گوناگون

نیاز به 2 هزارمیلیارد و 3 سال زمان برای اتمام پروژه‌ها/ 35 میلیارد طلب داریم

مصطفی مدبر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه‌ای که در اولین روزهای حضورش در شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی بر توجه به آن تاکید کرده بود، اظهار داشت: گفته بودم به خاطر حجم زیاد پروژه‌های نیمه کاره که از قبل مانده و تا زمان اتمام آنها هیچ پروژه جدیدی را آغاز نمی‌کنیم؛ همچنان هم بر روی این موضوع تاکید دارم.

استارت پروژه‌های جدید فقط بنا به ضرورت انجام می‌شود
وی ادامه داد: در این میان البته بنا به ضرورت و اگر درخواست مطرح شده برای استارت پروژه جدید توجیه قابل قبولی داشته باشد آن را بررسی می‌کنیم و در صورت نیاز عملی خواهیم کرد در غیر این صورت تا زمان اتمام کامل پروژه‌های نیمه تمام در دست کار، هیچ پروژه دیگری را در تهران و سایر شهرستان‌ها استارت نمی‌زنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در پاسخ به این پرسش که “آیا تا به امروز درخواستی برای استارت پروژه جدید داشته‌اید”؟،خاطرنشان کرد: نه؛ درخواستی نداشتیم شاید به این دلیل که همه استان‌ها و شهرستان‌ها پروژه‌های نیمه تمامی دارند که هنوز به بهره برداری نرسیده‌اند.

درخواست برای تغییر برخی پروژه‌ها
مدبر به یک موضوع دیگر اشاره کرد و گفت: فقط این که طی این مدت درخواست‌هایی مبنی بر تغییر پروژه داشتیم. به طور مثال در میانه یک  سالن 2500 نفری در دستور کار بودکه از قبل چگونگی ساخت و ساز و بهره برداری از آن تعریف شده بود اما طی این مدت درخواست تغییر کاربری آن و تبدیل شدنش به استخر داده شده است که باید به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد. اگر برای این تغییر و تبدیل توجیه قابل قبولی باشد آن را انجام می‌دهیم.

افتتاح برخی پروژه‌ها به مناسبت هفته دولت
وی با بیان این که در برنامه داریم طی شش ماه اول سال و تا پیش از هفته دولت تعداد زیادی از پروژه‌های در دستور کار را به مرحله بهره برداری برسانیم، خاطرنشان کرد: البته انجام این کار هم مستلزم تزریق به موقع بودجه لازم است. حتی اگر بتوانیم سعی می‌کنیم تعدادی از پروژه‌ها را خیلی زودتر از هفته دولت به بهره برداری برسانیم. در این زمینه نظرمان روی اتمام تعد زیادی از پروژه است.

284 پروژه در اختیار شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است
مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی با تاکید بر اینکه 3 هزار و 500 پروژه در اختیار وزارت ورزش و جوانان است، گفت: البته از این تعداد تنها 284 پروژه، پروژه ملی است که به صورت نیمه کاره بوده و در اختیار شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است.

2 هزار میلیاردتومان برای اتمام پروژه‌ها می‌خواهیم
“در مجموع برای این تعداد پروژه نیمه کاره که از آن نام بردید به چه میزان بودجه لازم دارید تا بتوانید از آنها بهره‌برداری کنید؟” مدبر در پاسخ به این پرسش مهر گفت: اگر امروز 2 هزار میلیارد تومان بودجه در اختیار شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی قرار بگیرد، می‌توانیم ظرف مدت زمان 3 سال تمام این پروژه‌ها ر ا سازماندهی کرده و به مرحله افتتاح برسانیم.

بودجه سال 93 شرکت چقدر است؟
وی تصریح کرد: امسال بودجه کمی در اختیار شرکت گذاشته شده؛ در واقع بودجه ما از 218 میلیارد تومان سال گذشته به 117میلیارد تومان کاهش داشته است. اگر بخواهیم فقط با این میزان بودجه کمی که در اختیار داریم پیش برویم زمان زیادی لازم می‌شود تا به وضعیت تمام پروژه‌های نیمه کاره رسیدگی کنیم هرچند احکامی قانونی وجود دارد که دست ما را در این زمینه باز گذاشته است.

سه راهکار قانونی برای کمک مالی به اتمام پروژه‌ها
مدبر در توضیح احکام قانونی که به آن اشاره داشت، اظهار داشت: به طور مثال و بر اساس یک حکم قانونی می‌توانیم بخشی از پرژه‌های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کنیم و با پول حاصل از فروش آنها برای رسیدگی به سایر پروژه‌ها استفاده کنیم. استفاده از فاینانس برای پروژه‌های بزرگ مانند دهکده‌های ورزشی راهکار دیگری است. در این صورت پروژه‌هایی مانند یادگار امام، ثامن مشهد، میانرود شیراز، نقش جهان اصفهان و مجموعه آزادی که دهکده های ورزشی نامیده شده اند طی مدت سه سال تکمیل خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه برای استفاده از این احکام قانونی مسیر کار طولانی است اما مقدمات کار در حال انجام است، یادآور شد: سومین راهکار قانونی بهره بردن از اوراق مشارکت است که در قانون بوجه آمده است تا پیمانکاران از این محل به بخشی از مطالبات خود دست پیدا کنند. به هر حال اگر همه این شرایط به موقع برای ما مهیا شود اتمام کامل پروژه‌ها طی مدت زمان سه سال امکان پذیر می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در مورد اینکه “با در نظر گرفتن همه این موارد از چه سالی استارت پروژه‌های جدید آغاز می‌شود”؟، گفت: نمی‌توانم سال جدیدی را مشخص کنم همان طور که گفتم فعلاً در نظر داریم استارت پروژه‌های جدید را چه برای امسال و چه سال‌های آینده بر اساس ضرورت و نیازی که دیده می‌شود، انجام دهیم.

35 میلیارد تومان از فدراسیون‌ها طلب داریم
“شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در مجموع چه میزان طلب از نهادهای دیگر دارد؟” وی در پاسخ به این پرسش مهر گفت: از فدراسیون‌ها بابت محل‌هایی که در اختیارشان گذشته‌ایم و بابت آن به ما اجاره می‌دهند، طلب‌هایی داریم که آن هم درون سازمانی به حساب می‌آید.

مدبر با تاکید بر اینکه طلب شرکت توسعه نگهداری اماکن ورزشی از فدراسیون‌ها بابت قرارداد سال‌های گذشته است، به خبرنگار مهر گفت: 35 میلیارد تومان از تمام فدراسیون‌هایی که محل‌هایی را در اختیارشان قرار داده‌ایم، طلب داریم. دستیابی به این میزبان طلب هم در قالب گردش مالی میان ما، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌ها شدنی است. به هر حال فدراسیون‌ها از وزارت بودجه می‌گیرند و فدراسیون‌ها هم باید به شرکت بابت اجاره بهای مکان‌های‌شان پولی بدهند.  بعید نیست اگر طلب خود از فدراسیون‌ها را از محل بودجه آنها که باید از وزارت بگیرند بگریم. سال گذشته وزارت کمک کرد و بخشی از طلب ما را از محل بودجه فدراسیون‌ها پرداخت کرد.

وی با تاکید بر اینکه این 35 میلیارد تومان در بخش جاری هزینه خواهد شد نه عمرانی گفت: بودجه بخش عمرانی باید از محل دولت تامین شود بنابراین از طلبی که از فدراسیون‌ها داریم، نمی‌توانیم برای ساخت و ساز استفاده کنیم.

فقط 55 درصد بودجه سال 92 را گرفتیم
مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی با تاکید بر اینکه بودجه امسال این شرکت 48 درصد کاهش داشته، گفت: ضمن اینکه بابت بودجه سال 92 تقریباً 55 درصد اعتبارات گرفتیم اما سازمان برنامه ریزی و نظارت راهبردی قول‌هایی برای تخصیص بهتر بودجه در سال جاری داده است. این که چقدر این قول عملی شود را نمی‌دانم اما به هر حال دوستان ما در دولت به ورزش توجه دارند و مشکلات ما را می‌دانند.

مدبر در مورد پروژه نقش جهان و زمان اتمام آن گفت: اگر بتوانیم از بودجه فاینانس استفاده کنیم و اعتبار لازم برای آن را مهیا کنیم شرایط برای پیگیری سریعتر کار مهیا می‌شود. ضمن اینکه قرار است از کمک‌های استانی و شرکت فولاد هم بهره ببریم. در کل اگر بودجه‌های لازم فراهم شود، می‌توان به سرعت کار را پیش برد چون پیمانکار طلب‌هایی دارد و بودجه‌ای هم برای خرید تجهیزات مورد نیاز لازم است.

مخالف واگذاری اماکن ورزشی به فدراسیون‌ها نیستم
مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در مورد این که پیشنهاد برخی این است که اماکن ورزشی در اختیار فدراسیون‌ها قرار بگیرد نه شرکت، گفت: مخالف نیستم اما در این مورد بحث قانونی مطرح است و این کار باید در قانون مطرح شود به هر حال فدراسیون‌ها می‌توانند از امکانات دولتی بهره‌مند شوند اما در اختیار گذاشتن اماکن ورزشی به فدراسیون‌ها نیازمند یک سری ساز و کارهای قانونی است اگر موانع قانونی برداشته شود از نظر ما هیچ مشکلی وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا