Mihanpostاقتصادی

آماری از هواپیمای زمین گیر شده در ایران

به گزارش میهن پست –  معاون امور دولت و هماهنگی استان های وزارت راه و شهرسازی گفت: از ۲۴۷ هواپیمای ثبت شده در کشور، ۱۰۰ هواپیما زمین گیر هستند و از آنها استفاده نمی شود و با مذاکراتی که صورت گرفته گشایش هایی در این عرصه صورت گرفته و قرار شده قطعات یدکی این هواپیماها تامین شود.
به  نقل از مهر، احمد مجیدی در آئین تکریم از مدیرکل سابق و معارفه مدیرکل جدید راه شهرسازی استان هرمزگان عنوان کرد: اگر عمر مفید راه ها را ۲۵ سال محاسبه کرده و چهار درصد ارزش آن صرف نگه داری راهها شود، سالیانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برای نگه داری راه ها در کشور نیاز است و این در حالی است که کل اعتبارات نگه داری راه در کشور سالانه هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: اصل ۴۴ قانون اساسی ساخت راه ها را در حوزه تصدی شناخته اما نگه داری راه به دلیل نقش مهمی که در ایمنی تردد دارد، حاکمیتی است و با وجود اهمیت این حوزه مجموعه کارکنان راهداری در سه ماه گذشته به دلیل مشکلات مالی حقوق دریافت نکرده اند و همچنین از ابتدای امسال تا کنون یک ریال از اعتبارات عمرانی اختصاص نیافته است.

معاون امور دولت و هماهنگی استان های وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: در بخش راه روستایی حدود ۵۰ درصد از ۱۰۲ هزار کیلومتر راه آسفالته در روستاهای با جمعیت بالا احداث شده که راه های دارای هشت سال قدمت نیازمند روکش هستند که هم اکنون اعتباری برای این کار وجود ندارد.

مجیدی با اشاره به میزان سوانح جاده ای در کشور، تصریح کرد: سوانح و حوادث جاده ای از مهمترین چالش های بخش حمل و نقل است و سال گذشته پنج هزار و ۵۰۰ موتورسوار در کشور جان خود را در این حوادث از دست دادند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۸۵ که تعداد خودروها در کشور شش میلیون بود، ۲۸ هزار نفر در سوانح جاده ای جان خود را از دست دادند اما با تلاش های بسیاری که صورت گرفت در حالی که تعداد خودروها هم اکنون به ۱۶ میلیون رسیده اما تعداد کشته شدگان سوانح جاده ای به ۱۸ هزار نفر در سال رسیده است.

احداث چهار هزار کیلومتر خطوط ریلی برقی
معاون امور دولت و هماهنگی استان های وزارت راه و شهرسازی در ادامه به وضعیت بخش راه آهن در کشور اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز در حال حاضر ۱۰ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط آهن در کشور وجود دارد که ۹ هزار کیلومتر دیگر در حال ساخت است و هزار و ۷۰۰ واگن مسافری در کشور فعال است که ۷۰۰ واگن فرسوده هستند و تعداد کل واگن ها باید به سه هزار برسد که باید برای اجرای آن ۱۲ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی می دادیم.

مجیدی اظهار داشت: قرار بود ۳۰ درصد حمل و نقل کالا و بار در کشور توسط راه آهن انجام شود اما این رقم در حال حاضر ۱۰ و نیم درصد است که علت عدم استقبال از حمل و نقل بار توسط قطار در کشور نبود اختلاف قیمت سوخت است و این درحالی است که در سایر کشورها حمل و نقل بار توسط قطار به صرفه تر است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های وزارت راه و شهرسازی احداث چهار هزار کیلومتر خطوط ریلی برقی است، عنوان کرد: با احداث این خطوط سرعت قطارها به ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلوکتر در ساعت خواهد رسید.

معاون امور دولت و هماهنگی استان های وزارت راه و شهرسازی در ادامه به وضعیت حمل و نقل هوایی اشاره کرد و افزود: از ۲۴۷ هواپیمای ثبت شده در کشور، ۱۰۰ هواپیما زمین گیر هستند و از آنها استفاده نمی شود و با مذاکراتی که صورت گرفته گشایش هایی در این عرصه صورت گرفته و قرار شده قطعات یدکی این هواپیماها تامین شود.

مجیدی با تاکید بر اینکه باید در پروازها تنوع کیفیت و قیمت وجود داشته باشد، اظهار داشت: باید شرایطی فراهم کنیم تا مردم خود بتوانند، نوع هواپیما و زمان آن را خود انتخاب کنند.

وی با اشاره به وضعیت حمل و نقل دریایی، بیان داشت: در این زمینه نیز ۱۸۶ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا داریم که هم اکنون ۱۳۹ میلیون تن در حال بهره برداری است و ۸۸ درصد تناژ صادرات و واردات کالا در کشور از طریق دریایی انجام می شود و ظرفیت تردد مسافری دریایی در کشور نیز ۱۶ هزار نفر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا