Mihanpostپیشنهاد سردبیرعلمی و فناوریهوا فضا

آب و هوای سیاره ۵۵ Cancri از دیدگاه ستاره‌شناسان ؟

قبل از توضیح در مورد آب و هوای سیاره ۵۵ Cancri باید گفت که برای علاقه مندان به نجوم و بخصوص دانشمندان و پژوهشگران این حوزه اطلاع از آب و هوای دیگر سیارات عمده تحقیقاتی است کههمه روزه و با هزینه های هنگفتی در حال انجام است که در این میان ستاره‌شناسان برای نخستین بار توانسته‌اند آب‌وهوای یک سیاره بیگانه کمی بزرگتر از زمین را ارزیابی کنند.با میهن پست همراه شوید.

در این میان ستاره شناسان مدتی است که خصوص آب و هوای سیاره ابر زمین ۵۵ Cancri که در فاصله ۴۰ سال نوری از منظومه شمسی قرار دارد تخقیقاتی انجام داده و که به تازگی آن را در مجلات معتبر علمی همچون مجله Nature منتشر کرده اند.

پژوهشگران در این مطالعه نقشه دمای این سیاره فراخورشیدی را با جزئیات ارائه کرده و حتی نشان می‌دهد که این جهان بیگانه که چند سال پیش کشف شده بود، ممکن است از جریانات گدازه بر روی سطح برخوردار باشد.

البته باید گفت که این سیاره در فاصله بسیار نزدیکی از ستاره میزبان خود گردش کرده و مدار آن تنها ۰٫۷۳ روز است، به این معنی که تنها در طول یک روز زمینی می‌تواند مدارش را کامل کند.

محققان از داده‌های تلسکوپ فضایی اسپیتزر برای کنار هم قرار دادن نقشه شیب دمای ۵۵ Cancri استفاده کردند و نشان دادند که این سیاره از یک سمت روز بسیار داغ که همیشه به سمت ستاره میزبان بوده و از یک سمت شب سردتر برخوردار است.

آب و هوای سیاره 55 Cancri

این سیاره مانند ماه در قفل گرانش سیاره خود موسوم به ۵۵ Cancri قرار داشته و از این رو همیشه یک سوی آن به سمت ستاره‌اش است .سیاره فراخورشیدی ۵۵ Cancri e از شعاع ۱٫۹ برابر زمین برخوردار بوده و تراکم آن بیشتر از زمین است.

جاب ایت بدانید که دمای سمت شب این سیاره حدود ۱۰۲۷ درجه سلسیوس بوده و دمای سمت روز آن ۲۴۲۷ درجه است که دلیل آن نزدیکی بیش از اندازه به ستاره میزبان است.

دانشمندان در این خصوص اعلام کرده اند که داغترین نقطه این جهان حدود ۴۰ درجه از سمتی که قرار بود باشد، به سمت شرق حرکت کرده است، به این معنی که نوعی فرآیند باید عامل حرکت حرارت از یک نقطه سیاره به نقطه دیگر باشد.

تحقیق جدید نشان داد که این فرآیند ممکن است جریانات گدازه‌ای بر روی سطح این سیاره باشد که سنگهای داغ و مذاب را از یک بخش آن به جای دیگر منتقل می‌کند.

به گفته محققان، امکان دارد نوعی جو در بخش روز سیاره مسؤول انتقال حرارت از یک بخش سیاره به بخش دیگر آن توسط باد باشد؛ اما این جو بسیار متفاوت از نوع زمینی آن است. برای مقایسه اگر دانشمندان با استفاده از روشهایی که برای بررسی سیاره ۵۵ Cancri استفاده کرده‌اند، از راه دور به زمین نگاه می‌کردند یک جهان بدون تنوع آنچنانی می‌دیدند.

این امر از آن جهت است که جو زمین دما را در اطراف سیاره بطور ۲۴ ساعته چرخانده و همچنین سیاره ما در فاصله بیشتری از خورشید نسبت به ۵۵ Cancri به ستاره میزبانش قرار دارد.

منبع: space

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا