Mihanpostپیشنهاد سردبیرمحيط زيست

گرسنگی و جاده،جان پلنگ های گلستان را می گیرد + عکس

به گزارش میهن پست – طی کمتر از ۱۰ روز لاشه دو قلاده پلنگ در غرب و شرق گلستان کشف شد مرگی که به عقیده کارشناسان به دلیل گرسنگی پلنگ ها و همچنین عبور جاده از دل پارک ملی گلستان رقم خورده است.

جدا از اینکه شکار یکی از مهم ترین عوامل انقراض و نابودی گونه های جانوری است، تخریب و نابودی محیط زیست یکی از عواملی است که می توان برای انقراض یک جانور نام برد. آنچه مشخص است باید جلوی کشته شدن این حیوانات را گرفت و برای حفظ بیشتر از زیست بوم های این حیوانات فکری کرد تا دیگر شاهد چنین اتفاق هایی نباشیم.

هفته گذشته لاشه یک قلاده پلنگ در شهرستان بندرگز که با ضربه جسم سخت از پا درآمده پیدا شد و واقعیت تلخ تخریب محیط زیست را بیشتر نشان داد. شامگاه سه شنبه ۹ دی نیز با اعلام مسئولان محیط زیست گلستان، یک قلاده پلنگ پس از برخورد با خودرو های عبوری زخمی شده و پس از رساندن خود به جنگل تلف شده است.

پلنگ گلستان
پلنگ گلستان

کاهش منابع غذایی باعث نزدیک شدن پلنگ به جوامع انسانی است
یک کارشناس ارشد محیط زیست افزود: کاهش منابع غذایی موجوات در زیستگاه های طبیعی خود به دلیل عواملی چون شکار غیر مجاز و بی رویه باعث نزدیک شدن پلنگ به جوامع انسانی، حمله به دام های اهلی و در نتیجه کشتار پلنگ ها توسط مردم محلی می شود.

الهام نادری با اشاره به تخریب زیستگاه های طبیعی به دلیل توسعه فعالیت های انسانی افزود: جاده سازی های بدون ارزیابی زیست محیطی، بهره برداری بیش از حد از جنگل ها و مراتع، توسعه سکونت گاه های انسانی باعث کاهش وسعت عرصه های طبیعی برای جانوران می شود.

وی خاطر نشان کرد: تخریب زیستگاه های طبیعی باعث جزیره ای شدن زیستگاه های طبیعی و نبود ثبات اکولوژیکی در زیستگاه‌های جانوری می شود.

نادری تصریح کرد: حفاظت از طعمه های پلنگ، مطالعه و شناخت رفتار، شناسایی و حفاظت از زیستگاه های طبیعی پلنگ و جبران خسارات وارده از سود پلنگ به افراد محلی می تواند تاثیر زیادی در رفتار مناسب این حیوان داشته باشد.

این کارشناس ارشد محیط زیست گفت: آموزش و فرهنگ سازی در جوامع محلی زیستگاه های پلنگ، افزایش جریمه و شدت برخورد با عاملین کشتار پلنگ ها از جمله مواردی است که می تواند در حفظ این گونه ارزشمند تاثیر گذار باشد.

وی خاطر نشان کرد: ناآگاهی و بی توجهی مردم به علت ترسی که افراد بومی از پلنگ به خاطر دام های خود دارند باعث می شود با مشاهده این حیوان در اطراف محل زندگی شان سریع دست به نابودی این گونه ارزشمند بزنند.

نادری عبور جاده از پارک ملی گلستان را یکی از خطرات مهم محیط زیست و گونه های نادر جانوری استان دانست و افزود: طی ماه های گذشته علاوه بر این دو پلنگ پلنگ های نر و ماده دیگر و همچنین گونه های مختلف جانوری به دلیل برخورد با خودرو های عبوری از داخل پارک ملی تلف شده اند.

وی اظهار کرد: در صورتی که در اسرع وقت تدابیری برای این موضوع در نظر گرفته نشود ممکن است شاهد انقراض گونه های پارک ملی گلستان باشیم.

وی با تاکید ممجدد بر این که سرمای زمستان و کمبود غذا باعث کشیده شدن جانوران به جاده و نورهای این مسیر می شود، گفت: سرعت زیاد و غیرمجاز خودروها و نبود گارد و حفاظت در کنار جاده باعث می شود تا جانوران به راحتی در پارک تلف شوند.

این کارشناس محیط تصریح کرد: قرار بود برای مرمت جاده پارک که پس از سیل آسیب دید دیواره بتنی احداث نشود و کریدور عبور حیوانات دیده شود ولی این اتفاقات رخ نداد.

پلنگ گلستان
پلنگ گلستان

اثرات جسم سخت به سر پلنگ قابل مشاهده بود
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرگز در خصوص کشف لاشه پلنگ در این منطقه به خبرنگار مهر، گفت: گزارشی در دوم دی ماه توسط همیاران طبیعت محیط زیست بندرگز مبنی بر وجود لاشه پلنگ داده شد.

نفر ادامه داد: این لاشه در مسیر رودخانه جنگل شاه پسند بندرگز بعد از حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی محیط بانان و گروه همیاران طبیعت کشف و ضبط و به سازمان حفاظت محیط زیست استان گلستان انتقال پیدا کرد.

وی با بیان اینکه این پلنگ ۱۸ ماهه بود افزود: دم این حیوان آسیب دیده بود و اثرات جسم سخت به سر پلنگ قابل مشاهده بود و بررسی های بیشتری باید بر روی آن انجام بگیرد.

نفر با بیان اینکه پلنگ شب فعال است و در زیستگاه صخره ایی زندگی می کند، توضیح داد: امکان دارد که به دلیل بیماری از صخره پرتاب شده باشد.

وی با اشاره به حضور پرندگان لاشخور در گزارش کشف این پلنگ ادامه داد: آسیب دیدگی در دم پلنگ هم می تواند به دلیل حضور این پرندگان باشد هر چند هنوز چیزی مشخص نیست.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرگز گفت: با توجه به اینکه گلوله ایی هم در بدن پلنگ مشاهده نشده است احتمال حضور شکارچی هم وجود ندارد.

وی در خصوص احتمال دیگر مرگ این حیوان گفت: با توجه به این که در آن منطقه حضور دامی و فضله دامی هم وجود نداشته امکان ضرب و شتم توسط مردم هم خیلی کم است.

نفر با بیان اینکه حضور پلنگ در ریستگاه های جنگلی ما نشان دهنده وجود چرخه اکوسیستم طبیعی است افزود: این نشان می دهد که منطقه ما احیا است.

پلنگ گلستان
پلنگ گلستان

سر پلنگ توسط یک تیزی برش داده شده است
محمود شکیبا کارشناس اداره کل محیط زیست استان گلستان در خصوص علت مرگ پلنگ در بندرگز گفت: به نظر می رسد به سر پلنگ تبر خورده است ولی با توجه به اینکه زمان زیادی از زمان مرگش گذشته بود خیلی نمی توان با قاطعیت در این خصوص صحبت کرد.

وی ادامه داد: بررسی های بیشتری که ما در این پلنگ انجام دادیم نشان می دهد که سر حیوان توسط یک تیزی برش داده شده است اما همه این ها در حد تئوری است.

شکیبا با بیان اینکه اطلاع و آموزش بیشترین سهم را در برخورد ایمن با حیوانات را دارد، خاطر نشان کرد: باید به مردم آموزش دهیم که پلنگ خطرناک و آسیب رسان نیست.

وی ادامه داد: باید فعالیت های زیادی برای تنویر افکار عمومی مخصوصا در سطح جوامع محلی یعنی جایی که مردم در ارتباط مستقیم با پلنگ و سایر گونه ها هستند انجام دهیم.

وی با بیان اینکه پلنگ در گلستان وضعیت نسبتا خوبی دارد افزود: این حیوان می تواند خودش را با هر شرایط وفق دهد و حتی در نقاط شمالی استان گلستان هم دیده شده است.

وقتی شاهد تلاش های بسیاری برای جلب رضایت طرح یوزپلنگ ایرانی بر روی لباس تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی برزیل بودیم خوب است که برای حفظ محدود قلاده های پلنگ هم تلاش کنیم تا شرمنده نسل آینده نشویم.

منبع:mehrnews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا