Mihanpostاخبار خودروپیشنهاد سردبیرماشين

پرونده همکاری کیا و اپل درباره تولید خودرو به در بسته خورد

پرونده همکاری کیا و اپل مربوط به گفت و گوی تولید خودرو به در بسته خورد با انتشار خبر لغو همکاری ارزش هیوندای کاهش یافته است. در ادامه با میهن پست همراه می شوید.

به دلیل تغییر و تحول در پرونده همکاری کیا و اپل و انتشار خبر لغو همکاری، ارزش هیوندای افت ۶.۲ درصدی یعنی حدود ۳ میلیارد دلار کاهش یافته و ارزش سهام کیا نیز ۱۵ درصد ریزش کرده که در نتیجه ۵.۵ میلیارد دلار زیان ایجاد کرده است. البته هر دو خودروساز کره‌ای برای توسعه خودروهای الکتریکی و خودران با چندین خودروساز در حال گفت‌وگو هستند.

در ماه ژانویه گفته شد که هیوندای و اپل شاید اقدام به همکاری کرده و یک خودروی الکتریکی و خودران جدید را بر پایه معماری جدید E-GMP کره‌ای‌ها بسازند. خود هیوندای نیز به گفت‌وگو با اپل دراین‌باره اشاره کرد اما چند ساعت بعد بیانیه این برند با تغییراتی همراه شد.

صرف‌نظر از این اخبار لغو همکاری کیا و اپل، هفته پیش چندین رسانه اعلام کردند اپل قرار است سرمایه‌گذاری بزرگی روی کیا انجام دهد تا کارهای تولید خودروی این غول تکنولوژی در کارخانه کیا در جورجیا انجام شود. این امر باعث شد ارزش سهام کیا به بالاترین میزان از سال ۱۹۹۸ تاکنون برسد زیرا سرمایه‌گذاران امیدوار بودند این توافق منجر به ایجاد تغییرات بنیادین در صنعت خودرو شود.

اما حالا به نظر می‌رسد این اخبار نه تنها درست نبوده‌اند بلکه پروژه یاد شده نهایی نشده لغو شده است. بلومبرگ می‌گوید گفت و گوهایی که برای همکاری کیا و اپل انجام شد حدود یک هفته پیش متوقف شده است.

این دو خودروساز روز دوشنبه اعلام کردند:

ما درخواست‌هایی برای همکاری در توسعه خودروهای الکتریکی و خودران را از چندین کمپانی دریافت کرده‌ایم اما این گفت‌وگوها در مراحل اولیه بوده و هنوز تصمیمی گرفته نشده است. ما گفت‌وگویی با اپل برای تولید خودروهای خودران نداریم.

اگرچه هیوندای به توسعه خودروهای الکتریکی با زیربرند آیونیک متعهد بوده اما به نظر می‌رسد نیم‌نگاهی به همکاری با دیگر شرکت‌ها دارد. اپل نیز که شایعات زیادی درباره تولید خودروی مخصوصش به گوش رسیده فاقد ظرفیت تولید و تجربه کافی برای توسعه یک خودروی تولید انبوه می‌باشد.

برخی کارشناسان نیز معتقد هستند بیانیه قبلی هیوندای که باعث اطلاع رسانه‌ها از این گفت‌وگوها شد اپل را به دردسر انداخته، شرکتی که به رازداری در پروژه‌های خود مشهور است. البته یکی از دلایل دیگر توقف گفت‌وگوها بین دو طرف می‌تواند بی‌میلی مقامات هیوندای به تبدیل شدن به “سازنده قراردادی” باشد زیرا تأسیسات هیوندای یکپارچگی زیادی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا