Mihanpostپیشنهاد سردبیرگردشگری

آموزش ساخت اقامتگاه بوم گردی با هدف توسعه گردشگری

در این مطلب از میهن پست قصد داریم آموزش ساخت اقامتگاه بوم گردی را در سه مرحله به شما ارائه کنیم. اگر در فکر راه اندازی یک کسب و کار در روستای خود هستید در ادامه با ما همراه شوید.

کافی است تا در شهرهای بکر ایران قدم بگذارید تا ببینید گردشگران خارجی که از بروز ترین شهرهای جهان به ایران سفر می کنند نه سراغ هتل های لوکس را می گیرند و نه سر از مرکز شهر برای اقامت در می آورند. یک راست به سراغ بکرترین نقاطی از یک استان و یا شهر می روند که ما شاید حتی نام شان را نشنیده باشیم.

رفته رفته اقامتگاه های بوم گردی جایگاه ویژه ای در میان مشهورترین اقامتگاه ها مانند هتل ها در شهرهای ایران پیدا کرده اند و پیرو همین اتفاق، تعداد کسانی که خانه ای در روستا دارند و می خواهند آن را تبدیل به اقامتگاه بوم گردی کنند نیز رو به افزایش است. اما سوال این جا است که چطور یک اقامتگاه بوم گردی بسازیم؟ در این فرصت ، قصد داریم تا آموزش ساخت اقامتگاه بوم گردی را با هم بررسی کنیم و نکات موردنیاز آن را با هم مرور کنیم.

مکان یابی برای ساخت اقامتگاه بوم گردی

با ورق زدن کتاب های تاریخی، می توان داستان هایی را پیدا کرد که اهمیت مکان یابی از زمان آغاز یکجا نشینی بشر را به ما نشان دهد. بی شک این داستان را شنیده اید که روزی یکی از دانشمندان برجسته ایرانی برای احداث اولین بیمارستان، از حکومت خواست در چند جای شهر، تکه گوشتی آویزان کنند.

بعد از گذشت چند روز، به محل های موردنظر که در آن تکه های گوشت قرار گرفتند، سر زدند و سپس دانشمند یکی از آن نقاط را برای برپایی بیمارستان انتخاب کرد. از او سوال شد که چرا در میان تمام اماکن موردنظر این مکان را انتخاب کرده است و او در جواب گفت به این دلیل که تکه گوشتی که در این قسمت قرار گرفته، کم تر تکه های گوشت دیگر فاسد شده و این یعنی میزان آلودگی در این منطقه از مناطق موردنظر دیگر کم تر است! علم مکان یابی نه تنها برای ساخت یک بیمارستان لازم است بلکه برای هر نوع ساختمانی یک ضرورت محسوب می شود.

در راهنمای احداث اقامتگاه بوم گردی، مکان یابی از این جهت که بدانیم در کجا باید کار ساخت اقامتگاه را شروع کنیم، یک تصمیم ریشه ای به شمار می رود. از سطح زمین گرفته تا امنیت جغرافیایی اعم از در حاشیه رودخانه قرار نگرفتن بنا تا دسترسی هموار به آن همگی جز موارد مکان یابی هستند. البته یکی از موراد مهم در مکان یابی اقامتگاه بوم گردی، استعلامات مورد نیاز از مراجع قانونی برای سند سازی زمین موردنظر است. یکی از ویژگی هایی که در مکان یابی باید در نظر بگیریم این است که اقامتگاه باید در جای آرامی احداث شود و به دور از مراکز دولتی، بیمارستان ها و دیگر مراکز اداری و تجاری باشد.

آموزش ساخت اقامتگاه بوم گردی
آموزش ساخت اقامتگاه بوم گردی

بازاریابی را از آغاز کار جدی بگیرید!

شاید بسیاری بگویند که در زمان ساخت اقامتگاه بوم گردی، چه نیازی به بازاریابی داریم؟ به اصطلاح هنوز نه به بار است و نه به دار! اما نکته اصلی این است که چون اقامتگاه های بوم گردی معمولا کمی از مرکز شهر فاصله دارند، باید در همان زمان احداث آن به دنبال با خبر کردن گردشگران و مسافران منطقه مورد نظر از ساخت اقامتگاه خود باشید.

لازم به ذکر است که بازاریابی تنها منوط به مسافران و گردشگران نمی شود؛ یک اقامتگاه بوم گردی باید به فکر تامین نیازهای روزمره ای مانند خرید خوراکی و مصارف بهداشتی خود نیز باشد و به همین منظور، باید با فروشگاه های معتبر برای تامین مستمر احتیاجات خود و مسافرانش وارد مذاکره و یا به اصطلاح، گونه ای از بازاریابی شود. بازاریابی وجوهی دارد که قبل از شروع به آن، باید ملزوماتش فراهم شود.

به عنوان مثال این که می خواهید و در واقع می توانید چه تعداد مسافر را در اقامتگاه بوم گردی تان پذیرا باشید. با شناخت اقامتگاه خود، می شود انتظارات را نسبت به پتانسیل اقامتگاه کاهش و یا افزایش داد. بازاریابی برخلاف آن چه که تصور می شود، یکی از مهم ترین شاخصه ها در راهنمای احداث اقامتگاه بوم گردی است که باید آن را رعایت کنید.

امکانات لازم در اقامتگاه های بوم گردی

یکی از دلایل استقبال از اقامتگاه های بوم گردی در شهرهای ایران، همگام بودن ذات این اماکن با طبیعت اطراف شان است. به این معنا که نه خبری از تلویزیون و رسانه های جمعی است و نه اینترنتی در آن ها وجود دارد.

اصلا بسیاری از گردشگران به عمد این اقامتگاه های بوم گردی را انتخاب می کنند که چند روزی از فضای شهری و فضای مجازی با آن سرعت سرسام آور تزریق اطلاعاتش فاصله بگیرند. اما این دلیل نمی شود که به عنوان کسی که می خواهد یک اقامتگاه بوم گردی بسازد و آن را اداره کند، از امکانات اولیه و رفاه آن بکاهیم.

ما در هر نوعی از شرایط و هر سلیقه ای، نیاز به امکانات ضروری مانند حمام و دستشویی برای رعایت نظافت داریم و برای استفاده از مواد غذایی دارای تاریخ انقضا و محتویات فاسد شدنی نیاز به حداقل یک یخچال کوچک داریم.

در راهنمای احداث اقامتگاه بوم گردی، نباید ذات هماهنگ با طبیعت و سبک زندگی گذشتگان بهانه ای شود تا میهمانان خود را در سختی قرار دهیم و آن ها را هنوز نیامده فراری بدهیم. یادمان باشد که ما قرار است از همه سنین میهمان داشته باشیم و برای آن ها بهترین لحظات را فراهم کنیم. میهمان نوازی بدون فراهم کردن نیازهای ضروری امکان پذیر نیست.

ملزومات بهداشتی و ضد عفونی و کاورهای پلاستیکی و کاغذی یکبار مصرف از ابزاری است که نباید آن ها در اقامتگاه بوم گردی فراموش کرد. حساسیت بعضی مسافران خود را در نظر بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا