Mihanpostپیشنهاد سردبیرهوا فضا

کشف دریاچه های زیر زمینی در مریخ توسط دانشمندان ایتالیایی

کشف دریاچه های زیر زمینی در مریخ در حالی خبرساز شده که دانشمندان دانشگاه Roma Tre شواهد مهمی در این باره بدست آورده اند. در ادامه با میهن پست همراه شوید.

مطالعات محققان ایتالیایی از وجود نشانه‌هایی مبنی بر وجود دریاچه‌های زیر زمینی بسیار کهن در مریخ خبر می‌دهد که به واسطه شوری بسیار بالا حالت مایع خود را حفظ کرده‌اند.

در سال 2018 دانشمندان شواهد جدیدی از وجود سیستم آب زیرزمینی در مریخ را تایید کرده بودند. با وجودی که مریخ سیاره‌ای خشک با شرایط جوی بسیار خشن به نظر می‌رسد، اما ظاهرا در دل خود آب‌های زیر زمینی دارد.

کشف دریاچه های زیر زمینی در مریخ

مطالعات جدیدی که توسط محققان «دانشگاه Roma Tre» ایتالیا انجام شده است، شواهد قبلی در مورد وجود دریاچه زیرزمینی در مریخ را تقویت می‌کند. به‌علاوه یافته‌های جدید خبر از وجود سه دریاچه جدید زیر زمینی می‌دهد.

دریاچه‌های زیرزمینی در زیر کلاهک‌های یخی شکل مریخ قرار گرفته‌اند که نشان می‌دهد در این سیاره ظاهرا بیشتر از آنچه تصور می‌شود، آب وجود دارد. سازمان فضایی اروپا (ESA) روز دوشنبه در بیانیه‌‌ای اعلام کرد:

«با جمع آوری اطلاعات جدید و بررسی آنها به روش‌های متفاوت، سه دریاچه زیرزمینی جدید در مریخ کشف شده است.»

به نظر می‌رسد دریاچه‌ها در زیر لایه‌ای سنگین از یخ پنهان شده‌اند. عرض بزرگترین دریاچه حدود 19 مایل (30 کیلومتر) است که توسط دریاچه‌های کوچکتری نیز احاطه شده است.

کشف دریاچه های زیر زمینی در مریخ
کشف دریاچه های زیر زمینی در مریخ

محققان بر این باورند که احتمالا آب دریاچه‌‌ها باید بسیار شور باشد که می‌تواند در دمای پایین در حالت مایع باقی بماند. در سال 2019 نیز مطالعه دیگری در همین زمینه انجام شد و محققان در آن مقطع اعلام کردند به دلیل فعالیت آتشفشانی و وجود گرما، آب‌های زیر زمینی در مریخ حالت مایع داشته و یخ نمی‌زنند.

در مطالعه جدید، نظر دانشمندان بیشتر بر این است که احتمالا به دلیل شوری بیش از حد آب دریاچه‌ها به صورت مایع باقی می‌ماند و نمک زیاد مانع یخ زدن آب می‌شود. سازمان فضایی اروپا در ادامه بیانیه خود اعلام کرد:‌

«باوجوی که در سطح کره مریخ آب وجود ندارد، اما نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که دریاچه‌های قدیمی زیرزمینی متعلق به میلیون‌ها یا حتی میلیاردها سال قبل در مریخ وجود داشته باشد.»

تحقیقات در مورد بررسی وجود حیات در مریخ کماکان ادامه دارد و باید ببینیم در ادامه دانشمندان به چه کشفیات جدیدی دست خواهند یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا