گوناگون

پیشروی ارتش در شمال عراق

کیهان نوشت:

نیروهای مسلح عراق به تروریست‌های داعش در شمال این کشور ضربات سنگینی وارد آوردند و پیشروی خود را در استان صلاح‌الدین آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، دیروز مراکز تجمع شبه نظامیان داعش در هفت شهر و منطقه شمال عراق از هوا و زمین هدف حمله زمینی و هوایی نیروهای ارتش و داوطلبان مردمی و عشایر قرار گرفتند.

تلفات عناصر داعش در منطقه «جرف الصخر» واقع در شمال استان بابل 35 نفر، در «تل عفر» 30 تروریست، در صحرای «الجلام» واقع در شمال سامرا، 25 نفر، در «تکریت» 40 نفر و در «بیجی» ده‌ها نفر گزارش شد. در عملیات بیجی، «ابوعبدالرحمن الناصری» از سران داعش و از نزدیکان «صدام» معدوم نیز توسط نیروهای دولتی دستگیر شد.

ارتش عراق همچنین، حمله تروریست‌های داعش به منطقه «الدجیل» را ناکام گذاشت.

در این عملیات، صدها عشایر نیز حضور داشتند. عشایر منطقه «حویجه» نیز نفربرهای عناصر داعش را به آتش کشیدند و سرنشینان نفربرها را کشتند.

در استان دیاله نیز نیروهای مردمی و ارتش عراق تعداد زیادی روستا را آزاد کردند و ده‌ها تروریست را به هلاکت رساندند. شمار تلفات تروریست‌ها تنها در منطقه «امام ویس» این استان 15 نفر اعلام شد. در این عملیات، مقادیر زیادی سلاح ساخت رژیم صهیونیستی از مواضع تروریست‌ها کشف شد.

در استان دیاله همچنین، ارتش برای آزادسازی «سدالعظیم» از اشغال داعش دست به عملیات زد. درباره نتایج این عملیات تا عصر دیروز گزارشی نرسیده است.

در همین حال، عملیات پاکسازی کامل استان صلاح‌الدین دیروز آغاز شد؛ «صلاح الفتلاوی» فرمانده عملیات سامرا به خبرنگاران گفت، هم‌اکنون نیروهای مسلح عراق بر سه چهارم استان صلاح‌الدین مسلط هستند و عملیات برای پاکسازی کامل این استان نیز از دیروز آغاز شده است. الفتلاوی گفت، اوضاع در استان صلاح‌الدین آن طور که برخی رسانه‌ها ادعا می‌کنند، نگران‌کننده نیست.

عملیات گسترده در حالی علیه داعش ادامه دارد که هر روز شمار داوطلبان برای نبرد با تروریست‌ها بیشتر می‌شود، به طوری که تعداد کل داوطلبان از رقم 2/5 میلیون تن فراتر رفته است.

عشایر «ذی قار» و «المثنی» برای حفاظت از امنیت مناطق «السماوه» و «الناصریه» نیروی مشترک تشکیل دادند. ماموریت این داوطلبان که شمار آنها 1500 نفر اعلام شده است، جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها از مناطق مرزی کویت و عربستان به داخل خاک عراق است.

حدود 5000 نفر ترکمن نیز برای مقابله با تروریست‌ها مسلح شدند.

خبرها از استان الانبار در غرب عراق نیز حاکی است شبه نظامیان وابسته به داعش شهر «الرطبه» که حدود 150 کیلومتری مرزهای اردن قرار دارد را تحت اشغال خود درآوردند. طی دو روز گذشته علاوه بر شهر الرطبه، سه شهر «القائم»، «رواح» و «اناح» نیز تحت کنترل شبه نظامیان داعش درآمد. داعش از ارتش عراق نیز خواست پادگان «اشرف» را تخلیه کند. این پادگان تا یک سال قبل در اختیار منافقین (مجاهدین خلق) قرار داشته است.

دیروز جنگنده‌های ارتش سوریه نیز به مواضع تروریست‌ها در استان الانبار حملاتی انجام داده است؛ در یک مورد از این حملات، حداقل 16 تروریست به هلاکت رسیدند.

حامیان داعش
به گزارش «شفقنا»، بر اساس سندی که اخیرا از سفارت قطر در پایتخت لیبی به بیرون درز کرده، دوحه 800 داوطلب را در کشورهای شمال غرب آفریقا مسلح و به عراق اعزام کرده است.

خبرگزاری فارس نیز گزارش داد، 131 شخصیت سیاسی، مذهبی و دانشگاهی متعلق به 31 کشور جهان از جمله تامین‌کنندگان کمک مالی به گروه تروریستی داعش هستند. بر اساس  اسناد فاش شده توسط آمریکایی‌ها، 28 شخصیت سعودی و 12 شخصیت عراق در صدر کمک‌کنندگان به داعش قرار دارند. در اسناد فوق نام و شغل افراد حامی داعش ذکر شده است.

یک رسانه آمریکایی نیز فاش کرد، آمریکایی‌ها عناصر داعش را در اردن آموزش می‌دادند؛ به گزارش خبرگزاری تسنیم، روزنامه «ورلد نت دیلی» فاش کرد، تروریست‌های داعش در سال 2012 از سوی آمریکایی‌ها در اردن آموزش می‌دیدند.

این در حالی است که دیروز شماری از مشاوران نظامی آمریکا وارد عراق شدند تا به ارتش این کشور در مبارزه با داعش کمک کنند. این خبر را «جان کربی» سخنگوی پنتاگون رسما اعلام کرد.

سایر رویدادها
* بر اثر انفجار دو بمب در منطقه زعفرانیه بغداد، چهار غیرنظامی شهید و هفت تن دیگر مجروح شدند.
* وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد این کشور هیچ ارتباطی با داعش ندارد.
* بر اساس گزارش موسسه مطالعات راهبردی تونس، اکثر رهبران داعش، اهل تونس هستند.
* مسعود بارزانی رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق در بغداد با «رابرت پکرافت» سفیر آمریکا در عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
* گروه داعش در یک بخشنامه تهدیدآمیز از ساکنان موصل خواست دختران خود را به عقد نکاح اعضای این گروه درآورند.!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا