گوناگون

بررسی وضعیت کنونی تقابل آمریکا با روسیه بر سر مسئله اوکراین

2248713 827به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، “سید داوود صالحی” سفیر سابق ایران در اسپانیا و کوبا، مدیر سابق آمریکایی لاتین وزارت خارجه طی یادداشتی به بررسی وضعیت کنونی کشورهای دنیا و منطقه، از جمله تقابل آمریکا با روسیه بر سر مسئله اوکراین و احتمال متحد شدن آمریکا با عربستان علیه روسیه، انتخابات افغانستان و… پرداخت.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

مسائل بین‌الملل را با یک سوال مجهول نمی‌توان جواب داد، بلکه تنها می‌توان آنها را بررسی کرد.

مسائل جامعه بین‌الملل همچون مسئله اوکراین، سوریه و بسیاری مسائل دیگر که مورد رقابت بین قدرت‌های نظام بین‌الملل است و همچنین نادیده گرفتن قدرت‌های نوظهور از جمله جمهوری اسلامی ایران، روسیه، چین، هند، برزیل، آفریقای جنوبی و … را به اصطلاح در تمام تحلیل‌ها باید مد نظر داشته باشیم.

امروزه از یک سو ایران اسلامی با توجه به قدرت‌نمایی در عرصه منطقه‌ای توانست خود را در خاورمیانه به عنوان یک قدرت بزرگ مطرح کند و از سوی دیگر عربستان سعودی با توجه به تحولات اخیر در منطقه به ویژه در عراق، سوریه و حوزه خلیج‌فارس خود را خالی از قدرت می‌بیند.

نظام عربستان یک نظام وابسته‌ای بوده که وابسته به نفت و دلارهای نفتی است، این در حالی است که این کشور همچون گذشته آن قدرت هژمونی سابق را ندارد.

مشاهده می‌کنیم که کشورهایی همچون سوریه تحت تهاجم گروه‌های تروریستی همچون القاعده طی دو سال اخیر اقدامات تروریستی این گروه‌های افراطی که در جهت اسقاط نظام بشار اسد به کار گرفته می‌شد به ناکامی کشانده‌اند.

دولت روسیه دارای برخی منافع از جمله منافع منطقه‌ای در کریمه اوکراین و خاورمیانه است.

به خاطر دارم اخیرا در یک نشریه آمریکایی گزارشی درباره تنش‌های سیاسی اخیر در اوکراین نوشته بود مبنی بر اینکه آمریکا در حال حاضر حدود 200 کلاهک هسته‌ای در کشورهای متحد خود در اروپا مستقر کرده است.

این در حالی است که روسیه نیز بیش از دو هزار کلاهک هسته‌ای آماده در پایگاه‌های خود در نزدیکی اوکراین دارد.

به نظر می‌رسد مسکو برای مقابله با سلاح‌های پیشرفته آمریکا بر سلاح‌های خود تاکید دارد.

من این مسئله را در بسیاری از محافل رسانه‌ای و سیاسی وزارت خارجه نیز مطرح کرده‌ام که ما باید از جنگ‌های اول و دوم جهانی درس‌هایی بگیریم.

همگان می‌دانند که جنگ جهانی و این فاجعه عظیم توسط برخی کشورهای دنیا از جمله اتریش، آلمان، روسیه، آمریکا، متفقین و … انجام شد.   
 
من فکر می‌کنم امروزه سازمان ملل به خاطر وابستگی‌هایی که به آمریکا پیدا کرده نقشش در دنیا تضعیف شده می‌داند.

به نظر من این احتمال وجود دارد، عربستان برای جلوگیری از فروپاشی نظامش بخواهد به هر ائتلافی خواه درست و خواه نادرست دست بزند.

به نظرم منافع دنیای غرب و همچنین منافع روسیه و متحدانش ایجاب می‌کند تا کمی بیشتر در این رقابت‌های به اصطلاح  نظامی و سیاسی تأمل کنیم.

به نظر می رسد جامعه جهانی در یک پیچ خطرناکی قرار گرفته است که نه تنها قدرت‌های بزرگ و قدرت‌های نوظهور  بلکه کلیه جهانیان به خاطر تنش‌های ایجاد شده در بحران‌های اقتصادی بین‌الملل و بحران‌های ترسناک جدید نگران هستند فضای جدید ایجاب می‌نماید که همه متفکرین سیاسی و رهبران جهان با استفاده از پیامدهای ناگواری که در جنگ‌های اول و دوم در اثر سهل‌انگاری و اشتباه محاسباتی قدرت های آن زمان که منجر به کشته شدن میلیون‌ها انسان بی‌گناه گردید با تامل بیشتری به مسائل روز توجه نمایند.

در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که قدرت‌های جهانی در حال ایجاد یک فرمول جدید برای زندگی سیاسی، نظامی و رقابت بر سر نظام‌هایشان هستند.

کشورهای منطقه همچون ترکیه، ایران و عربستان باید به عنوان همسایگان به طور مسالمت‌آمیز با یکدیگر به خاطر حفظ منافع جهان اسلام و بشریت با هم در جهت وحدت جهان اسلام مساعی خویش را به کار برده در جهت تنش زدایی گام بردارند.

مشاهده می‌کنید که انتخابات ریاست جمهوری اخیر افغانستان، چهره این کشور کمی تغییر داد.

مردم پای صندوق‌های رای رفتند چرا که آنها جنگ نمی‌خواهند، ملت‌ها به دنبال دموکراسی هستند.

این در حالی است که دموکراسی‌های وابسته به شرق و غرب مردود بوده و امروز خریداری ندارد.

در شرایط کنونی جهان آمریکایی‌ها مستاصل هستند، از سویی وضعیت داخلی این کشور و از سوی دیگر رخدادهای کشورهای جهان از جمله رقابت‌های انتخاباتی، همه و همه فاکتورهایی هستند که نباید از ایده‌ها غافل بماند.

اخیرا “ولایدیمر پوتین” رئیس جمهوری روسیه در قبال سیاست‌های آمریکا و
تهدیدهای این کشور به منظور اعمال تحریم علیه تعدادی از مقامات روسیه موضع گیری کرده است.
 
باز هم نباید ساده اندیشی بکنیم، من پیش‌بینی‌ام این است که باید تا آن جایی که امکان دارد ما صبورانه مسائل را رصد کنیم، افراد از تهدیدهای نابه‌جا و نادرست بپرهیزند که این تهدید‌ها در نهایت می‌تواند جرقه‌ای باشد برای منازعات منطقه‌ای و یا بین‌المللی.

به اعتقاد بنده آمریکایی‌ها برای این که به منافع خودشان برسند، باوجود شکست در طول تاریخ در افغانستان، ویتنام، عراق و دیگر کشورها به هر ریسمانی چنگ می‌زنند.

مذاکرات هسته‌‌ای جمهوری اسلامی ایران با رهبری مدبرانه، آگاهانه و نفوذ بی بدیلی که در جهان اسلام و دنیای مترقی امروز دارد همواره با نصیحت‌های آموزنده همه رهبران جهان را به صلح، صفا و همزیستی مسالمت آمیز دعوت نموده‌اند فتوای مذهبی ایشان بر حرام دانستن استفاده از سلاح های اتمی و تشویق تیم مذاکره کننده ایرانی برای اعتماد سازی و رسیدن به یک راه حل عادلانه است جمهوری اسلامی ایران برای تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همواره مصمم است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا