پنجره‌ای در هر اتاقی که نصب شود، هوا را حسابی خنک می‌کند. پس می‌توانید نصب راحت، قیمت مناسب و خنک‌کنندگی عالی آن‌را جزو مزیت‌هایش بدانید. نکته‌ قابل توجه این مدل کولر، مصرف بالای برق آن است که می‌تواند هزینه قبض برق خانه را بالا ببرد. وزن بالا و صدای زیاد را هم به لیست موارد منفی اضافه کنید.

کولر گازی پرتابل

نوع دیگر از کولر گازی وجود دارد که قابل‌حمل و قابل جابه‌جایی‌ است و به آن پرتابل می‌گویند. معمولا زیر کولر پرتابل چرخ دارد. می‌توانید آن‌را از اتاقی به اتاق دیگر ببرید و هر جا دل‌تان خواست قرار دهید. البته یک لوله خرطومی پلاستیکی از پشت کولر هوای گرم را خارج و به بیرون ساختمان هدایت می‌کند، یعنی جای کولر نزدیک پنجره است. پس اگر قرار است آن‌را به اتاق دیگری ببرید، می‌بایست فکری برای لوله خرطومی بکنید.

مهمترین نکات در خرید کولر گازی

کولر گازی ایستاده قابل‌‌حمل یک تکه است و برای اتاق‌ کوچک زیر ۳۰ متر جواب‌گوست. البته نوع دو لوله‌ کولر ایستاده، قدرت خنک‌کنندگی بیشتری دارد. مصرف برق این مدل‌ها کمتر از دیگر کولرهاست.

مدل‌های جدیدتر کولر پرتابل ایستاده، کنترل از راه دور دارند و در فصل سرما به هیتر برقی تبدیل می‌شوند. شاید هم بخواهید با پایان فصل گرما آن‌را به انباری منتقل کنید. طول عمر پرتابل‌ها کمتر از انواع دیگر است و تمیز کردن فیلتر آن گاهی دردسر می‌شود.

کولر دو تکه یا اسپلیت

اسپلیت‌ها از دو بخش تشکیل شده‌اند، یک بخش کولر توی اتاق و روی دیوار نصب می‌شود و بخش دیگر بیرون ساختمان و در هوای آزاد قرار می‌گیرد. این دو بخش یا یونیت با لوله‌هایی که گاز در آنها جریان دارد، به هم وصل می‌شوند. معمولا بخش بیرونی را روی پایه مخصوصی نصب می‌کنند و فاصله‌ یونیت‌ها از هم حدود ۱۰ تا ۱۵ متر است.

مهمترین نکات در خرید کولر گازی

به‌نظر می‌رسد اکنون محبوب‌ترین مدل کولر گازی اسپلیت باشد. کولر دو تکه دو مدل دارد. بعضی از مدل‌ها فقط کولر هستند و دسته دوم نقش کولر و بخاری را بازی می‌کنند. اسپلیت نیازی به سوراخ توی شیشه پنجره یا دیوار اتاق ندارد و از این نظر کار را آسان کرده است. از طرف دیگر فضای بزرگ‌تری را خنک می‌کند. اگر اتاق و سالن تا حدود ۶۰ متر وسعت داشته باشند، با این نوع کولر حسابی خنک می‌شوند.

اسپلیت ایستاده

اسپلیت ایستاده بهترین کولر گازی‌ست که می‌تواند سالن‌های بزرگ خانگی یا اداری را خنک کند. این مدل کولر بیشتر از یک متر بلندی دارد و برای اتاق‌های معمولی مناسب نیست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا