گوناگون

کريمي:به قول‌شان‌عمل‌کنند گزينه‌اولم تراکتور است

 علي کريمي علي‌رغم اينکه در ليست تيم‌ملي در جام جهاني برزيل جايي ندارد اما خيلي‌ها معتقدند که اين بازيکن با تجربه‌اش مي‌توانست به تيم در جام‌جهاني کمک کند از همين رو دقايقي با اين بازيکن درباره آخرين وضعيتش براي فصل آينده، گفت‌وگو با مسئولان تراکتورسازي، پيشنهاد خارجي‌اش و جام جهاني 2014 برزيل گفت‌وگويي انجام داديم که در زير مي‌خوانيد.

* آقاي کريمي مدتي است از شما خبري نيست، کجاييد؟

مثل همه مردم زير آسمان آبي خدا زندگي مي‌کنم، تمرينات اختصاصي خودم را دنبال مي‌کنم و از تلويزيون بازي‌هاي جام جهاني را مي‌بينم، بالاخره ما هم بايد استراحت کنيم.

* خيلي‌ها دوست دارند مقصد بعدي جادوگر را بدانند.

همه‌چيز دست خداست، الان همه در تکاپوي موفقيت‌هاي واليباليست‌ها و فوتبال جام جهاني هستند چرا اينقدر براي من عجله داريد، مطمئن باشيد ما هم يک تصميمي مي‌گيريم و مشکل خاصي وجود ندارد.

* شنيده مي‌شود به تراکتوري‌ها قول داده‌ايد.

ببينيد من ابتدا بايد اين را اعلام کنم که يک سال خوب را در تراکتورسازي داشتم، از همه‌چيز مهم‌تر برخورد هواداران فهيم و خونگرم تراکتورسازي با من بود که هنوز هم به من زنگ مي‌زنند و به من لطف دارند. من هيچ‌وقت نمي‌توانم خوبي آنها را فراموش کنم اما موضوع قول به نظر من بايد شفاف براي مردم اعلام شود.

* ماجرا چه بوده؟

وقتي رسول خطيبي به تهران آمد با او صحبت کردم، به او گفتم هواداران تراکتورسازي شاهدند که من در يک سال گذشته هرچه در توان داشتم براي تراکتورسازي انجام دادم و کم نگذاشتم، هيچ منتي هم نيست، طبق قراردادم به آن پايبند بودم و کار خاصي نکردم اما باشگاه هم نبايد در قبال اين کارها به تعهدات خود عمل مي‌کرد؟

* يعني اين اتفاق نيفتاده؟

نه، در صحبتي که با خطيبي داشتم ايشان به من گفت ظرف شنبه و يکشنبه هفته جاري مشکل تو را حل مي‌کنم، يعني همه‌چيز درخصوص مذاکره من با تراکتورسازي منوط بر اين بود که باشگاه تراکتور به تعهدات خود عمل کند آن وقت من هم سر حرفم هستم و مشکلي در اين زمينه وجود ندارد.

* يعني شرط گذاشته‌ايد ديگر؟

شرط نيست، صحبتي بود که با خطيبي انجام دادم و گفتم باشگاه به تعهدات خودش عمل کند من هم که در اين يک سال از هزاران هوادار تراکتورسازي بدي نديدم. مي‌نشينم پاي ميز مذاکره با آنها حرف مي‌زنم اما دوست دارم همه‌چيز طبق قرارداد جلو برود پس همه‌چيز بين من و تراکتور منوط به قول خطيبي است، او گفت روز شنبه يعني امروز و يا يکشنبه مشکل تو را حل مي‌کنم، اگر اين اتفاق افتاد من هم مرد و مردانه سر حرفم هستم و مشکلي ندارم و گزينه اولم براي مذاکره تراکتورسازي است. خوبي‌ها و خاطرات زيادي از ورزشگاه يادگار دارم، از هواداراني که هميشه من را شرمنده خودشان کردند.

* باشگاه بايد چه تعهداتي در قبال شما انجام دهد؟

نه زياد مي‌خواهم نه کم، طبق قرارداد خواستار اين شدم که باشگاه به تعهداتش عمل کند بعد هم من سر قولم هستم و پاي ميز مذاکره مي‌نشينم و اين يک افتخار است که دوباره بتوانم به هواداران فهيم تبريزي خدمت کنم، در فصل گذشته هرچه در توان داشتم به نمايش گذاشتم حالا خوب يا بد، اين هواداران هستند که بايد درباره من نظر بدهند و هيچ‌وقت هم سعي نکردم راجع به برخي مسائل و مشکلات حرف بزنم.

* به نظر پيشنهاد بدي نمي‌آيد.

روراست و شفاف حرف‌هايم را زدم، نمي‌خواهم هيچ‌چيزي پشت پرده باشد. وقتي همه‌چيز مشخص است و من هم همواره با هواداران تبريزي و تيم‌هايي که در آن بازي کرده‌ام مانند هواداران پرسپوليس روراست حرفم را زدم چرا بايد همه‌چيز را پنهان کنم به همين دليل شفاف همه‌چيز را به شما مي‌گويم تا همه‌چيز را مردم بدانند.

* پس سر حرفتان هستيد؟

بله، اين تعهدي بود که من و خطيبي با يکديگر داشتيم و انشاءالله اگر تراکتوري‌هاي به آن عمل کنند من هم با کمال ميل با آنها پاي ميز مذاکره مي‌نشينم و ديگر همه‌چيز دست خدا است اما به نظرم به خاطر جام جهاني شايد کمي اين موضوع دير و زود شود ولي اين موضع‌گيري من است.

* راستي ماجراي پيشنهاد خارجي چيست؟

اجازه بدهيد درباره اين موضوع حرفي نزنم تا وقتي مذاکراتم با يک تيم قطعي نشده اهل اين حرف‌ها و مصاحبه نيستم الان هم با توجه به صحبت‌هايي که با خطيبي داشتم حرفم را زدم الان همه بايد به فکر جام جهاني باشيم.

* خب ما هم درباره جام جهاني از شما سوال مي‌کنيم، گروه ايران مي‌گويند آسان است.

مثل اينکه ما به جام جهاني رفته‌ايم، ما گروه‌بندي آسان نداريم، اگر اشتباه نکنم از بين 105 تيم خوب جهان که الان هر کدام در اين فوتبال سرمايه‌گذاري‌هاي کلاني مي‌کنند 32 تيم به جام جهاني آمده‌اند و فقط پرچم 32 کشور در برزيل بالا مي‌رود پس مطمئن باشيد تيم ضعيف به جام جهاني نرفته، حتما آنهايي که کار کرده‌اند و زحمت کشيده‌اند به جام جهاني آمده‌اند بالاخره جام جهاني اسمش روي آن است و همه‌چيز مشخص است.

* شانس صعود داريم؟

در جام جهاني هيچ‌کس نمي‌تواند قول بدهد که اين تيم يا آن تيم صعود مي‌کند پس قولي نداريم، شما به بازي‌هاي اول جام جهاني دقت کنيد، روي کاغذ خيلي‌ها فکر مي‌کردند که اسپانيا بتواند با يک نتيجه خوب مقابل هلند به عنوان تيم اول صعود کند چه کسي روي کاغذ فکر مي‌کرد اسپانيا 5 گل از هلند بخورد، فوتبال غير قابل پيش‌بيني است و همين اتفاقات غيرمنتظره است که آن را زيبا و شايد برخي اوقات براي هواداران تلخ کرده است.

* پس پيش‌بيني نمي‌کنيد؟

اگر بخواهيم روي کاغذ پيش‌بيني کنيم همه آنها مي‌شود بهانه، شما شب گذشته بخشي از واقعيت فوتبال را ديديد، اسپانيا با تيمي که داشت خيلي از کارشناسان اعلام کردند که اين تيم بدون باخت به فينال جام جهاني مي‌رسد چون اسپانيا واقعا تيمي کامل و خوب بود اما فوتبال که مي‌گوييم قابل پيش‌بيني نيست روي ديگر خود را نشان داد و گفت نمي‌توان همه‌چيز را روي کاغذ پيش‌بيني کرد، هميشه قبل از بازي‌ها حرف و حديث بوده اما کسي و تيمي در جام جهاني موفق مي‌شود که 6دانگ تمرکزش به بازي‌ها باشد البته در جام جهاني کار نشد هم نداريم علي‌رغم اينکه حرف و حديث است.

* اين حرفتان با بازيکنان تيم‌ملي هم بود؟

بله، به نظر من بچه‌ها بايد بدون ترس و استرس هرچه دارند در 3 بازي مقابل نيجريه، آرژانتين و بوسني به نمايش بگذارند، فوتبال بالا و پايين دارد، مطمئن باشيد تيمي که در زمين زحمت بکشد دست خالي بيرون نمي‌آيد، خيلي وقت بوده که از اين اتفاقات در فوتبال ما افتاده و درس خوبي هم به تيم‌ها و علاقه‌مندان به فوتبال داده است پس به نظرم بچه‌ها به هيچ‌چيزي نبايد توجه کنند جز 270 دقيقه حساس در بزرگترين رويداد جهان.

* خيلي از کارشناسان معتقدند جاي شما در اين مسابقات در ميانه زمين خالي است نظرتان چيست؟

اين ديگر دست من نيست که به جام جهاني بروم، اگر من نيستم بالاخره دوستانم هستند که با صلاحديد کادرفني انتخاب شدند. ان شاءالله آنها با قدرت بازي مي‌کنند و با افرادي که روي نيمکت هستند يک دل و هم‌قسم براي موفقيت تيم‌ملي مي‌جنگند، قطعا آنهايي که شايسته بودند در ليست 23 نفر قرار گرفته‌اند و آنها فرصت دارند تا خود را به جهانيان نشان دهند، اميدوارم که اين بچه‌ها بهترين عملکرد خود را داشته باشند.

* و اما غيبت شما؟

من قطعا پاي تلويزيون مي‌نشينم و براي بازيکنان تيم‌ملي دعا مي‌کنم اما بازيکنان هيچ استرسي نبايد داشته باشند، خيلي قوي و محکم بايد قدرت مقابله با هر بازيکني را داشته باشند، اين بايد در دستور کار بچه‌ها باشد.

* اما بالاخره بازي با بهترين‌هاي جهان استرس خاص خودش را دارد.

من هم نگفتم که ندارد اما کسي موفق است که دست و پايش نلرزد و به اين استرس غلبه کند، بالاخره ما بايد قبول کنيم جزو 32 تيم برتر جهان هستيم و بايد فوتبال ايراني را به نمايش بگذاريم، ان‌شاءالله بتوانيم يکي از پديده‌هاي جام جهاني باشيم، من باز هم مي‌گويم فوتبال قابل پيش‌بيني نيست.

* با اين حرف‌ها يعني هيچ‌کس نبايد از مسي هم ترس داشته باشد؟

دفعه گذشته به خودتان گفتم، مسي دو پا، دو دست، دو چشم و يک مغز دارد، از کره ديگر نيامده، شما به بازي ديشب اسپانيا توجه کنيد، اسپانيا انباري بود از بازيکنان مستعد و ستاره‌هاي بزرگ تا آنجايي که يادم است اين همه ستاره اينطور کنار هم قرار نگرفته بودند به غير از يک مهاجم اين تيم بقيه در دوره‌هاي قبلي با هم بازي کرده بودند و خيلي خوب همديگر را مي‌شناختند اما چه بلايي سر اسپانيا آمد، آرژانتين هم همين موضوع در قبالش صدق مي‌کند، آنها آرژانتين هستند و ما هم ايران که مي‌خواهيم از آبروي خود دفاع کنيم، کار سخت است اما بايد بچه‌ها زحمت بکشند.

* به نظر شما شب گذشته اسپانيا شايسته باخت با 5 گل به هلند بود؟

خوشبين‌ترين کارشناسان اين فکر را نمي‌کردند، البته هر 5 گل هلند روي اشتباهات اسپانيايي‌ها در خط حمله، دفاع و هافبک بود، به نظرم تا به امروز اسپانيا در بازي‌هاي خود در جام جهاني اينطور تحقير نشده بود و اين يکي از سخت‌ترين شکست‌هاي قهرمان جهان و بازيکناني در سطح بالا بود، کدام کارشناس فکر اين نتيجه را مي‌کرد؟

* فکر مي‌کنيد چه تيمي قهرمان جام جهاني مي‌شود؟

کار کمي پيچيده شده و قهرمان خيلي سخت به هدفش مي‌رسد، البته من يک نيمه از بازي برزيل را ديدم نمي‌شود با يک نيمه و در بازي اول درباره برزيل هم نظر داد هر دو تيم خوب کار کردند و حالا آنطوري که گفته مي‌شود روي اشتباه داور، برزيل به گل برتري خود رسيد، ما بايد بايستيم تا تيم‌ها کمي بيشتر جا بيفتند و بيشتر بازي کنند سپس درباره‌شان نظر بدهيم، الان خيلي‌ها مي‌گويند شايد اسپانيا شانسي نداشته باشد اما همين تيم به يکباره به فينال جام جهاني مي‌رسد، پيش‌بيني خيلي سخت است.

* پس هلند چه مي‌شود؟

از همين امروز هلند که 5 گل به اسپانيا زد خيلي‌ها مي‌گويند قهرمان جام جهاني است اما من مي‌گويم هلند روي اتفاق‌ها و مخصوصا اشتباهات داوري اسپانيايي‌ها 5 گل زد، اشتباه فردي در جام جهاني يعني مرگ، بازيکنان ما هم آن را بدانند، همه مي‌دانند اختلاف فوتبال هلند و اسپانيا 5 گل نيست اما بازي فوتبال است و پيش‌بيني آن خيلي سخت، فوتبال غيرقابل پيش‌بيني است و هر دقيقه و ثانيه آن اتفاقات زيادي در آن مي‌افتد، اينها مسئله‌اي است که بايد تيم‌ملي ما با تفکرات کادرفني‌اش آنها را رعايت کند.

* نظر شما درباره اولين بازي تيم‌ملي با نيجريه چيست، خيلي‌ها مي‌گويند تکليف ما با اين بازي روشن مي‌شود؟

هميشه اولين بازي‌ها در جام جهاني سختي خاص خودش را دارد، هلند فکر نمي‌کرد آنطور اسپانيا را ببرد و اسپانيا هم فکر نمي‌کرد آنطور از هلند شکست بخورد، بدون شک بازي اول شرايط خاصي دارد اما در روند حرکتي يک تيم در جام جهاني تاثيرگذار است، به نظرم بچه‌هاي ما در بازي اول خيلي بايد محکم و قلدر بازي کنند، حالا هر تيمي مي‌خواهد جلوي آنها بايستد، البته ما در زمين نيستيم که اين حرف‌ها را مي‌زنيم چون واقعا بازي در ميدان جام جهاني سخت است.

* آن هم مقابل نيجريه؟

در فوتبال نيجريه و آفريقايي‌ها قدرت بدني حرف اول را مي‌زند علي‌رغم اينکه آفريقايي‌ها بازيکن تکنيکي آنچناني ندارند اما 95 درصد آنها قدرت خود را به جاي تکنيک به حريفان ديکته مي‌کنند، ما اگر بتوانيم مقابل نيجريه به امتياز برسيم، کارمان خيلي راحت‌تر مي‌شود و به بازي آينده با انگيزه بيشتر نگاه مي‌کنيم، من مطمئن هستم همه به دنبال اين هدف هستند.

* بازي با آرژانتين چطور؟

آرژانتين نياز به تعريف و تمجيد من ندارد، آنها کلکسيون بازيکنان را در تيم‌ملي‌شان دارند اما اگر آنها آرژانتين‌اند ما هم ايرانيم، بايد با قدرت مقابل آنها قرار بگيريم، کارمان سخت است اما مطمئن باشيد آنها هم با توجه به اينکه شناخت صددرصدي از فوتبال ما ندارند استرس کوچکي خواهند داشت، خيلي منطقي و با تمرکز مي‌توانيم ستاره‌هاي آرژانتين را خنثي کنيم البته بايد دو برابر هميشه تلاش کنيم.

* شما طرفدار چه تيمي هستيد؟

من طرفدار تيم‌ملي ايران هستم.

* بعد از ايران؟

من اول طرفدار تيم‌ملي ايران هستم و بعد طرفدار تيم‌ملي آرژانتين البته دوست دارم آرژانتين مقابل ما متوقف شود، نمي‌دانم اين اتفاق مي‌افتد يا نهاما بچه‌ها هرچه در توان دارند بايد به نمايش بگذارند، بالاخره آرژانتين و آلمان هيچ‌وقت به باخت فکر نمي‌کنند اما من بعد از ايران اميدوارم که آرژانتين به هدفش برسد. بچه‌ها مي‌توانند با يک نتيجه خوب هم شرايط را براي موفقيت‌هاي آينده خود مهيا کنند و هم دل مردم را شاد کنند. البته بايد در حد معقول از تيم‌ملي انتظار داشته باشيم چون شب گذشته ما درسي از باري اسپانيا و هلند گرفتيم که به درد آينده فوتبال ما مي‌خورد.

* دوست داشتيد در اين بازي‌ها به ميدان مي‌رفتيد.

دوست داشتم جام جهاني برزيل را تجربه مي‌کردم اما نظر مسئولان تيم‌ملي روي من نبود الان وقت اين حرف‌ها نيست که چرا اين فرد و يا آن فرد در تيم‌ملي نيست، الان وقت آرامش براي کاروان تيم‌ملي است تا در 3 بازي آينده بتوانند مقابل حريفان با قدرت ظاهر شوند، ما اگر بتوانيم در بازي اول نتيجه بگيريم به نظرم اميدواريم اما ديدارهايي در جام جهاني برگزار مي‌شود که به نظرم هر کجاي دنيا آن را پيش‌بيني کنند اما باز هم غيرقابل پيش‌بيني است.

* ماجراي پيشنهاد باشگاه ملوان به شما چيست؟

ملوان تيمي ريشه‌دار است من هر وقت در انزلي بازي کردم آنها نهايت احترام را به من داشته‌اند. از قبل صحبت‌هايي با ملواني‌ها داشتم و همه چيز منوط به جلسه حضوري شد. آنها هواداران خوبي دارند.

* و حرف پاياني؟

از صميم قلب اميدوارم بچه‌هاي تيم‌ملي و کاروان ما از برزيل دست پر بيرون بيايند همينکه جزو 32 تيم برتر جهان بوديم خودش يک افتخار است و اين شانس من بود که نصيبم نشد تا در مقابل 3 حريفمان به ميدان بروم، من هم اگر بودم مثل همين بچه‌ها بودم و فرقي نداشت اما حالا که نيستم براي همه بازيکنان تيم‌ملي آرزوي موفقيت دارم، همه بازيکنان حريف که شايد در جام جهاني خيلي حرفه‌اي هم باشند با توجه به تلاش و غيرت بازيکنان خوب ما قابل کنترل‌اند و ما بايد بدون ترس و شش‌دانگ خود را براي 3 بازي در جام جهاني آماده کنيم، چه بسا آرژانتين مقابل ما به مشکل بخورد و ما سپس مي‌توانيم با نتيجه خوب مقابل دو تيم ديگر شايد شانس صعود پيدا کنيم، فوتبال قابل پيش‌بيني نيست و هميشه آن چيزي که روي کاغذ پيش‌بيني و مي‌نويسند درست درنيامده اما من همينجا هم بايد موفقيت واليباليست‌هاي خوب کشورمان را که به جامعه ورزش روحيه دادند تبريک بگويم و به نظرم اين يک افتخار بزرگ است که در يک رشته تيمي برزيل پرآوازه را پشت سر گذاشتيم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا