Mihanpostاقتصادی

آیا طرح ویژه مجلس قفل وام ازدواج را می شکند + جزئیات

به گزارش میهن پست – پیشنهاد اختصاص منابعی از صندوق توسعه ملی به وام ازدواج جوانان توسط بانک مرکزی، به دنبال احضار وزیر اقتصاد به مجلس به گونه‌ای دیگر توسط وکلای ملت در دستور کار قرار گرفته است که در صورت تصویب، قفل توقف تسهیلات ازدواج جوانان گشوده می‌شود.
به  نقل از مهر، موضوع توقف پرداخت تسهیلات بانکی این روزها به بحثی مهم در دولت و مجلس تبدیل شد تا جایی که چند روز پیش وزیر اقتصاد را برای پاسخگویی به ابهامات و اشکالات این موضوع به مجلس برای پاسخگویی به نمایندگان کشاند.

با وجود اینکه وزیر اقتصاد قول داده است که مشکل توقف پرداخت وام ازدواج تا دو ماه آینده حل شود، نمایندگان مجلس نیز بیکار ننشستند و به دنبال طرحی هستند که با تصویب آن بتوانند قفل پرداخت وام ازدواج جوانان را باز کنند.

بر اساس طرح وکلای ملت در مجلس قرار است که برای رفع مشکل زوج هایی که تعداد آنها برای دریافت وام ازدواج که در نوبت قرار دارند به بیش از یک میلیون نفر رسیده است، منابعی از صندوق توسعه ملی به میزان ۵۰۰ میلیون دلار اختصاص یابد.

وام ازدواج به روز می‌شود
البته پیش از این نیز بانک مرکزی طرح هایی را برای رفع توقف پرداخت وام ازدواج جوانان آماده و به صورت پیشنهاد مطرح کرده بود که یکی از آنها اختصاص منابعی از صندوق توسعه ملی بود تا بدین طریق پرداخت تسهیلات وام قرض الحسنه ازدواج به روز شود.

نمایندگان مجلس برای تعجیلی که جهت بازگشایی قفل منابع وام ازدواج دارند، مطرح می کنند که گرچه این وام در شهرهای بزرگ شاید رقم زیادی نباشد اما در شهرهای کوچک برای افرادی که از شرایط اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند بسیار حائز اهمیت است.

این در حالی است که بر اساس سیاست های جدید ازدیاد جمعیت، کمک به جوانان برای تشکیل خانواده نمود یافته است و اهمیت می یابد، اما با توجه به مشکلات مالی که گریبان بسیاری از جوانان در شرف ازدواج را گرفته است، این کار کمی دچار می نماید.

نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع که جوانان نباید برای دریافت وام ازدواج یک تا دوسال در نوبت بمانند واکنش نشان داده اند و حتی در بودجه امسال هم ۳ هزار میلیارد تومان برای وام ازدواج جوانان درنظر گرفته شده بود که البته در کمیسیون تلفیق مورد تائید قرار نگرفت.

بازگشایی طرح‌های بایگانی شده
البته این تنها طرح نمایندگان برای رفع این مشکل طی سالهای اخیر نیست و پیش از این نیز وکلای ملت طرح هایی را با فوریت در دستور کار خود قرار داده بودند که به نتیجه نرسید و بایگانی شد.

بانک مرکزی هم پیشنهاداتی را در این زمینه مطرح کرده بود که یکی از آنها پرداخت وام ازدواج و تهیه جهیزیه از محل منابع عادی بانک ها بود، به شرط آنکه دولت نسبت به پرداخت نقدی یارانه سود تسهیلات اقدام کند تا سقف دریافت وام ازدواج تا پایان سال کاهش یابد.

پیشنهاد دیگر این بود که دولت وجوه اداره شده را تخصیص دهد و معادل آن بانک‌ها منابع بگذارند و این منابع صرفا بابت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تخصیص یابد. همچنین پیشنهاد دیگری مطرح بود مبنی بر اینکه دولت لایحه به مجلس دهد که بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی بابت وام قرض الحسنه ازدواج به بانک ها تخصیص داده شود.

پیشنهاد سوم بانک مرکزی در حال حاضر به گونه ای دیگر در مجلس به صورت طرح نمایندگان مطرح است، بر این اساس ۱۵۰۰ میلیارد تومان معادل ریالی ۵۰۰ میلیون دلار به این وام تخصیص می یابد.

پیشنهاداتی هم از سوی بانک مرکزی برای فرهنگسازی سپرده گذاری قرض الحسنه مطرح است و علاوه بر آن سقف جوایز سپرده های قرض الحسنه از ۲۰۰ به ۵۰۰ میلیون ریال در سال جاری اجرایی شده است و بانک مرکزی از چند بانک درخواست کرده است که اولویت اول خود را پرداخت وام قرض الحسنه ازدواج قرار دهند.

پیشنهاداتی که هنوز نتیجه نداده است
از سوی دیگر محدودیت در اعطای جایزه و تبلیغ قرض الحسنه به عنوان معضلی در این زمینه مطرح است و بانک مرکزی آیین نامه مربوط به قرض الحسنه را اصلاح کرده و در نوبت طرح در شورای پول و اعتبار است و به زودی در این شورا در دستور کار قرار می گیرد و آئین نامه آن اصلاح می شود.

طیب نیا وزیر اقتصاد هم خود را مسئول وام ازدواج نمی داند و مطرح می کند که متولی این امر بانک مرکزی است. گرچه آمارهایی برای آن اعلام کرده است که بر اساس آن تا تاریخ ۹۲٫۴٫۱۵ یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۶۶۹ نفر در صف دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج هستند و پیش بینی می شود حدود یک میلیون نفر دیگر نیز در سامانه بانک مرکزی ثبت نام کنند.

بر این اساس، ۲ میلیون نفر در سال‌جاری به وام ازدواج نیاز خواهند داشت و اگر هر فرد ۳ میلیون تومان وام قرض الحسنه ازدواج دریافت کند، منابع لازم برای این امر ۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: عدم توازن بین مصارف و منابع قرض الحسنه ازدواج به دو عامل مربوط می شود؛ اول اینکه محدودیت موجود برای جذب منابع قرض الحسنه وجود دارد و دوم اینکه تکالیف قانونی موجود در مورد مصارف قرض الحسنه به این امر دامن زده است.

در حال حاضر بانکهای ملی، صادرات، تجارت، ملت، سپه، رفاه، کشاورزی، مسکن، قرض الحسنه مهر ایران و صندوق مهر امام رضا(ع)، پارسیان و سامان به سامانه ازدواج بانک مرکزی متصل هستند.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که آیا بلاخره با طرح های ویژه دولتمردان و مجلسیان، قفل منابع وام قرض الحسنه ازدواج گشوده می شود یا زوج های جوان باید همچنان در انتظار وام ۵ میلیونی بمانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا