گوناگون

کم آبی بزرگترین مشکل استان یزد است

نماینده استان یزد در شورای عالی استان‌ها اعلام کرد:‌اصلی ترین مشکل این استان کم آبی و پیشروی کویر است.

به گزارش ایسنا، حسین ربانی نماینده استان یزد در جلسه شورای عالی استان‌ها در نطق پیش از دستور خود به مشکلات این استان در سطح کلان کشور اشاره کرد و گفت: باید تجدیدنظر جدی در توزیع عوارض ارزش افزوده در کشور صورت گیرد، زیرا هم اکنون در بعضی استان‌ها یک شهرستان سالانه چندین میلیارد تومان و شهری دیگر سالانه درآمدی کمتر از 100 میلیون تومان دارد. در نتیجه باید مجلس شورای اسلامی توزیع درآمد را به صورت استانی بین شهرستان‌ها براساس محرومیت جمعیت و فاصله تقسیم کند.

وی همچنین با اشاره به اشتغال در مناطق روستایی و شهری گفت: در استان یزد بیکاری به عدد دو رقمی رسیده است و امیدواریم با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به این مورد توجه جدی شود.

نماینده استان یزد در ادامه با اشاره به معضل زمین‌های فاقد سند در سطح شهرها گفت: هم اکنون آنچه باعث تخلف ساختمانی می‌شود نداشتن پروانه آن هم به خاطر نداشتن سند است مشکل دیگر دریافت حق بیمه ساختمان است و در حالی صورت می‌گیرد که کارگران ساختمان بیمه شده‌اند. درنتیجه پیشنهاد می‌شود دریافت حق بیمه ساختمانی لغو شود و برای دریافت پروانه در شهرهای کمتر از50 هزار نفر جهت صحت مالکیت زمین به صورت استشهاد محلی، تنفیذ دادگاه و یا تاییدیه شورای اسلامی شهر اقدام شود.

نماینده استان یزد همچنین با بیان اینکه این استان از نظر پرداخت مالیات و عوارض در رتبه 14 تا 16 بین استان‌های کشور بوده است از نحوه دریافت اعتبار و امکانات دولتی در آن استان انتقاد کرد و گفت: این استان از این لحاظ در ردیف 28 تا 30 کشور است و این عادلانه نیست.

وی همچنین با تاکید بر اینکه استان یزد از کمبود شدید آب شرب و کشاورزی رنج می برد افزود: باید در این زمینه اقدام اساسی صورت گیرد تا محیط زیست استان آسیب نبیند. طوفان‌های سهمگین و حرکت شن‌های روان و پیشروی کویر شهرها و روستاها را تهدید می‌کند.

ربانی همچنین از مهاجرت اتباع بیگانه و کوچ مهاجرین به شهرهای مختلف استان یزد انتقاد کرد و گفت: این موضوع مشکلات متعددی را در زمینه های فرهنگی، امنیتی، اخلاقی و غیره به وجود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا