گوناگون

کاهش آلاینده‌ها با حفظ جنگل‌های گرمسیری

جلوگیری از فرسایش جنگل‌های استوایی میزان انتشار گاز کربن در جو را تا یک پنجم کاهش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، کارشناسان مطالعات جوی می‌گویند: جنگل‌های استوایی در تنظیم چرخه کربن سیاره زمین نقش اساسی ایفا می‌کنند. نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد جنگل‌های مناطق استوایی یا حاره بیش از آنچه که تصور می‌شود می‌توانند کربن را در خود جذب کرده و نگه دارند.

به همین منظور زیست‌شناسان دانشگاه «ادینبورگ» حجم کربنی را که توسط جنگل‌های استوایی جذب می‌شوند و همین‌طور حجم گازهای گلخانه‌ای آزاد شده در جو به دنبال نابودی درختان در اثر فعالیت‌های انسانی را اندازه‌گیری کردند. زیست‌شناسان دانشگاه ادینبورگ همراه با محققان دانشگاه «لیدز» اطلاعات مربوط به مطالعات مختلف را که پیش از این انجام گرفته بود، تحلیل کردند. این اطلاعات شامل مطالعات ماهواره‌ای و تخمین حجم کربن جذب شده و نیز گازهای گلخانه‌ای آزاد شده از جنگل‌های گرمسیری آمریکایی جنوبی و مرکزی و جنگل‌های استوایی آفریقا و آسیا می‌شد.

 به نقل از ساینس ورلد ریپورت، متخصصان برآورد کردند سالانه نزدیک به دو میلیارد تن کربن توسط جنگل‌های گرمسیری جذب می‌شود. این میزان کربن جذب شده معادل یک‌پنجم کربن منتشر شده در جو است. این مساله باعث شد تا کارشناسان به این نتیجه برسند که با نجات درختان در جنگل‌های گرمسیری و استوایی می‌توان حجم گاز کربن موجود در جو را به میزان یک‌پنجم کاهش داد.

متخصصان محیط زیست می‌گویند: کاهش میزان فرسایش جنگل‌ها که از فعالیت‌های انسانی ناشی می‌شود می‌تواند ظرفیت جذب کربن را افزایش دهد. علاوه بر این به دنبال افزایش دما، کربن بیشتری از جنگل‌های گرمسیری آزاد می‌شود. این افزایش دما سرعت تجزیه گیاهان مرده را به دو برابر افزایش داده و درختان میزان زیادی دی‌اکسید کربن آزاد می‌کنند.

پیش‌بینی می‌شود تا سال 2099 میلادی دمای جهانی هوا به میزان 2 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد، همچنین بر میزان انتشار سالانه گاز کربن از جنگل‌ها تقریبا حدود 750 میلیون تن افزوده خواهد شد. نتایج این مطالعه در نشریه Global change Biology منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا