Mihanpostاقتصادیبازاربورس

چه عواملی پا روی ترمز شتاب بورس گذاشت ؟

به گزارش میهن پست – در شرایطی که روند نگران کننده ای در بازار سرمایه حاکم شده و شتاب پایین آمدن افزایش یافته است،همه ی ارگان ها باید بازار را از خود دانسته و با یکدیگر همکاری کنند و سازمان بورس اجازه ندهد حقوقی ها بازار را خراب کنند زیرا همچنان بازار پول جذاب بوده و این جذابیت مانع از خروج سرمایه از بازار پول شده است.یک فعال بازار سرمایه نسبت به عملکرد نهاد ناظر بازار سرمایه انتقاد کرد و گفت:دخالت حقوقی‌های بازار در روزهای اولیه انتشار بیانیه هسته‌ای و شتابزدگی در تصمیم گیری، باعث متوقف شدن روند رشد بورس و خدشه دار شدن اعتماد سرمایه گذاران شد.

 عظیم ثابت – مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه آرمان در خصوص علت ریزش های سنگین بورس در هفته اخیر گفت: تکاپوی سازمان بورس و حقوقی های بازار در روزهای اولیه بعد از بیانیه لوزان و عجله بی رویه برای کنترل بازار، موجب جلوگیری از ادامه روند مثبت بورس شد.

 وی افزود:از آنجایی که روند بازار سرمایه در 15 ماه گذشته نزولی بوده و بسیاری از سرمایه گذاران زیان های 20 تا 50 درصدی متحمل شده بودند، بازار سرمایه هنوز جا داشت تا با خوش بینی ناشی از توافق هسته ای با رشد مواجه شود، اما متاسفانه سازمان بورس به همراه حقوقی ها و سازمان خصوصی سازی در روند بازار سرمایه دخالت کرده و خیلی زود روند بازار را تغییر دادند. به این ترتیب شتاب زدگی در تصمیم گیری ، به جای استفاده از فرصت، فرصت سوزی و دلزدگی از بازار ایجاد کرد.

 وی در ادامه گفت: وجود خوشبینی بیش از حد مسئولان باعث شد تا جلوی رشد بورس را گرفته و به اصطلاح بازار را منطقی کنند، این در حالی است که نهاد ناظر نباید در روند بازار دخالت کرده و تنها باید درشفاف شدن بازار و استفاده نکردن از رانت نظارت کند نه اینکه به محض مثبت شدن بازار، برای جلوگیری از شتاب بورس و رسیدن به تعادل عجله کند.

 وزن دهی بیش از حد بازار به مسائل سیاسی

ثابت با بیان اینکه نگرانی از پرونده سیاسی همچنان در بازار سرمایه وجود دارد، تصریح کرد: بازار سرمایه بیش از حد به مسائل سیاسی وزن می دهد و با توجه به اینکه در فصل برگزاری مجامع قرار داریم سرمایه گذاران میتوانند دید خود را بلند مدت کنند زیرا هنوز قیمت سهام شرکتها رشد چندانی نکرده و سهامداران می توانند برای رفتن به مجمع و گرفتن سود برنامه ریزی کنند.

 وی اضافه کرد: علاوه بر اینکه خبرهای مثبتی از کاهش نرخ سود سپرده بانکی و لایحه خروج غیر تورمی از رکود در راه است و بازارهای موازی با ثبات نسبی مواجه شده و نگرانی قابل ملاحظه‌ای بازار را تهدید نمی کند، اما بدبینی و وزن دهی زیاد به شایعات موجب شده تا بازار شادابی لازم را نداشته باشد.

بازار بورس

 نباید عرضه ها موجب ترس شود

مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه آرمان تصریح کرد:بنابراین برای بهتر شدن شرایط باید نظارت‌ها نظامند شده و شرکتهای حقوقی برای منافع خود بازار را خراب نکنند ، همچنین نباید عرضه ها در بازار ترس ایجاد کند، زیرا عرضه های زیاد برای خریداران یک علامت است و یکی از دلایلی که بازار به سمت خرید نمی رود این است که به محض مثبت شدن بازار، با عرضه های سنگین جلوی آن گرفته می شود.

 به گفته وی، منافع شخصی و گروهی از سوی برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها علت بروز این رفتار است، زیرا آنها توجه نمی‌کنند که بازار سرمایه محل کسب درآمد است و باید خویشتن داری کرده و به نفع بازار سرمایه حرکت کنند. این در حالی است که همواره مردم را به سرمایه گذاری در بورس و آوردن پول به بازار تشویق می‌کنند، اما زمانیکه بورس به صورت مداوم گرفتار کاهش قیمت ها می شود طبیعتا مردم از سرمایه گذاری ترسیده و اعتماد آنها خدشه دارمی شود.

 حقوقی ها در مقابل عرضه سهم پاسخگو باشند

وی خاطرنشان کرد:بنابراین باید اقداماتی صورت گیرد تا بازار سرمایه جذاب شده و حقوقی ها در مقابل عرضه های سنگین خود پاسخگو باشند، زیرا منابعی که در ابتدای سال وارد بورس شد در حال خارج شدن است و این نشانه و علامت خوبی برای بازار نیست. این در حالی است که بازار سرمایه در فصل برگزاری مجامع باید بهترین بازار برای سرمایه گذاران باشد، اما علی رغم اینکه اخبار مثبتی نسبت به دو سال گذشته در بازار وجود دارد، اما عرضه های کوتاه مدت نفس بازار را گرفت و از شکل گیری روند مثبت بورس جلوگیری کرد.

  اعتماد سرمایه گذاران خدشه دار شد

این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: تا زمانیکه ابهام در بازار وجود دارد خریداران نسبت به خرید سهم اقدام نکرده و فروشندگان عرضه ها را زیاد می کنند. در حال حاضر اعتماد سرمایه گذاران به بورس خدشه دار شده و بهبود آن به گذر زمان و ایجاد شوک هایی مانند کاهش نرخ سود سپرده های بانکی،کاهش نرخ نفت و اخبار مثبت سیاسی نیاز دارد تا اعتماد به بازار سرمایه برگردد.

 ثابت با اشاره به اینکه مشکل بازار سرمایه وجود دید کوتاه مدت است، تاکید کرد:در این شرایط سازمان بورس باید قانون گذاری و سیاست گذاری را مدنظر قرار دهد، زیرا در بازاری که دامنه نوسان و حجم مبنا وجود دارد عرضه های سنگین روند بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 سازمان بورس جلوی حقوقی ها را بگیرد

وی عنوان کرد: در شرایطی که روند نگران کننده ای در بازار سرمایه حاکم شده و شتاب پایین آمدن افزایش یافته است،همه ی ارگان ها باید بازار را از خود دانسته و با یکدیگر همکاری کنند و سازمان بورس اجازه ندهد حقوقی ها بازار را خراب کنند زیرا همچنان بازار پول جذاب بوده و این جذابیت مانع از خروج سرمایه از بازار پول شده است.

 همه همدلی کنند

این فعال بازار سرمایه به پیش بینی آینده بورس پرداخت و گفت:نسبت به آینده بازار سرمایه خوش بین هستم، زیرا زمان زیادی برای اصلاح بازار صرف شده و شرایط نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است این در حالی است که باید هر چه سریعتر در خصوص کاهش نرخ سود سپرده های بانکی تصمیم گیری شود تا با معقول تر شدن نرخ سود، منایع به سمت تولید و اشتغال حرکت کند.

 وی با بیان اینکه سال 1394 قطعا بهتر از سال 1393 خواهد بود، پیش بینی کرد که امسال زیان سهامداران بورس در سال گذشته جبران شود زیرا بازار در شرایط خوبی قرار دارد اما باید اعتماد سازی لازم صورت بگیرد و همه همدلی کنند تا بازار روزهای پر رونق خود را تجربه کند، زیرا خبرهای مثبتی در راه است که به نفع بازار سرمایه خواهد بود و سرمایه گذاران برای منتفع شدن باید نگاه خود را اصلاح کنند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا