Mihanpostاقتصادیبانک هامسکن

چرا مصوبه پرداخت وام مسکن خبرنگاران اجرایی نمی شود ؟

به گزارش میهن پست – با این حال ماهها از تعیین این شرط بانک مرکزی گذشته و با وجود کاهش ۱۵ درصدی نرخ تورم در طول سال گذشته به نظر می رسد که شرط بانک مرکزی برای طرح وام مسکن خبرنگاران در شورای پول واعتبار فراهم شده باشد.

مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد که وام مسکن خبرنگاران در صورت صدور مجوز از سوی رییس کل بانک مرکزی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار خواهد گرفت.

در حالی به نظر می رسد موانع سخت در مقابل افزایش وام مسکن و سایر تسهیلات مسکنی به ویژه تورم بر طرف شده و به زودی طرح های پیشنهادی در این رابطه در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار خواهد گرفت که در این بین وام مسکن خبرنگاران که حدود سه سال از طرح موضوع آن می گذرد همچنان بلاتکلیف مانده است.

در اوایل سال ۱۳۹۱ با تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور وقت (محمود احمدی نژاد)، در مصوبه‌ای به امضای رحیمی-معاون اول رییس جمهور وقت- نسبت به اختصاص تسهیلات وام مسکن به خبرنگاران تاکید شد.

بنابر بند (۶) این مصوبه بانک مرکزی موظف شد تا نسبت به توزیع ۵۰۰۰ هزار فقره تسهیلات مسکن به خبرنگاران با معرفی وزارت فرهنگ و ارشاد بین بانکهای عامل اقدام کند که مبلغ این تسهیلات برای ساخت مسکن ۴۵ میلیون تومان و برای خرید ۳۰ میلیون تومان تعیین شد.

همچنین در این مصوبه عنوان شد که نرخ سود تسهیلات مشارکت مدنی و فروش اقساطی این تسهیلات ۱۲ درصد است که مابه التفاوت آن با نرخ های مصوب بانک مرکزی از محل یارانه سود بانکی در بودجه سالانه تامین می شود.

اما بعد از این مدت و نامه نگاری های انجام شده از سوی انجمن صنفی روزنامه نگاران برای پیگیری موضوع در دولت جدید و از سوی بانک مرکزی، این بانک در سال گذشته اعلام کرد که نبود شرایط تورمی، شرط لازم برای طرح مجدد این موضوع در شورای پول و اعتبار است.

با این حال ماهها از تعیین این شرط بانک مرکزی گذشته و با وجود کاهش ۱۵ درصدی نرخ تورم در طول سال گذشته به نظر می رسد که شرط بانک مرکزی برای طرح وام مسکن خبرنگاران در شورای پول واعتبار فراهم شده باشد.

با ابن وجود میرمحمد صادقی-مدیر کل اعتبارات بانک مرکزی- به ایسنا گفت که در صورت موافقت رییس کل بانک مرکزی وام مسکن خبرنگاران در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار خواهد گرفت.

در حالی احتمالا امروز -سه شنبه- با تشکیل شورای پول و اعتبار افزایش وام مسکن مورد بررسی و تصویب قرار می گیرد که میر محمد صادقی تاکید کرد که وام مسکن خبرنگاران در دستور کار این جلسه نبوده و در ادامه اگر رییس کل اجازه دهد در جلسه‌ای دیگر مطرح خواهد شد.

البته باید توجه داشت که طرح فوق مربوط به سه سال پیش بوده که سقف وام خرید مسکن ۲۰ میلیون تومان بود بنابراین در صورت طرح مجدد این موضوع در شورای پول و اعتبار به طور حتم رقم ۳۵ میلیون تومانی که در آن سال برای وام خرید مسکن خبرنگاران پیشنهاد شده بود افزایش خواهد یافت زیرا هم‌اکنون وام خرید مسکن در شرایط عادی ۳۵ میلیون تومان است.

منبع : ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا