گوناگون

مذاکره‌کنندگان با نگاه منازعه اسلام و کفر به مذاکره بروند/ آمریکا از سر ضعف مذاکره می کند

به گزارش خبرنگار مهر، همایش خط قرمز با عنوان نه به صنعت هسته‌ای دکوری امروز در حوزه هنری برگزار شد که در میز گرد این همایش حجت الاسلام نبویان با اشاره به اینکه این دولت با این شعار که تحریم‌ها را برمی‌دارم، وارد مذاکره شده است، گفت: غرب می‌داند ما به دنبال سلاح نیستیم، البته برخی از کشورهای همسایه ما به سلاح دست پیدا کردند و هیچ کس هم با آنها کاری ندارد.

وی با طرح این پرسش که آمریکا چه زمانی دست از تحریم‌ها برمی‌دارد؟ به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: قرآن کریم می‌فرماید هیچ وقت مگر اینکه دست از اسلام برداریم.

حجت‌الاسلام نبویان اولین خطوط قرمز ایران را ایستادگی بر سر اسلام و ارزش‌ها عنوان کرد و گفت: آیا ما به خاطر ضعف پای میز مذاکره رفته‌ایم؟ این آمریکاست که از سر ضعف آمده است چراکه ما امروز برد ایران را در سوریه می‌بینیم.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: آنها خودشان ضعف دارند و اگر قدرت پیدا کنند، توافقنامه را زیر پا خواهند گذاشت، از این‌رو مذاکره‌کنندگان نباید به آنها خوشبین باشند.

نبویان با بیان اینکه راه پیروزی ما مقاومت است و راه دیگری غیر از این نداریم، خاطرنشان کرد: امروز در غزه چه می‌گذرد؟! سران کفر یعنی آمریکا و فرانسه از قصاب‌های مسلمانان حمایت و دفاع می‌کنند، بنابراین نمی‌توان به آنها اعتماد کرد، ضمن اینکه تنها راه ما و غزه مقاومت است.

وی تصریح کرد: چشم دوختن به آمریکا، آلمان و فرانسه چشم دوختن به کسانی است که روی حلقوم ملت نشسته‌اند، از این رو عزت ما در برابر آمریکا و سران کفر نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند موضوع مذاکرات به تایید مقام معظم رهبری رسیده است و ایشان مذاکرات را تایید کرده‌اند، افزود: این در حالی است که آقا فرمودند در جزئیات مذاکرات مداخله نمی‌کنم البته خطوط قرمز و حدودی وجود دارد که باید رعایت شود.

حجت‌‌الاسلام نبویان خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با کارکنان سازمان انرژی اتمی خطوطی را مطرح کردند. اولین مطلب این بود که راه با جدیت و قدرت ادامه یابد یعنی اندکی عقب‌نشینی و کم کردن سرعت خطوط قرمز است.

وی دامه داد: دوم اینکه فرمودند فعالیت ایران در زمینه هسته‌ای متوقف و یا کند نخواهد شد اما خبرهای خوبی شنیده نمی‌شود سوم اینکه روابط ایران با آژانس متعارف باشد اما سوال اینجاست که آیا این خط قرمز رعایت شده؟در حالی که آمانو گفته ما می‌خواهیم نیروهایمان را در ایران بیشتر کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس با طرح این پرسش که در فردو و آب سنگین اراک چه خبر است ادامه داد: می‌گویند در فردو کار پزشکی انجام دهیم یا تولید ایزوتوپ کنیم در حالی که فردو برای غنی سازی است و اگر غنی سازی تعطیل شود یعنی عقب نشینی از خط نظام و مواضع ملت بزرگ.

محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه این میزگزد گفت:رهبری بر حفظ حقوق ملت تاکید دارند، از این‌رو ما از تیم مذاکره‌کننده توقع داریم در راستای عزتمندی ملت و منافع ملی حرکت کنند چراکه ملت ما زیر بار زیاده‌خواهی‌ها نخواهند رفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اینکه ما 3 پیام در مورد مذاکرات هسته‌ای داریم افزود: پیام ما به تیم هسته‌ای همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند حفظ حقوق ملت ایران است لذا آن چیزی که برای ما اهمیت دارد منافع ملی است و پیام ما برای طرف مقابل این است ملت ایران زیر بار حرف زور نخواهد رفت.

وی سپس پیام سوم خود را خطاب به برخی از افراد و رسانه‌های داخلی قرار داد و گفت: در برخی از سایت‌های زنجیره‌ای به این موضوع اشاره شده بود که افرادی که چنین جلساتی را برگزار می‌کنند، کاسبان تحریم هستند در حالی که اگر سرمایه این جمع را جمع کنید، به اندازه سرمایه یکی از کارخانه‌های آنها نخواهد رسید.

آصفری با اشاره به نفس برگزاری این همایش اظهار داشت: در غرب هم وقتی که مذاکرات شکل می‌گیرد، برنامه‌هایی را دنبال می‌کنند تا در قالب این برنامه‌ها از جمهوری اسلامی ایران امتیازهای بیشتری بگیرند و این جمع تشکیل شده است تا به این جمع‌بندی برسیم که به چه شکل می‌توانیم در مذاکرات از حقوق ملت ذره‌ای کوتاه نیاییم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه دشمن 35 سال علیه ایران شدیدترین تحریم‌ها را اعمال کرده است، خاطرنشان کرد:‌ با این حال به خاطر مقاومت و هوشیاری ملت زیر سایه ولایت این تحریم‌ها موثر نبوده است.
آصفری با بیان اینکه تحقیق و توسعه قابل مذاکره نیست، افزود: توسعه و پیشرفت در همه زمینه‌ها قابل مذاکره نیست و هیچ کس نمی‌تواند جلوی پیشرفت ما را در مذاکرات بگیرد.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌های ناجوانمردانه باید برداشته شود، گفت: منظور تحریم‌های ناجوانمردانه است نه تحریم‌های فانتزی. برداشتن تحریم پتروشیمی به حال ملت ایران فایده‌ای ندارد بلکه بیشتر منفعت را آنها می‌برند.

آصفری با بیان اینکه ظرفیت غنی‌سازی ما را نیز طرف مقابل نمی‌تواند تعیین و مشخص کند، یادآور شد: مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام بر 190 هزار سو تاکید کرده بودند و ما هر مقدار غنی‌سازی که نیاز داشته باشیم، می‌توانیم دست پیدا کنیم و نیازی هم به مجوز آنها نیست.

وی پروتکل الحاقی را یکی دیگر از خطوط قرمز ایران در مذاکرات عنوان کرد و گفت: پروتکل الحاقی موضوعی نیست که تیم مذاکره کننده بر روی آن مذاکره کند چراکه مربوط به مجلس و جزو خطوط قرمز است.

ابومحمد عسگرخانی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران و رئیس مرکز  مطالعات عالی بین‌الملل دانشگاه تهران نیز در این میزگرد با تاکید بر اینکه انتظار ما از تیم هسته‌ای این است که اصل شفافیت بر اصل محرمانه بودن قالب شود، گفت: مذاکرات و توافقات باید طبق اصل شفافیت در اختیار ملت ایران قرار گیرد و گذشت آن زمانی که مذاکرات توافقات محرمانه باقی می‌ماند و همه باید با اصل محرمانه بودن مخالفت کنیم.

رئیس مرکز  مطالعات عالی بین‌الملل دانشگاه تهران با اشاره به اختلاف هسته‌ای آمریکا با کشورهای لیبی، عراق، چین، هند و کره جنوبی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها زمانی که وارد مساله اختلافی با چین در موضوع هسته‌ای شدند، چینی‌ها ابتدا کار هسته‌ای خود را انجام دادند و سپس مذاکره کردند و هندوستان نیز چنین اقدامی را انجام داد و علی‌رغم اینکه طبق قانون داخلی آمریکا اگر کشوری عضو NPT نباشد، آمریکا نباید با آن کشور همکاری هسته‌ای داشته باشد اما به این علت که هندوستان را از همکاری در پروژه‌های ایران بازدارند و در تقابل با چین، هند را به یار خود تبدیل کنند، علی‌رغم قانون داخلی خود با این کشور همکاری کرده است و در آن سو دیدیم که چه بلایی سر عراق و لیبی آوردند.

رئیس مرکز  مطالعات عالی بین‌الملل دانشگاه تهران قطعنامه‌هایی را که علیه کشور ما و عراق صادر شده، شبیه هم خواند و گفت: در این قطعنامه‌ها آورده شده که ایران باید همکاری کامل را داشته باشد که دامنه این همکاری‌ها مشخص نیست و در زمان صدام حسین وی هر همکاری که داشت، غربی‌ها اعلام کردند که همکاری کامل نیست و زمانی همکاری صدام‌حسین کامل شد که آنها حکومت عراق را ساقط کردند و این مساله اصلا ساده نیست.

وی با بیان اینکه میزان غنی‌سازی مساله بنده نیست بلکه برای بنده نوع رژیم‌ها اهمیت دارد، افزود: در موافقت‌نامه رژیم بازرسی، نظارت و مصونیت آورده شده که مانند کاپیتولاسیون است چراکه طبق این بازرسی‌ها اطلاعاتی را کسب می‌کند و با این اطلاعات کسب شده می‌گویند می‌توانند هدف خود را صددرصد در معرض انهدام قرار دهند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها علم و صنعت ما را به صورت عمودی نشانه رفته است و با فناوری ما سروکار دارد، گفت: برای اینکه تحریم‌ها را از راه برداریم، در توان یکی دو نفر و حتی 5 نفر نیست و تئوریسین‌هایی از روابط بین‌الملل، حقوق بین‌الملل، علوم سیاسی، صنعت، نفت و فناوری را نیاز دارد و ما باید بتوانیم ثابت کنیم که ادعای آمریکایی‌ها در مورد نقض ماهوی منشور سازمان ملل توسط ایران درست نیست.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به‌گونه‌ای فرهنگ‌سازی کرده‌اند که تحریم ایران به نفع تمام مردم جهان است و با این فرهنگ‌سازی دیگران را با خود همراه کرده‌اند.

حسین کچوییان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سخنران بعدی مذاکره با بیان اینکه دلایل برای دلواپسی‌ها بیش از اندازه است، گفت: افرادی که می‌گویند دل‌آرام و یا دلاوریم، از سر لجاجت و یا بچگانه سخن می‌گویند و برخی ادله دلالت دارد که کسی نمی‌تواند درک درستی از انقلاب اسلامی داشته باشد که اینگونه وارد مذاکرات با دشمنان شود.

وی تصریح کرد: در بسیاری از موارد مسائلی را تسلیم طرف مقابل کردیم که حتی آنها نمی‌دانستند ما آن دستاوردها را در اختیار داریم که برای پی بردن به این دستاوردها مدت‌ها زمان نیاز داشتند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: وقتی در مذاکرات از ابتدا خود را تعلیق می‌کنیم، این سوال پیش می‌آید که طرف مقابل براساس چه تهدید و اهرم فشاری باید با شما همراه شود و وارد شدن در این معامله یک نوع راهبرد ساخت مطلق است و تنها نقطه مثبت در مذاکرات همین جلسات است که تیم مذاکره‌کننده مانند اهرم فشار از آن استفاده کند و بگوید اگر با ما توافق نکنید، افرادی روی کار می‌آیند و حاضر نیستند هیچ امتیازی به شما بدهند بنابراین این نوع گردهمایی‌ها بسیار به نفع تیم مذاکره‌کننده است.

وی اضافه کرد: دست پر بودن ما در حال حاضر نتیجه 20 سال مقاومت ملت است اما تمام این ذخیره‌ را در مدت کوتاهی خالی کردیم.

وی اضافه کرد: غربی‌ها قصد دارند هیچ راهی برای پیشرفت هسته‌ای ما باقی نگذارند. مقام معظم رهبری نیز پیش از مذاکرات فرمودند که خوشبین نیستند و امروز با اتفاقاتی که رخ داده، بدبین بودن به مذاکرات تقویت شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: غربی‌ها همچنان به چشم یک کشور دوست و یا یک کشور بی‌طرف نگاه نمی‌کنند، بلکه نگاه دشمنی دارند و حتی اگر می‌توانستند، ما را در معرض بمب هسته‌ای قرار می‌دادند.

کچوییان با بیان اینکه انقلاب اسلامی در خود ظرفیت هماوردی با دنیای غرب داشته است، گفت: ما از سطح منازعات منطقه‌ای به سطح بین‌المللی ارتقا پیدا کرده‌ایم و اگر از ابتدا گرفتار الفاظی چون مدرنیته نمی‌شدیم، امروز گرفتار این مسائل نبودیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مذاکره کنندگان ما باید با نگاه منازعه اسلام و کفر به مذاکرات بروند .

نوبری دیپلمات سابق وزارت خارجه نیز همایش خط قرمز گفت: به نظر بنده دو مسئله اعتماد و پشتیبانی را با مسئله توجه کردن و تذکر دادن مخلوط می‌کنیم در حالی که مقام معظم رهبری از مذاکره کنندگان حمایت کردند ولی سرارسر صحبت ایشان پر از هشدار و دلواپسی و گوشزد کردن ترفندهای دشمنان بود.

وی با بیان اینکه گوشزد کردن ترفند دشمنان بزرگترین کمک به تیم مذاکره کننده است افزود: همانطور که رهبر انقلاب فرمودند در یک پیچ تاریخی قرار داریم و اگر قوی نباشیم همه به ما زور خواهند گفت بنابراین باید قوی تر شویم و این صحبت‌های مقام معظم رهبری دل نگرانی است دل آرامی نیست.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه آنالیز مذاکرات نوعی پشتیبانی از مذاکره کنندگان است افزود: ما از مذاکره کنندگان حمایت می‌کنیم و دوستشان داریم تا در چاله نیفتند.

وی ادامه داد خط قرمز را ما تعیین نمی کنیم بلکه مقام معظم رهبری تعیین می‌کنند.

در ادامه همایش خط قرمز سعید قاسمی مدیر مجتمع فرهنگی میثاق با طرح این پرسش که چرا باید نگران باشیم و چرا باید دل آرام نباشیم گفت؟گفت: حضرت آقا فرمودند من به این جریان خوشبین نیستم.دلواپسی برای بچه‌های جنگ در ماههای آخر جنگ مفهوم دیگری دارد.

وی ادامه داد: الان از هر کسی در مورد مذاکرات می‌پرسیم می‌گوید من خبر ندارم در یکسال آخر جنگ هم ماهی دو اتفاق می‌افتاد و بخشی از زمینهایی که با خون گرفته بودیم را گرفتند.نظامیون بریدند و فرمانده آن استعفا داد و بعد از مخالفت امام برگشت همه دولتمردان به امام (ره)نامه نوشتند کفگیر به ته دیگ خورده و اینطور نمی‌شود.

قاسمی با بیان  اینکه امام (ره)به این رسید که ما نباید با اینها دست بدهیم و سر یک میز بنشینیم افزود: این فرهنگ ما با آنها هیچ تجانسی ندارد اصل انقلاب برای این بود که از یوغ آمریکا و انگلیس بیرون بیاییم نه اینکه دوباره در زمین آنها بازی کنیم.

وی سپس با بیان اینکه قطعنامه 598 جام زهر بود ادامه داد: ما این قطعنامه را پذیرفتیم اما پس از آن چه اتفاقاتی افتاد؟! 60 درصد زمین‌ها را ظرف 8 سال گرفته بودیم اما 3 روز پس از اینکه این قطعنامه انجام شد، آنها را از دست دادیم و این مطالب پیش از این گفته نشده بود اما بنده گفتم.

مدیر مجتمع فرهنگی میثاق تصریح کرد: طرح دیدار جک استراو با خانواده شهدای هسته‌ای مسخره است. آنها با طرح این موضوع مفاهیم را به لجن کشیده‌اند.

قاسمی با بیان اینکه خط دلواپسی از دشمن نیست، گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری با هم عکس یادگاری می‌گیرند و پشت آن عکس آمده بود ما با هم هستیم. به نظر بنده در این یک سال اخیر در خطوط موفق نبودند و ما فقط نگران این خنده‌ها در مذاکرات هستیم. وقتی که این خنده‌ها زده می‌شود، ما سرمان را پایین می‌اندازیم و نمی‌خواهیم این لبخندهای کثیف را ببینیم.

وی اضافه کرد: نسلی که با امام بزرگ شده است، حق دارد دلواپس باشد؛ صحنه‌ای را در زمان تسخیر سفارت آمریکا در مصر دیدم از جوانی سوال کردند از این اقدام خود نمی‌ترسی؟ که او پاسخ داد 33 سال پیش این اتفاق در ایران افتاد آنها (آمریکا) چه غلطی کردند؟!

قاسمی خطاب به دانشجویان افزود: باید سوال و خواسته‌های خود را هم مطرح کنید چراکه راهی را که دارند می‌روند، به ترکستان است و ما اصلا بازی برد – برد نداریم. آنها می‌خواهند فرزندان و بچه‌های ما را با این گفتمان فریب دهند.

مدیر مجتمع فرهنگی میثاق با بیان اینکه علیرغم اینکه دل‌نگران هستیم، دل‌آرام هم هستیم، افزود: دل آرامیم به خاطر اینکه پشتوانه خون شهدا را داریم و سکان‌دار نظام ولی فقیه است. فردی که به تنهایی عوامل را شناسایی می‌کند و به قول یکی از دوستان باید بگوییم ای رهبر آزاده آماده ایم آماده چراکه ایشان همواره آماده هستند.

قاسمی در پایان سخنانش تاکید کرد: دل‌آرام هستیم به خاطر اینکه خدای خرمشهر، خدای طبس، خدای کربلای 5 و خدای غزه و لبنان زنده است، از این بابت دل‌آرام هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا