گوناگون

آینده شغلی فرشبافان قائمشهر چشم انتظار تدبیر مسئولان

81224826 5801666

جمعی از بافندگان فرش به همراه اعضای هیات مدیره اتحادیه فرش دست بافت شامگاه پنجشنبه در دیدار با فرماندار قائمشهراز مسئولان خواستند تا برای رفع مشکلات پیش روی فعالان این حرفه تلاش بکنند.

مدیر اتحادیه فرش دستبافت قائمشهر دراین نشست که در فرمانداری قائمشهر برگزار شد ، گفت: این اتحادیه از سال 89 بمنظور عضو گیری و آموزش افراد برای بافت فرش تشکیل شد.

ˈفاطمه روحیˈ ادامه داد:این اتحادیه با یکهزار و 500 عضو فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون پنج هزار بافنده فرش عضو این تعاونی هستند.

وی افزایش تعداد اعضای این اتحادیه را نشان دهنده استقبال شهروندان بویژه بانوان به این هنر قدیمی وملی کشوردانست و گفت: ولی فعالان این حرفه در تامین مواد اولیه و بازار فروش محصولات خود با مشکل مواجه هستند.

مدیر اتحادیه فرش دستبافت قائمشهر ادامه داد: اکنون بافندگان فرش برای تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند و به راحتی قادر به تامین این مواد نیستند.

وی بافت فرش را حاصل چندین ماهه بافنده یا بافندگان فرش دانست و گفت: ماهها نشستن پای دار قالی هنرمندان را با کمبود فضا و مرکزی برای عرضه و فروش مواجه می شود.

روحی اضافه کرد: درحالیکه تولیدات باید عرضه و نمایش داده شود تا خریدار با دیدن آنها حق انتخاب و خرید داشته باشد .

ˈ بیگم میرلوحی فلاورجانیˈ بعنوان نماینده تولیدکنندگان فرش قائمشهربه سابقه فعالیت خود از سن هفت سالگی اشاره کرد و گفت:بعد از گذشت 45 سال از فعالیتم دراین حرفه همگام با گذر عمرم و پیرشدنم هنر فرش نیز پیر و سالخورده از مشکلات شد .

وی ادامه داد: فرشبافان تنها بافنده هنری هستند که در زمان خرید با ورود دلالان و واسطه ها به قیمت نازل خریداری می شود .

به گفته میرلوحی فضایی برای عرضه و به نمایش گذاشتن فرشی که در گوشه کارگاهها و خانه ها بافته می شود وجود ندارد .

وی خواست تا مسئولان برای ایجاد فضای نمایشگاهی برای عرضه و فروش کار دست چندین ماهه هنرمندان فرشباف قائمشهر اقدامی بکنند تا این هنر جان تازه بگیرد و شکوفا شود .

میرلوحی تسهیلات پرداختی به بافندگان فرش را اندک دانست و گفت: تسهیلات 15 میلیون ریالی برای شش ماه نشستن پای دار قالی بافنده ناچیز است.

وی ادامه داد: این میزان اعتبار نمی تواند جوابگوی هزینه ها بافت فرش باشد.

این بافنده فرش گفت: عده ای از بافندگان فرش قائمشهرکه زنان سرپرست خانوار هستند با این مبلغ تسهیلات برای بافت فرش و ادامه کار با مشکل مواجه هستند.

فرماندار شهرستان قائمشهر دراین جلسه ورود افراد سودجو برای بهره مندی از مزایای بیمه قالیبافی بعنوان یکی از معضلات این حرفه نام برد و گفت: براساس آمارهای غلط برنامه ریزی ها با مشکل مواجه می شود .

ˈ مهدی محمدیˈ ادامه داد:دریافت اطلاعات دقیق از تعداد فرشبافان باید دردستور کار بازرسان اتحادیه فرشبافان و اداره صنعت ، معدن وتجارت قائمشهر قرار بگیرد.

وی گفت: با مشخص شدن فرشبافان واقعی برنامه ریزی برای رفع مشکلات پیش روی آنها با برگزاری نشست تخصصی اعضای هیات مدیره اتحادیه فرش دستبافت و مسئولان دست اندرکار برگزار خواهد شد .

فرماندار قائمشهر ایجاد بازارچه صنایع دستی را بعنوان یکی از خواسته های خود نام برد و گفت: عرضه کالا و محصولات دستی دراین بازارچه می تواند عرضه شود و به فروش برسد.

وی ایجاد این بازارچه برای رونق بخشی به هنر های سنتی و دستی قائمشهر بصورت ویژه و جدی پیگیری می شود .

براساس آمارهای رسمی 28 هزار نفر بیمه شده قالیبافی در مازندران هستند که قائمشهر با پنج هزار بیمه شده فرش حدود 18 درصد از بیمه شدگان قالیبافی مازندران را به خود اختصاص داده است.ک/4

7329/608

انتهای پیام /*

: ارتباط با سردبير
mail32 newsroom@irna.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا