به گزارش میهن پست – وقتی به داخل ماکسیما ۲۰۱۶ قدم میگذارید، به نظر میرسد که در داخل یک نسخه چهار در از یک سوپرماشین GT-R قرار میگیرید. این موضوع، زمانی بیشتر تأیید میشود که کنسول میانی را مشاهده کنید؛ طراحی این کنسول به مانند GT-R با ۷ درجه تمایل به سمت راننده صورت گرفته …
آخرین باری که نیسان به فکر تجدید نظر کلی در طراحی «ماکسیما» افتاد، به سال ۲۰۰۸ میلادی باز میگردد. از آن زمان تاکنون، بهجز یک آپدیت متعادل در سال ۲۰۱۲، بقیه تغییرات آنچنان کوچک و جزئی بودهاند که بسیاری حتی متوجه آنها هم نشدهاند. در همین حال، با معرفی مدل جدید ماکسیما ۲۰۱۶ در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵، همهی این موارد دچار تغییر شدهاند.
نیسان با معرفی این نسخه جدید از ماکسیما، دوباره نگاهها را به سمت خود جلب کرده است. در این مطلب قصد داریم ببینیم که این تغییرات، چقدر ارزش هنری داشتهاند و یا اینکه از لحاظ مکانیکی، تأثیرگذار بودهاند.
نکات اولیهنیسان ماکسیما ۲۰۱۶ دومین مدل بعد از مورانو کراساور است که از زبان طراحی جدید کمپانی استفاده میکند. برخی از جنبههای عمده این طراحی تهاجمی در مواردی چون چراغهای جلوی طرح بومرنگ، جلوپنجرههای U شکل دوتایی، تلاقی خطوط بدنه، الگوهای کرومی در جلو و عقب، ستونهای بدنه عقب طرح مشکی و طراحی برآمده پنلها و گلگیرها ظهور پیدا میکند.
وقتی به داخل ماکسیما ۲۰۱۶ قدم میگذارید، به نظر میرسد که در داخل یک نسخه چهار در از یک سوپرماشین GT-R قرار میگیرید. این موضوع، زمانی بیشتر تأیید میشود که کنسول میانی را مشاهده کنید؛ طراحی این کنسول به مانند GT-R با ۷ درجه تمایل به سمت راننده صورت گرفته است. در نتیجه، تمام کنترلها و سوئیچهای ضروری به آسانی در دسترس راننده قرار میگیرند و این کابین میتواند از این لحاظ، نمونهای برای دیگران باشد.
عملکرد
سیستم پیشرانه و انتقال قدرت در نیسان ماکسیما مدل ۲۰۱۶ اساساً از نسل قبلی به همراه آورده شده و تنها یک سری تغییرات جزئی با هدف افزایش اندک قدرت و بهینهسازی مصرف سوخت در آن اعمال شده است. همانند نسل قبلی ماکسیما، تنها گزینه پیشرانه در دسترس، یک موتور ۳/۵ لیتری V6 تنفس طبیعی است که قدرتی برابر ۳۰۰ اسببخار تولید میکند؛ یعنی به اندازه ۱۰ اسببخار بیشتر از نسخه قبلی. ولی در همین حال، هنوز هم حداکثر گشتاوری برابر ۳۵۳/۸ نیوتنمتر دارد.
تمام قدرت تولیدی موتور از طریق یک سیستم CVT یا انتقال قدرت متغیر پیوسته به چرخهای جلو توسط ۶ دنده فاکس منتقل میشود. با وجود اندکی افزایش در قدرت خروجی موتورو، نیسان ماکسیما ۲۰۱۶ از مصرف سوخحت بهتری نسبت به قبل برخوردار شده است. در حالی که در نسل قبلی، مصرف سوختی برابر ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۹/۰۵ لیتر در جاده در هر ۱۰۰ کیلومتر شاهد بودیم، خودروی جدید به مصرف سوختی برابر ۱۰/۷ لیتر در شهر و ۷/۸۴ لیتر در جاده با استفاده از بنزین پرمیوم بدونسرب دست یافته است.
برای ایجاد چابکی بیشتر در شاسی و بهبود دینامیک رانندگی، نیسان برای مدل ۲۰۱۶ از ماکسیما، شرایطی از رانندگی را ارائه داده که در آن مواردی مانند میزان وزن سیستم فرمان، حساسیت پدال گاز، تیونینگ سیستم گیربکس و صدای موتور میتوانند بین دو حالت «نرمال» و «اسپورت» توسط راننده تنظیم شوند.
تنظیمات سیستم تعلیق در مدل جدید ماکسیما ۲۰۱۶ به این صورت است که از یک دامپر-استراتها در جلو و سری مولتیلینک در عقب استفاده شده است. در همین حال، در تریم SR که در جهت عملکرد بیشتر ماکسیما طراحی شده است، سیستم تعلیق در جلو توسط دامپرهای با صلبیت بیشتر و میلههای ضدّ لغزش ارتقا مییابد.
به جز مدل پایه، تمام نیسان ماکسیماهای ۲۰۱۶ اسپورت سدان میتوانند از سیستم «کنترل سواری هوشمند» استفاده کنند؛ سیستمی که با اعمال ترمز به صورت جداگانه برای هر کدام از چرخها، باعث میشود که شاسی بر روی سطح جاده کاشته شود.
تازههای مدل ۲۰۱۶
نسبت به نسل قبلی ماکسیما، نسخه ۲۰۱۵ به اندازه ۲۵ درصد دارای صلبیت بیشتر و ۳۷/۲ کیلوگرم وزن کمتر است؛ موضوعی که باعث میشود نسبت کلی قدرت به وزن کاهش یابد و در همین حال، موجب بهبود عملکرد و مصرف سوخت میشود.
نیسان ماکسیما ۲۰۱۶ طولی به اندازه ۴۸۹۷ میلیمتر دارد (یعنی ۵۶ میلیمتر بیشتر از مدل قبلی). همچنین عرض آن ۱۸۵۹ میلیمتر و فاصله محوری آن نیز ۲۷۷۶ میلیمتر است. نیسان ماکسیمای جدید دارای ارتفاع سواری به اندازه ۳۳ میلیمتر پایینتر از نسل قبل است؛ موضوعی که میتواند در عملکرد آن در پیچها و دینامیک کلی رانندگی مفید باشد.
برای مدل ۲۰۱۶، بالاترین سطح تریم، یعنی نیسان ماکسیما پلاتینیوم گزینه «نیسان کانکت» را در اختیار قرار میدهد. نیسان کانکت برنامهای است که شامل سیستم کنترل قفل از راه دور، استارت از راه دور، نشانگر موقعیت، هشدار برخورد و یادآوری زمان سرویسهای نگهداری و همینطور سرویسهای ضروری میشود و به راحتی از طریق خودرو یا گوشی هوشمند قابلدسترسی است.
نیسان ماکسیما ۲۰۱۶ که در ماههای آینده سال جاری میلادی عرضه خواهد شد، در ۵ سطح تریم مختلف در دسترس خواهد بود. مدل پایه، تریم S نام دارد. این در حالی است که بالاترین سطح نیسان ماکسیما متعلق به تریم پلاتینیوم است. در نیسان ماکسیما ۲۰۱۶ هیچگونه آپشن اضافی مستقلی ارائه نمیشود و امکانات اضافی، در قالب سطوح تریم مختلف هستند.
تریم پایه S دارای شروع قیمتی برابر ۳۳۲۳۵ دلار است که ۱۱۲۰ دلار بیشتر از مدل قبلی نشان میدهد. ولی در همین حال، امکانات جدید زیادی به آن اضافه شده که در نسل قبل در این سطح در دسترس نبودهاند. برخی از امکانات مهم در این مدل به شرح زیرند:سیستم راهبری
دو نمایشگر ۷ و ۸ اینچی
استارت فشاری
سیستم کنترل هوای دوگانه اتوماتیک
چرخهای ۱۸ اینچی آلومینیومی
تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت و صندلی مسافر در ۴ جهت
سطح بعدی، تریم SV است که قیمت آن از ۳۵۲۱۵ دلار شروع میشود و امکانات زیر را به موارد استفاده شده در تریم S اضافه میکند:
صندلیهای چرمی همراه با گرمکن
گرمکن آینههای بغل و همینطور یکپارچگی راهنماها با آنها
تنظیم خودکار پشتی صندلی
حسگرهای پارکینگ جلو و عقب
تریم متوسط SL دارای شروع قیمت ۳۷۷۱۵ دلار است که ویژگیهای زیر را به نیسان ماکسیما اضافه میکند:
هشدار برخورد از جلو
گرمکن غربیلک فرمان
ترمز خودکار
سیستم صوتی Bose با ۱۱ اسپیکر و حذف نویز
تشخیص نقطه کور
سقف آفتابگیر دو تکه
هشدار ترافیک پشتسر
سیستم کروز کنترل انطباقی
تریم SR که در جهت عملکرد بیشتر در نیسان ماکسیما طراحی شده، شروع قیمتی برابر ۳۸۴۹۵ دلار داشته و امکانات زیر را اضافه میکند:
طرح چرم فاکس و صندلیهای چرمی آنیلینمانند
چرخهای آلومینیومی ۱۹ اینچی
پدالهای آلومینیومی
چراغهای نوربالای LED
پدل شیفترها
«پلاتینیوم» بالاترین سطح نیسان ماکسیما ۲۰۱۶ است که قیمت آن از ۴۰۶۸۵ دلار آغاز میشود و علاوه بر اینکه تمام امکانات گفته شده در تریمهای قبل را شامل میشود، دارای تجهیزات زیر نیز هست:دوربین نمای ۳۶۰ درجه پیرامونی نیسان
برفپاککنهای حساس به باران
حافظه تنظیمات برای راننده
سیستم پایش خوابآلودگی راننده
سایبان پنجره عقب خودکار
در مجموع باید گفت که فارغ از هر تریمی که از نیسان ماکسیما اسپورت سدان ۲۰۱۶ تهیه میکنید، با مجموعهای از امکانات متناسب با هزینهای که پرداختهاید، روبرو خواهید بود.
منبع:nissanusa