گوناگون

کمبود وسایل پیشگیری از بارداری به علت کمبود اعتبار است

سلامت نیوز: مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، اظهار کرد: سیاست‌های وزارت بهداشت این نیست که به سلامت افراد آسیب برسد و کمبود وسایل پیشگیری از بارداری ناشی از کمبود اعتبار تخصیص داده شده است و همه داروها را دربرمی‌گیرد.

دکتر اسلامی، در گفت وگو با ایسنا، درباره شائبه‌های مطرح شده مبنی بر نبود وسایل پیشگیری از بارداری در مراکز بهداشت، گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، سلامت مادر و کودک مهم است و باید رعایت شود اما اشتباهات گذشته نبایستی تکرار شود.

وی ادامه داد:‌ در گذشته ما از مردم خواستیم فرزند کمتری به دنیا بیاورند اما الان شرایط به گونه‌ای است که تعداد بچه‌ها در خانواده کمتر از حد مطلوب جامعه است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش بارداری‌های از پیش برنامه‌ریزی شده، گفت:‌ ما می‌خواهیم خانواده‌ها فرزندی بیاورند که او را دوست داشته باشند و برایش زحمت بکشند و با علاقه بزرگش کنند تا یک نیروی با ارزش تحویل جامعه داده شود. ما نمی‌خواهیم جمعیتی را زیاد کنیم که ناتوان باشد.

اسلامی با بیان اینکه نمی‌توان گفت خانه‌های بهداشت از در اختیار قراردادن وسایل پیشگیری از بارداری به زوجین خودداری می‌کنند، گفت:‌ حتی قطره‌ مولتی‌ ویتامین و داروهایی که حین بارداری به مادر داده می‌شود نیز ممکن است در خانه‌های بهداشت کم باشد.

وی با اشاره به این موضوع که در سال گذشته به دلیل مشکلات مالی، اعتبار دولت کم بود و باعث شد بسیاری از منابع اعتباری دولت و دانشگاه‌های علوم پزشکی محقق نشود، گفت:‌ امسال برای خدمات سلامت بارداری، اعتبار درنظر گرفته شده و تخصیص پیدا می‌کند و به دانشگاه‌ها داده می‌شود. اما در عین حال اشتباهات گذشته را تکرار نخواهیم کرد.

کسانی که در اولویت سلامت هستند، به خدمات دسترسی دارند
وی هم‌چنین اعلام کرد:‌ بنا نیست دسترسی مردم به خدمات سلامت را کم‌ کنیم یا وسایل پیشگیری را جمع‌آوری کنیم، افرادی که در اولویت سلامت هستند مثل خانمی که مشکل قلبی دارد و یا خانمی که تازه ازدواج کرده و می‌خواهد بین ازدواج و تولد فرزند اولش، فاصله بگذارد، باید توسط خانه‌های بهداشت حمایت شود. خانمی هم که در این اولویت‌ها قرار ندارد، مثل خانمی که چند سال است ازدواج کرده و فرزندی نداشته، وسایل را از داروخانه تهیه می‌کند.

مشاور فنی دفتر سلامت جمعیت،‌خانواده و مدارس وزارت بهداشت هم‌چنین با تأکید بر اینکه افراد باید دسته‌بندی شوند، افزود: آنهایی که باید سلامتشان حفظ شود، مورد توجه قرارمی‌گیرند. باید به افراد مشاوره بدهیم، والدین باید با هم تصمیم بگیرند و بچه‌دار شوند. این موضوع، هم خانه‌های بهداشت شهرها، هم روستاها را شامل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا