Mihanpostپزشکیپژوهشیپیشنهاد سردبیر

آیا ویروس کرونا به مغز و سیستم عصبی آسیب می‌زند ؟

همیشه این سوال پیش می آید که آیا ویروس کرونا به مغز و سیستم عصبی آسیب می‌زند؟ که در این میان نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد ویروس کرونا باعث آسیب به مغز و سیستم عصبی برخی از بیماران می‌شود و درنتیجه این اتفاق، لکنت زبان و تشنج در‌ آن‌ها بروز می‌کند.

با این حال متخصصان مغز و اعصاب ۲۱۴ بیمار تحت درمان با ویروس کرونا در ووهان چین را مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد، ۳۶.۴ درصد علائم مغزی و عصبی داشتند. کارشناسان تاکید می‌کنند، شناسایی این علائم می‌تواند به پزشکان در شناسایی بیماران با خطر بالاتر کمک کند تا از آسیب بیشتر به سلامتی جلوگیری شود.

ویروس کرونا مغز

این مطالعه نخستین پژوهشی است که مشکلات مغزی در ارتباط با عفونت ویروس کرونا را توصیف می‌کند؛ این علائم می‌تواند بیماران را در معرض خطر بیشتری قرار دهد. در این تحقیق، متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه علم و فناوری Huazhong و همکارانش اطلاعات 214 بیمار مبتلا به COVID-19 را از ووهان چین، شهری که ویروس کرونا در‌ آن به شدت شیوع یافته بود، از اواسط ژانویه تا اواسط فوریه تجزیه و تحلیل کردند. محققان معتقدند در پی فعالیت بیش‌ازحد سیستم ایمنی بیمار در مقابله با ویروس، مغز به‌واسطه عفونت ویروس آسیب می‌بیند.

فعالیت بیش‌ از حد سیستم ایمنی موجب بروز حالتی موسوم به «توفان سیتوکین» می‌شود که ناشی از تولید بیش‌ از‌ حد سلول‌ های ایمنی و ترکیبات فعال‌ کننده آن موسوم به سیتوکین‌ ها است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا